worden, is bijna vanzelfsprekend. Door het feit dat de vierde
sociëteit vrijwillig met partijen om de tafel is gegaan, ook
met de andere verenigingen dus ook met de andere sociëteiten,
kan dit wel eens tot gevolg hebben dat de totale leefbaarheid
en de beheersbaarheid enorm gaat verbeteren en dat dat de grote
plus is van dit voorbereidingsbesluitzoals we het voor ons
hebben liggen. We waren al akkoord gegaan, maar deze opmerking
wilde ik graag nog toevoegen.
Mevrouw Visser: Ook ik ga akkoord met het voorstel. Ik denk dat
het Herewaltje een goede locatie is voor nog een studenten
sociëteit en ook ik ben eigenlijk positief. Er liggen zo ont
zettend veel goede voornemens op tafel om extra overlast te
voorkomen, dat ik denk dat als die allemaal uitgevoerd worden
er inderdaad ook minder overlast komt dan er nu is, want dat
moet nu al gebeuren. Om iedereen daar een handje bij te helpen,
heb ik in de commissie voorgesteld om die afspraken in
contractvorm vast te leggen met sancties erbijDe informatie
daarover hebben we inmiddels ontvangen en zoals al gezegd
morgen praten we daarover in de commissieIk zal dan pleiten
voor het formaliseren van de aanvullende eisen op de algemene
maatregel van bestuur. Ik vind dat omwonenden er op moeten
kunnen vertrouwen dat het de gemeente ernst is de overlast
terug te dringen. De politie zal moeten aangeven hoe ze de
controle wil uitvoeren en hoe ze denkt op te treden tegen
onaanvaardbare overlast en de studentensociëteiten moeten
daarbij hun medewerking verlenen. Er moet samengewerkt worden
om de overlast terug te dringen. Gebeurt dat niet, dan mogen
wat mij betreft al of niet tijdelijk de studentensociëteiten
gesloten worden.
De heer Timmermans (weth.): In de commissie, maar ook daarvoor
en tussen partijen, is de afgelopen periode ongelofelijk veel
gesproken over de voor- en nadelen, de heer Sluiter had het er
ook over, van een vestiging van een vierde sociëteit op het
Herewaltje. Ik denk dat alle argumenten die in deze kwestie
kunnen spelen ook inderdaad boven water zijn gekomen, zij het
dat de conclusie verschillend kan zijn, maar, dat is ook al
gezegd, er zijn ook verschillende types argumentaties voor
houdbaar
Ik wil toch kort reageren op de opmerkingen van de verschil-
1ende raads1eden
De heer Stoker is helder, in algemene zin wordt de mix woon-
horeca te zeer onderschat en daar wijken we te gemakkelijk van
af waar het gaat om nieuwe voorstellen. Om die reden is zijn
fractie dan ook tegen. Ik denk niet dat ik daar op hoef te
reageren. Het college maakt in dit geval, dat zal hem duidelijk
zijn, een andere afweging.
De heer De Jong, maar ook anderen, hebben aangegeven dat het
ook een kwestie is van zijn er alternatieven. Wij zijn tot de
conclusie gekomen, gelet op de specifieke karakter van dit
binnenstadsgebied en met name gelet op het feit dat het hier
gaat om een sluitingsvrij gebied, dat bepalend is geweest voor
28
de keuze, in combinatie met zoals anderen dat ook hebben aan
gegeven, het feit dat weliswaar het bestemmingsplan zoals dat
vigeert op dit moment een beperkt aantal vestigingen voor
horeca toestaat, dat de afgelopen periode een specifieke invul
ling is gekomen voor de horeca in dit gebied. Er hebben zich
namelijk drie sociëteiten gehuisvest. Dat heeft zo zijn eigen
consequenties. Niemand heeft dat willen ontkennen. Ik denk dat
dit wordt erkend, ook door diegenen die het initiatief zelf
hebben genomen. Het is duidelijk dat waar de concentratie van
sociëteiten toeneemt en dus het aantal gebruikers toeneemt en
dus het aantal mensen dat de sociëteiten zal verlaten toeneemt,
dat de risico's van overlast groter zullen zijn. Tegelijkertijd
zit daar ook de kans, ook dat is hier eerder opgemerkt, dat
door het feit dat je ze geconcentreerd hebt, je er ook
specifiek beleid op kunt richten en dat is veel makkelijker,
hoe gek dat misschien ook klinkt, dan wanneer het verspreidt
over de binnenstad zou zijn. Niet voor niets is er dus ook in
de eerste gesprekken, die ik zelf gevoerd heb met verschillende
betrokkenen, gezegd van laten we nou in ieder geval proberen
als we deze kant, uit gebrek aan alternatieven, opgaan, er zorg
voor te dragen, de verantwoordelijkheid ervoor te nemen, dat de
overlast die het met zich mee zou kunnen brengen, zo gering
mogelijk wordt. Ik moet zeggen dat alle partijen daar feitelijk
mee hebben ingestemd. Ik constateer ook dat de bewoners, die nu
al overlast hebben, feitelijk op onderdelen al overlegvormen
hebben met de sociëteiten, zij het dat het erg ad hoc is in
deze fase. Ik ben er dan ook een groot voorstander van om, ook
vanwege de gemeente, het initiatief te nemen. Wij hebben het in
feite ook al eerder voorgesteld om in de richting van zowel de
sociëteiten als ook de bewoners, de omwonenden, een overleg te
starten met de meest betrokken gemeentelijke ambtenaren van de
diensten die er mee te maken hebben. Ik denk dat je ook in de
richting van de city-manager zou kunnen denken. Je moet kijken
of je invulling kunt geven aan het plan, zoals het er nu al
ligt, van de koepel, de concept werkgroep straatbeleid, waarin
de vier studentenverenigingen een 24-tal voorstellen hebben
ontwikkeld om vorm te geven aan die gewenste beheersbaarheid,
want het is ook in hun belang. Maar uiteraard heeft de gemeente
ook daar een rol. De gemeente zal, wat mij betreft, ook die rol
op zich moeten nemen, wil dat ook doen. Dat betekent dat we een
aantal praktische problemen moeten oplossen waar het gaat om de
overlast van het fietsen, daar moet een invulling voor gevonden
kunnen worden, maar zeker ook voor de beheersbaarheid. De
notitie is al een paar keer genoemd van de sector Milieu waar
het gaat om het opnemen van nadere eisen in de milieuvergun
ning Maar het is mogelijk om regels te stellen, voorschriften
te stellen met betrekking tot het houden van toezicht in die
directe omgeving van het horecabedrijf. De mogelijkheid is er
dus om in de vergunning regels op te stellen en daar ook
sancties aan te verbinden. Als je die regels hebt, kun je er
dus sancties aan verbinden, maar moet je die wel controleren.
In dit verband, ik loop wellicht vooruit op een mogelijke
oplossing, wordt er ook gedacht of het niet denkbaar zou zijn
om de ouderwetse nachtwacht weer van stal te halen. Waar we de
hele dag een aantal mensen als toezicht-houders in de stad rond
hebben lopen, zou ik mij kunnen voorstellen dat ook de fysieke
aanwezigheid van een dergelijk ondersteuning een rol zou kunnen
29