gemeente Leeuwarden, een aantal uitzonderingen daargelaten, in aanmerking komt voor verandering, voor bijstelling. Het personeelsbestand van een organisatie moet opgebouwd zijn uit zowel mannen als vrouwen, alsmede allochtonen en gehandicapten. Het is geen goede zaak, vinden wij, om bijvoorbeeld vrouwen of mannen binnen de organisatie te halen alleen vanwege het feit dat ze man of vrouw zijn. Daar is meer voor nodig. Toch zie je dat onder andere vrouwen in bepaalde functies zijn onderverte genwoordigd in relatie tot het beschikbare aanbod. Daar kan en daar moet wat aan gedaan worden. Dat geldt omgekeerd ook voor mannen in bijvoorbeeld het basisonderwijs. Ook daar vragen wij aandacht voor. Een actief personeelsbeleid, onder andere middels scholing en loopbaanplanning, kan uiterst effectief zijn om het voorgaande te bereiken. Het zou aanbeveling verdie nen dat mee te nemen bij de actualisatie van het personeels beleid. Trouwens, wanneer komt die nota? Volgens het huidige Collegeprogramma hadden we die voor 1 januari 1996 al moeten vaststellen. De CDA-fractie gaat ervan uit dat het voor een organisatie van het grootste belang is dat de beste kandidaat wordt geselec teerd voor een bepaalde functie en dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur uitgaat naar een vrouwelijke kandidaat, tenzij er in een bepaalde functie sprake is van oververtegenwoordiging van vrouwen. Dan doe je meer recht aan een ieder, mede gelet op ieders capaciteiten. Daaromtrent dienen wij de volgende motie in: "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 juni 1996; behandelen de notitie Vrouwenvoorkeursbeleid; overwegende dat het personeelsbestand van een organisatie divers moet zijn om op de meest optimale wijze de organisatiedoel stelling te realiseren; derhalve een eventuele achterstandspositie van vrouwen in bepaalde functies weggewerkt moet worden; het van het grootste belang is voor een organisatie dat de beste kandidaat wordt geselecteerd voor een bepaalde functie; besluit als uitgangspunt te hanteren dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur uitgaat naar een vrouwelijke kandidaat, tenzij er in een bepaalde functie sprake is van oververtegenwoor diging van vrouwen; en draagt het college op streefcijfers te formuleren ten aanzien van de opbouw naar geslacht van het personeelsbestand; te onderzoeken welke andere instrumenten, naast de reeds bestaande, ingezet kunnen worden om achterstanden in de positie van vrouwen binnen het gemeentelijk apparaat weg te werken; en gaat over tot de orde van de dag Deze motie is ondertekend door mevrouw Tiemersma van de CDA- fractie, de heer Hoogeveen van de D66-fractie, de heer Brok van de WD-fractie, de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie en de heer Jacobse van de NLP-fractie. (De VoorzitterDe motie maakt 32 onderdeel uit van de beraadslagingen. De heer Stoker: Het zal niet onbekend zijn dat onze fractie de afschaffing van vrouwenvoorkeursbeleid zal toejuichen. De motie, zoals juist door de heer Krol verwoord, is voor ons waarschijnlijk het meest haalbare in de huidige politieke constellatie. Vandaar dat wij daar onze instemming aan gegeven hebben De heer Jacobse: In ons verkiezingsprogramma staat: De gemeente heeft geen taak meer op het gebied van de emancipatie van de vrouw. Hieruit volgt dat wij uw beleid, namelijk dat bij vol doende geschiktheid de voorkeur uitgaat naar een vrouw, niet steunen. Ook de term 'bij gelijke geschiktheid' zou niet de onze zijn, maar we hebben nog nooit meegemaakt dat twee kandi daten gelijk geschikt waren. Dat betekent in onze ogen dus feitelijk dat de beste persoon de positie krijgt. Daarmee is die term voor ons acceptabel. Wordt gevraagd, is dat nou niet anti-feministisch, zoals er door sommigen wordt beweerd. In onze ogen niet. Bij het beoordelen van de kandidaat spelen vele aspecten een rol. Ook de positie in het team en de extra waarden die een persoon aan het team toevoegt. Persoonlijke eigenschappen als sekse, achtergrond en andere strik persoons gebonden zaken, kunnen daarbij een rol spelen. Vrouwen willen aangenomen worden omdat ze wat toevoegen, inbrengen in de orga nisatie. Ze willen niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn. Gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen houdt in dat je ze beide op hun kwaliteiten beoordeelt. Het zal duidelijk zijn dat we in afwachting van discussie over het emancipatiebeleid geen voorstander zijn van de voortzetting van het huidige beleid. Om een zo groot mogelijke steun te verwerven voor een standpunt dat naar het onze neigt, hebben we de motie mede ondertekend als compromis tussen de ondertekenende partijen. De heer Beers: In de commissie is ook al geconstateerd, de voorliggende nota mag geen evaluatie van het vrouwenvoor keursbeleid heten. De nota stelt dit zelf ook al in de inleiding. De oorzaak daarvan is eenvoudig. We hebben in het verleden geen concrete doelen gesteld, dus we kunnen nu ook niet toetsen. Op zichzelf genomen al een aardige conclusie over de werkwijze van enkele jaren geleden. De verdienste van dit stuk is dat er toch een aantal aanknopingspunten voor beleid in zijn terug te vinden. Er worden kwantitatieve gegevens beschre ven en een aanzet met betrekking tot de benodigde cultuurveran dering krijgt ruimschoots aandacht. Inhoudelijk komen de opmer kingen in de gemeentelijke nota en de mening van de PAL/Groen- Links-fractie duidelijk overeen. Het is goed dat we ons bezin nen op hoe we de doelstelling realiseren. Gelijke kansen voor mannen en vrouwen op het verkrijgen van betaalde arbeid binnen de gemeente Leeuwarden en gelijke kansen op doorstroming binnen dat apparaat. We zijn het dan ook met het college eens dat in het najaar een verdere discussie over het voorkeursbeleid en wat ons betreft niet alleen over mannen en vrouwen maar ook over jong en oud, allochtoon en autochtoon en wat er meer zij, 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 17