gebouwen De verontrusting over de krappe middelen voor de uitvoering van het een en ander en dat de D66-fractie daar bij de behandeling van Perspectief daar op terugkomt, nemen we kennis van. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van de wethouder. Punt 7 (bijlage nr. 88) De Voorzitter: Aan de orde is Verordening winkeltijden Leeuwarden Van de ambtelijke dienst kreeg ik het verzoek u een tweetal tekstuele wijzigingen voor te houden, die als herstel van foutjes moeten worden gezien. Het eerste betreft de verordening, artikel 5, lid 1, daar moet de eerste zin van luiden: "De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder a en b"Er staat nu alleen 'onder b'maar dat moet zijn 'onder a en b'. De tweede tekstuele wijziging betreft artikel 6, lid 3a. Daar staat nu: "de winkel dient gesloten te zijn tussen 24.00 uur en 06.00 uur". Dat moet zijn "00.00 uur en 16.00 uur". De heer Stoker: Het college stelt voor om de mogelijkheden die de nieuwe Winkeltijdenwet biedt, optimaal te benutten. Dat betekent onder andere 12 zon- en feestdagen per jaar waarop de winkels open mogen zijn. Als fractie van GPV/RPF/SGP wijzen wij dit voorstel met alle nadruk af. De geboden die de Here God in de bijbel geeft zijn heilzaam voor de samenleving en dat betekent dus ook dat het overtreden van die geboden niet heil zaam voor de samenleving is. In dit kader valt dan ook dit collegevoorstel. Uit een onderzoek van de Christelijke Hoge school Noord-Nederland, in opdracht van de CDA-fractie, is gebleken dat de winkeliers hier in het algemeen geen behoefte hebben aan verruiming van de winkeltijden en meer dan 60% is tegen openstelling van de winkels op zondag. Laten wij dan ook maar zeggen dat die winkeliers daar geen heil in zien. Verder gaat het college nogal selectief om met de democratie, door voor te stellen een korte procedure aan te houden voorafgaande aan de besluitvorming door de raad en niet de inspraakverordening toe te passen. Blijkbaar had men er geen zin in om al die winkeliers en kerken de gelegenheid te geven zich duidelijk uit te spreken. Nee, voor het zover komt moet alles onomkeerbaar zijn, niets meer aan te doen. Men doet er in Leeuwarden meer dan drie jaar over om een voorstel af te ronden over het buurt- en wijkwerk, maar de belangen van winkeliers en kerken en hun leden, overigens ook altijd nog kiezers, worden bij wijze van spreken op een namiddag verkwanseld. Stoer trekt 54 men het Collegeprogramma uit de kast en daarin is van nieuwe ontwikkelingen gesteld dat er actief op zou worden ingespeeld om daarmee ook de werkgelegenheid te bevorderen. Welnu, dankzij dat paarse beleid zit het er niet in dat de koopkracht van de Leeuwarder bevolking zal stijgen. Integendeel, bij andere gelegenheden heeft het college vastgesteld dat de trend naar armoede is ingezet. Geld kun je maar één keer uitgeven en deze maatregel levert echt geen werkgelegenheid op, het werkt kostenverhogend en kleinere winkeliers zullen weer omzet en dus brood op de plank moeten inleveren aan het groot winkelbedrijf. B W stelt onder andere de flexibiliteit die op diverse terreinen in de maatschappij groeit en de moderne arbeids- en leefpatronen vragen van de detailhandel een flexibele opstelling. Wij als GPV/RPF/SGP-fractie roepen de detailhandel op deze flexibiliteit in elk geval niet te tonen. Immers, dat wat God van mensen vraagt is van hogere orde dan de hersen spinsels van mensen, ook al zijn ze overheid. De heer Jacobse: In voorgaande raadsvergadering hebben wij uitvoerig gesproken over de principiële kanten rond de verruimde openingsmogelijkheden voor winkels en met name ook gediscussieerd over de wenselijkheid het aantal koopzondagen uit te breiden. We willen de discussie niet herhalen. De standpunten zijn bekend. We waren tegen uitbreiding en zijn dat nu nog. In de commissie hebben we aangekondigd uw voorstel te willen aanpassen middels een aantal amendementen. Deze hebben betrekking op ten eerste het openstellen op Nieuwjaarsdag, Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag. We willen feitelijk dat dit onmogelijk wordt, maar zullen u om een breder draagvlak te verkrijgen, voorstellen de aanwijzing van deze dagen niet te delegeren aan het college, maar voor te behouden aan de gemeenteraadAmendement 1 luidt "Artikel 5, lid 1, l.a. De verboden vervat in artikel 2, eerste lid onder a en b van de wet gelden niet op ten hoogste 12 aan te wijzen zon- en feestdagen; b. ontheffing van het bedoeld verbod op Nieuwjaars dag, Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag is voorbehouden aan de gemeenteraad. Ontheffing van bedoeld verbod op overige zon- en feestdagen wordt verleend door het College van Burgemeester en Wethouders Amendement 2 luidt "Artikel 7. la. het huidige lid 1. lb. het in artikel 5, lid lb bepaalde is ook hier van toepassing Dat heeft te maken met het feit dat ook hiervoor geldt dat Eerste Kerstdag, Eerste Paasdag en Nieuwjaarsdag wordt voorbehouden aan de raad. Het laatste wijzigingsvoorstel dat wij zullen indienen is het 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 28