gebouwen
De verontrusting over de krappe middelen voor de uitvoering van
het een en ander en dat de D66-fractie daar bij de behandeling
van Perspectief daar op terugkomt, nemen we kennis van.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met inachtneming van de toezegging van
de wethouder.
Punt 7 (bijlage nr. 88)
De Voorzitter: Aan de orde is Verordening winkeltijden
Leeuwarden
Van de ambtelijke dienst kreeg ik het verzoek u een tweetal
tekstuele wijzigingen voor te houden, die als herstel van
foutjes moeten worden gezien.
Het eerste betreft de verordening, artikel 5, lid 1, daar moet
de eerste zin van luiden: "De verboden, vervat in artikel 2,
eerste lid, onder a en b"Er staat nu alleen 'onder b'maar
dat moet zijn 'onder a en b'.
De tweede tekstuele wijziging betreft artikel 6, lid 3a. Daar
staat nu: "de winkel dient gesloten te zijn tussen 24.00 uur en
06.00 uur". Dat moet zijn "00.00 uur en 16.00 uur".
De heer Stoker: Het college stelt voor om de mogelijkheden die
de nieuwe Winkeltijdenwet biedt, optimaal te benutten. Dat
betekent onder andere 12 zon- en feestdagen per jaar waarop de
winkels open mogen zijn. Als fractie van GPV/RPF/SGP wijzen wij
dit voorstel met alle nadruk af. De geboden die de Here God in
de bijbel geeft zijn heilzaam voor de samenleving en dat
betekent dus ook dat het overtreden van die geboden niet heil
zaam voor de samenleving is. In dit kader valt dan ook dit
collegevoorstel. Uit een onderzoek van de Christelijke Hoge
school Noord-Nederland, in opdracht van de CDA-fractie, is
gebleken dat de winkeliers hier in het algemeen geen behoefte
hebben aan verruiming van de winkeltijden en meer dan 60% is
tegen openstelling van de winkels op zondag. Laten wij dan ook
maar zeggen dat die winkeliers daar geen heil in zien.
Verder gaat het college nogal selectief om met de democratie,
door voor te stellen een korte procedure aan te houden
voorafgaande aan de besluitvorming door de raad en niet de
inspraakverordening toe te passen. Blijkbaar had men er geen
zin in om al die winkeliers en kerken de gelegenheid te geven
zich duidelijk uit te spreken. Nee, voor het zover komt moet
alles onomkeerbaar zijn, niets meer aan te doen. Men doet er in
Leeuwarden meer dan drie jaar over om een voorstel af te ronden
over het buurt- en wijkwerk, maar de belangen van winkeliers en
kerken en hun leden, overigens ook altijd nog kiezers, worden
bij wijze van spreken op een namiddag verkwanseld. Stoer trekt
54
men het Collegeprogramma uit de kast en daarin is van nieuwe
ontwikkelingen gesteld dat er actief op zou worden ingespeeld
om daarmee ook de werkgelegenheid te bevorderen. Welnu, dankzij
dat paarse beleid zit het er niet in dat de koopkracht van de
Leeuwarder bevolking zal stijgen. Integendeel, bij andere
gelegenheden heeft het college vastgesteld dat de trend naar
armoede is ingezet. Geld kun je maar één keer uitgeven en deze
maatregel levert echt geen werkgelegenheid op, het werkt
kostenverhogend en kleinere winkeliers zullen weer omzet en dus
brood op de plank moeten inleveren aan het groot winkelbedrijf.
B W stelt onder andere de flexibiliteit die op diverse
terreinen in de maatschappij groeit en de moderne arbeids- en
leefpatronen vragen van de detailhandel een flexibele
opstelling. Wij als GPV/RPF/SGP-fractie roepen de detailhandel
op deze flexibiliteit in elk geval niet te tonen. Immers, dat
wat God van mensen vraagt is van hogere orde dan de hersen
spinsels van mensen, ook al zijn ze overheid.
De heer Jacobse: In voorgaande raadsvergadering hebben wij
uitvoerig gesproken over de principiële kanten rond de
verruimde openingsmogelijkheden voor winkels en met name ook
gediscussieerd over de wenselijkheid het aantal koopzondagen
uit te breiden. We willen de discussie niet herhalen. De
standpunten zijn bekend. We waren tegen uitbreiding en zijn dat
nu nog. In de commissie hebben we aangekondigd uw voorstel te
willen aanpassen middels een aantal amendementen. Deze hebben
betrekking op ten eerste het openstellen op Nieuwjaarsdag,
Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag. We willen feitelijk dat dit
onmogelijk wordt, maar zullen u om een breder draagvlak te
verkrijgen, voorstellen de aanwijzing van deze dagen niet te
delegeren aan het college, maar voor te behouden aan de
gemeenteraadAmendement 1 luidt
"Artikel 5, lid 1,
l.a. De verboden vervat in artikel 2, eerste lid onder
a en b van de wet gelden niet op ten hoogste 12
aan te wijzen zon- en feestdagen;
b. ontheffing van het bedoeld verbod op Nieuwjaars
dag, Eerste Kerstdag en Eerste Paasdag is
voorbehouden aan de gemeenteraad.
Ontheffing van bedoeld verbod op overige zon- en
feestdagen wordt verleend door het College van
Burgemeester en Wethouders
Amendement 2 luidt
"Artikel 7.
la. het huidige lid 1.
lb. het in artikel 5, lid lb bepaalde is ook hier van
toepassing
Dat heeft te maken met het feit dat ook hiervoor geldt dat
Eerste Kerstdag, Eerste Paasdag en Nieuwjaarsdag wordt
voorbehouden aan de raad.
Het laatste wijzigingsvoorstel dat wij zullen indienen is het
55