Je zou kunnen zeggen, we hebben de zaak behoorlijk opgevoerd en we gaan zelfbewust verder. Samen die interessante bestuurlijke toekomst in. Dat stellen college, ambtelijk-apparaat, gemeente raad en ikzelf als burgemeester ons daarvan voor. Daarom tot slot en tot afsluiting van dit korte felicitatiespeechje een boek met een motto. Het boek heet 'Na 2020', en achter op dat boek staat waarom het is geschreven. "Veel van de aandacht van het topmanagement van ondernemingen is de afgelopen jaren intern gericht geweest. Een steeds verdere efficiency van de bedrijfsactiviteiten stond centraal, met als gevolg een voortdurende stroom van nieuwe management- gedachten rond verbetering, kwaliteitsgerichtheid en producti- viteitstheorieën. Maar de interne gerichte aandacht is hierdoor voor een deel ten koste gegaan van de externe aandacht. Dit boek voorziet in beelden voor die externe aandacht en voor de nieuwe inhoudelijke positiebepaling. Prikkelende scenario's naar 2020 nemen u mee op een tijdreis door trends. Voor wie de toekomst ziet als een aaneenschakeling van nieuwe mogelijk heden Het leek mij een passend cadeau, namens ons allen, bij deze benoeming De heer Steijvers: Toen de burgemeester mij gisteravond de orde van dienst van vandaag vertelde, ben ik meteen naar boven gegaan om uitgebreid uit te schrijven wat ik vanavond zou vertellen, daar heb ik vandaag een wat kortere versie van gemaakt. Ik heb zonder ritueel en poeha als interim-secretaris willen beginnen, want ik dacht, niet een indrukwekkende entree maar daden horen voorop te staan. Maar nu u heeft besloten om van een interim-situatie een vast dienstverband voor een onbepaalde tijd aan te gaan met mij, wil ik toch de kans benutten om in het kort - want de burgemeester zou het ook kort houden - iets te zeggen over mijn missie hier. Secretaris, dat hoef ik u niet te vertellen, betekent schrijver en hij moet dus tijdens de raadsvergaderingen ook in die zin vooral actief zijn en niet spreken. Dit hoort dus een uitzon derlijke uitzondering te blijven. Maar allereerst dank voor het in mij gestelde vertrouwen. Dat is het bekende cliché, maar dat is het voor mij niet. Tenslotte benoemt u een persoon - mij in dit geval - op de belangrijkste ambtelijke functie die u te vergeven heeft. En daarmee ver trouwt u, als u bijvoorbeeld het besturingsmodel wat u heeft vastgesteld nog voor ogen heeft, mij heel veel toe. U had daar bij weliswaar een uitzonderlijke extra selectie toetsmogelijk- heid, wie heeft dat in zelfs in deze tijd van uitzend-, oproep krachten en flexibilisering, en u wist dus enigszins waar u met mij aan begon. Ik ook en dat schept verwachtingen over en weer. Maar tochIk noem u het nog een keer volledigheidshalveU vraagt en u benoemt een eerste adviseur van uw raad en een secretaris van uw raad; eerste adviseur en secretaris van het college, dagelijks bestuur van uw stad; in het besturingsmodel LIS een algemeen directeur met de ambtelijke eindverantwoorde lijkheid voor de organisatie; ook nog contractnemer van het college voor de uitvoering van het Collegeprogramma. Voorwaar allemaal niet niks. 8 Dat betekent dat in zo'n rol van een secretaris minimaal drie loyaliteiten worden geclaimd en die moeten ook gegeven worden. Daarnaast wordt er van zo'n functionaris nadrukkelijk een rol als schakelaar tussen al die geledingen gevraagd. In een minder goed samenwerkende organisatie is er voor zo'n functionaris een levensgrote kans om met zijn vingers tussen de deur te komen of erger nog, vermalen te worden tussen de dan beleefde tegen gestelde belangen. Dan komt onvermijdelijk, u heeft mij dat ook gevraagd tijdens de gesprekken, de loyaliteitsvraag aan de orde. Die kan dan niet anders zijn dan dat je kiest voor de raad, tenzij de keuze voor de raad mijzelf in gewetensnood zou brengen en dan moet ik ontslag nemen. Overigens wordt loyali teit soms sneller gevraagd dan dat loyaliteit wordt gekweekt. Wat zijn de komende tijd mijn prioritaire aandachtsgebieden? De burgemeester heeft ze eigenlijk al opgesomd, dus ik hoef niet teveel in herhaling te treden. Ik kan er hoogstens aan toevoegen waarom ik bepaalde dingen zo belangrijk vind. De lange termijnvisie, het begint weer op te leven in Nederland om dat te willen. Ik vind dat heel belangrijk, omdat elke organisatie ook lange termijndoelen moet hebben. Waar gaan we tenslotte voor. Maar ook in het kader van Arhi is het een belangrijk element om onze argumentatie beter te kunnen onder bouwen. Maar het is ook voor u als raad een sturingsmiddel en controlemiddel op hoofdlijnen voor de lange termijn. Als het goed werkt, werkt het ook door in de komende partijprogramma's en daarmee in de collegeprogramma's en langs die weg weer in de middellange termijnvisie die wij Perspectiefnota noemen. Dat is de tweede mogelijkheid van aansturings- en controlemiddelen voor een stadsbestuur. Daarom heb ik mij als gemeentesecretaris als ambtelijk trekker van dit project aangewezen. De Perspectiefnotas ten behoeve van structurele meerjarige planning - wat mij betreft moge lijkerwijze langer dan de gebruikelijke 4 jaar - moeten de beleidsvisie opleveren en de koers die nodig is om bepaalde zaken, die nu eenmaal alleen maar in langdurige trajecten kunnen worden hersteld, ook te herstellen en op te bouwen. Uiteraard ter nadere invulling en uitvoering van het College programma, maar ook om bijvoorbeeld de financiële weerbaarheid van de stad op te voeren. Dat is niet alleen op zichzelf al belangrijk, maar alleen een stad die over voldoende middelen beschikt kan werkelijk invloed uitoefenen op structurele veranderingen. Anders blijven beleidsvoornemens min of meer vrome wensen en dode letters. Het middel om tussen de politieke leiding, dat is de raad en b. en w.en de ambtelijke leiding overeenstemming te bereiken, is een verder onderdeel van het verhaal. Dat is ook nodig om de kloof tussen droom en werke lijkheid te dichten. Essentieel is dat in de discussie met respect voor eikaars taak en rol, open en eerlijk, integer wordt gekeken naar de inzet om zoveel mogelijk te realiseren en de grenzen die de middelen bieden aan te geven. Daarbij mogen over en weer geen werkelijke of veronderstelde dubbele agenda's worden gehanteerd. Ik meen dat ook in dit traject, zonder inbreng van ambtelijke zijde, zonder die van de directeur Bedrijfsvoering en de Directieraad tekort te willen doen, de secretaris een belang rijke rol hoort te spelen. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 5