Dat geldt natuurlijk nog meer als we het hebben over LIS en
daaraan gekoppeld het produceren van een productenbegroting.
Uiteindelijk zal de kwaliteit van de secretaris tot uitdrukking
komen in onze rolverdeling die we hebben, als het planning- en
controlesysteem, de kwaliteit van de bedrijfsvoering, op een
veel hoger plan kan komen. Omdat uiteindelijk de secretaris
daar het eerst en het laatst voor wordt aangesproken, heb ik
ook gemeend om als ambtelijk trekker van dit project te moeten
optreden.
Dat is niet het geval voor het Grote Stedenbeleid en wel omdat
dat een middel en een begrip is waarin vrijwel al uw college
prioriteiten plek kunnen krijgen en met meer geld kunnen worden
gerealiseerd dan wanneer je dat volstrekt op eigen middelen
moest doen, want dit traject kent co-sponsors. Het is een
belangrijk aandachtspunt voor mij in de komende jaren, maar het
wordt, overigens op een voortreffelijk manier, ingevuld door de
mensen die daar nu mee bezig zijn. De grote uitdaging in dat
traject is om met die gebundelde geldstromen maximaal maatwerk
te kunnen leveren en een grote mate van neutraliteit en een
zodanig synergie te realiseren, dat we misschien wel op een
nieuwe wijze, op een andere wijze, beleid kunnen maken met meer
mogelijkheden en resultaten tegen lagere kosten. Want dat zou
eigenlijk, als we het hebben over bijvoorbeeld het financieel
gezond maken van de gemeente, het middel moeten zijn waarnaar
je in de eerste plaats, en zo langdurig mogelijk, grijpt in
plaats van alleen maar de ouderwetse bezuinigingen.
In de wijkgerichte aanpak zie ik een heel interessant toekomst
gericht verhaal om de relatie tussen lokale overheid en burgers
nieuwe vorm en inhoud te geven. In die ideale situatie zou dat
eigenlijk zonder al te veel interventie van ambtelijk manage
ment en zelfs bestuur tot een rechtstreekse aansturing door de
burgerij van uitvoerende diensten moeten kunnen leiden. Al is
dat natuurlijk qua budgettering een zaak van u om dat te be
grenzen of te verruimen.
De bestuurlijke vernieuwing, extern en intern, heeft alleen al
uit de aard van mijn persoonlijke interesse mijn grote belang
stelling. Maar het is ook, denk ik, een essentieel traject voor
de toekomst van deze gemeente. Als je als gemeente echt de
mederol van trekker van de ontwikkelingen van Friesland wilt
vervullen, dan moet je jezelf daar ook de mogelijkheden voor
verschaffen. Dan zal je daarvoor ook de nodige draagvlakken
moeten kunnen creëren in het gebied waar je je rol het meest
effectief en essentieel uitoefent.
Als we het hebben over de interne bestuurlijke vernieuwing, dan
hopen we binnenkort op basis van de rapporteringen 'Nijhof'
over het communicatiebeleid Thorbecke-rapportage over waar
staan we en doorstart LIS en BMC-rapportage van hoe gaan we met
elkaar om, een belangrijke stap in de goede richting te kunnen
maken. Ik hoop dat we op deze wijze en langs deze weg, via
inhoudelijke prestaties, het imago van de stad kunnen verbe
teren, de kwaliteit van ons werken, het wel vinden en de
appreciatie van de burgers over ons handelen, en dat we in de
toekomst een rol kunnen spelen in het noordelijk verband als
een van de trekkers ook van die noordelijke ontwikkeling. Als
10
we dat doen, dan zou dat ook kunnen betekenen dat we met z'n
allen met veel plezier werken en de ambtenaren allemaal
fluitend naar het werk gaan. Hiervoor wil ik me inzetten.
De Voorzitter: Dank u zeer. Dan is hiermee punt drie
afgehandeld.
Punt 4 (bijlage nr. 96)
De Voorzitter; Aan de orde is benoeming (plv.) leden van de
Commissie voor de bezwaar- en beroepschriften.
wethouders
lid;
plaatsvervangend lid;
plaatsvervangend lid;
plaatsvervangend lid.
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
Punt 4A (bijlage nr. 113)
De Voorzitter: Aan de orde is Benoeming in de raadsadviescom-
missie Milieu en Stadsbeheer.
Aanbeveling burgemeester en wethouders:
de heer J. Beers.
Benoemd de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 5 (bijlage nr. 112)
De Voorzitter; Aan de orde is Voorstel tot het aanwijzen van
een gedeelte van het Stadhouderlijk Hof als gemeentehuis voor
huwelijksvoltrekkingen
De heer Ten Hoeve: Mijn fractie is het eens met het voorstel,
maar we willen nog wel wat weten.
De afgelopen weken zijn er nogal wat huwelijken in het Hof
voltrokken, zijn die nu wel geldig?
De Voorzitter: Het voorstel, zoals u hebt kunnen zien onder het
besluit, heeft een terugwerkende kracht met ingang van 1 juni
1996. Deze huwelijken zijn in ieder geval op dit stuk dus
volledig rechtsgeldig.
Aanbeveling van burgemeester en
Sociale Zekerheidskamer:
mevrouw mr. J.F. Rouwé-Danes
de heer mr. J.J. Beswerda
de heer mr. T. Hoekstra
Algemene Kamer:
mevrouw mr. M.A. Veneberg
11