kwaliteit en veiligheid. Onzes inziens kan leefbaarheid juist gereguleerd worden door middel van een omzetvergunningEn ontmoediging veroorzaak je juist door woningbezitters ervan te weerhouden woningen om te zetten in kamergewijze bewoning in straten en buurten waar al veel KVP's zijn. Dit om ook de kwaliteit in die wijken en buurten te waarborgen. De heer Stoker: Wij steunen het voorliggende voorstel van het college in deze. Het amendement beschouw ik toch als een afzwakking van wat wij wilden bereiken en dat zal dus niet mijn steun ontvangen. De hear De Jong: Ek wy binne fan betinken, mei it each op de leefberheid yn bynammen de aldere wenbuerten om it sintrum hinne, dat regels steld wurde moatte oan it omsetten fan wenten yn saneamde KVP's. Mei it foarstel sa as it hjir leit haw je middels om a. it ferlies fan goedkeape wenten oan it wenning- bestan te regeljen; b. it wennivo fan keamerbewenners te ferbetterjen en c. foar te kommen dat sommige buerten te iensidich brükt wurde, wêrtroch sosjale problemen üntstean kinne. De kwotearingsmaatregel, wat ek in myn fraksje de noadige diskusje oplevere hat, ferstjinnet net de "schoon heidsprijs", mar in goed alternatyf is der net echt yn myn eagen. It is ien fan de, sa net dè kapstok, fan dizze feroardering De moasje fan de WD- en PAL-fraksje freget de kwotearing los te litten, dy soe diskriminearjend wurkje, om't je in persintaazje neame. Ik haw noait fernaam dat de WD der muoite mei hie dat yn Heechterp in bepaald persintaazje sosjale hierwenten ferneatige waard om dêr keapwenningen del te setten. Sa moatte je it net sjen, je moatte it net diskriminearjend sjen. Ik sjoch it as in middel om iensidichheid fan de buert foar te kommen. Om sadanich in better sosjaal klimaat te kreêarjen. It twadde punt fan de moasje 'de bepaling en dit hoofdstuk zijn van toepassing op woonruimten gelegen in de gemeente Leeuwarden' soe ik it wol mei iens wêze kinne. It nimt wol mear amtlike tiid, tink ik. Ik lit it mar even fan it antwurd fan de wethalder öfhingje. Mar op sich soe ik it der wol mei iens wêze kinne Letter krije wy dy eksploitaasjeferoardering noch, dat is diel twa fan it ferhaalIk nim oan dat de opmerkings, dy't wy yn de kommisje dêr oer makke hawwe, meinaam wurde, benammen dat punt oer 'wat dogge wy mei de panden dêr't trije minsken yn sitte yn pleats fan fjouwer'. Ta beslüt noch de brief fan PEL. Dy hat üs in brief tastjoerd wêryn stiet dat aide kantoarpanden yn keammerkes omset wurde sünder omset bestimmingsplan en sünder boufergunningDit kin fansels net en wy finne ek dat it kolleezje deryn aksje ündernimme moat De heer Bakker: Het is een bekend verschijnsel dat de leefbaar 16 heid in woongebieden toeneemt als alle soorten huishoudens daar voorkomen en dan ook in een gelijkmatige verdeling. In de stad is geconstateerd dat hier en daar op dit punt, met name met betrekking tot de kamergewijze verhuur, enige scheefgroei ontstaatDaarom is er gemeend door het gemeentebestuur het voorstel te doen om daar enige regulering in aan te brengen. Wij zijn van mening dat het voorliggende plan daarin in voldoende mate voorziet, mede ook omdat in andere steden hiermee is geëxperimenteerd en dat daar blijkbaar goed is bevallen. Dat is ook de reden waarom wij niet zo vreselijk veel behoefte hebben aan het amendement van PAL/Groen Links, WD en inmiddels ook de CDA. We zouden wel graag het beleid zelfs nog enigszins aan te scherpen. Dat zou dan in de exploitatieveror dening geregeld kunnen worden, die na de vakantie in voorbereiding komt. Dan kan bekeken worden of ook kamergewijze verhuur naar drie personen eventueel onder de regeling zou kunnen gaan vallen. De heer Timmermans (weth.)Misschien is het toch goed om er een klein stukje voorgeschiedenis bij te halen. Wij kregen steeds meer klachten vanuit een aantal woonwijken in onze stad en met name vanuit de vooroorlogse stadsvernieuwings gebieden. Dat hangt ook een beetje samen met het type woningen dat daar is, de kwaliteit van de woningen, de grootte van de woningen en de prijs en de gevolgen die dat vervolgens met zich meebracht wanneer consequent die panden - misschien wel voor een iets te hoge prijs - werden verkocht, opdat vervolgens via vrij extreem hoge verhuurprijzen het rendement voor de dan nieuwe eigenaar kon worden gehaald. Klachten over niet alleen de kwaliteit van de woonhuizen, die zich toch wat minder leenden voor zulk intensief gebruik. Je hebt toch al gauw wat meer geluidsinstallaties in die kleine panden, de woningen zijn daar eigenlijk niet voor geschikt. Dat geldt in zijn algemeen heid al zo, maar zeker wanneer daar intensiever gebruik van wordt gemaakt. Dus de bouwtechnische kwaliteit is aan de orde, maar ook de uitstraling naar buiten. We hebben gevraagd aan een onderzoeksbureau om eens te kijken hoe groot het probleem is en welke mogelijkheden er zijn. Daar hebben wij vervolgens een brainstorm-bijeenkomst over gevoerd, waarbij wij van elkaar wisten dat het van groot belang was om na te gaan of een op zich toch best ingrijpende maatregel, waarin je gaat werken aan quotering of het nadeel daarvan, in algemene zin kon opwegen tegen de consequenties van het niet willen regelen. Want dat is waar we, met name de laatste tijd, steeds meer klachten over krijgen. Er is, denk ik, een goede discussie geweest. Ik heb toen begrepen dat een aanzienlijke meerderheid van de gemeenteraad bewust gezegd heeft, college werk een voorstel uit inclusief quoteringssysteem. Ik moet vaststellen dat men blijkbaar bij later bedenken op die schrede is teruggekomen. Toen zaten hier weliswaar andere personen op de publieke tribune, wellicht dat dat zijn consequenties heeft. Met name van de CDA-fractie had ik de indruk dat die de raad had geadviseerd hiermee akkoord te gaan. Niettemin, wat nu wordt voorgesteld in het amendement van de genoemde fracties WD, PAL/Groen Links en CDA is dat ten aanzien van de kwaliteit van de panden via de verordening 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 9