telijke begroting.
Dit terugtreden levert een ontvlechting op van samenleving en
overheid. Het zet de overheid op afstand van de burgers. Dit is
in strijd met onze wens gezamenlijk met de inwoners, organisa
ties en ook marktpartijen de problemen in deze gemeente aan te
pakken
PAL/GroenLinks wil de gemeente zien in de rol van initiatief
nemer, regisseur. Als de samenleving maakbaar is, dan is de
overheid de makelaar. Leeuwarden balanceert op het snijvlak
tussen terugtreden en makelaar. Ook vandaag zal de bezuini
gingsterminologie weer klinken: ombuigen, taakstellen, creatief
geld verzamelen, alles heeft het terugtreden tot gevolg.
Daartegenover zien we bij de ontwikkeling van het Harmonie
kwartier, het Hofsingelproject, het Grote Stedenbeleid en de
ontwikkeling van Hempens/Teerns dat de gemeente die rol wel
heeftHet mooiste voorbeeld is de herinrichting van de binnen
stad. De gemeente neemt het initiatief en bepaalt de randvoor
waarden, betrekt de ondernemers erbijgeeft het verantwoorde
lijkheid en medezeggenschap, schrijft een prijsvraag voor de
inwoners van Leeuwarden uit en laat een landschapsarchitecten
bureau de plannen ontwikkelen. Laten wij bij dit soort initia
tieven alert zijn op de "social return", zoals we dat ook al
bij de behandeling van het GSB hebben aangegeven. Als laatste
zou ik bij de herinrichting ook graag een rol voor de vele
culturele instellingen in de stad willen zien.
Deze nieuwe initiërende en regisserende rol van de overheid
vraagt een goed functionerend bestuurlijk en ambtelijk appa
raat. PAL/GroenLinks blijft voorstander van een grote, pragma
tische rol van de overheid en legt dus prioriteit bij Leeuwar
den in Stelling. Niet omdat het ambtelijk apparaat het slecht
zou doen. Wij houden niet van de borrelpraatjes over luie
ambtenaren, want wij kennen het vele werk dat ook het afgelopen
jaar is verzet, wij hebben daardoor onze taak kunnen uitvoeren
en zijn zeer tevreden over de samenwerking met de ambtenaren
van de gemeente Leeuwarden. Eerder zouden wij het functioneren
van deze raad ter discussie willen stellen.
Want misschien het beste bewijs dat deze gemeente geen bedrijf
is, is het feit dat in het afgelopen jaar bekend werd dat de
gemeente uitgaande van de beleidsplannen die tussen 1992 en
1995 zijn verschenen, waarin in totaal f 24,5 miljoen aan
bezuinigingsvoorstellen zijn vastgesteld, de gemeente f 2,3
miljoen te weinig heeft bezuinigd volgens de taakstelling.
Ook het feit dat de Perspectiefnota nog een drietal losse
einden heeft op het gebied van herinvulling ADV, onderhoud en
Leeuwarden in Stelling, geeft aan dat we in ieder geval maar
beter nog niet met contract-management kunnen beginnen, omdat
we het niet kunnen waarmaken.
Als raad zullen wij ons bewust moeten worden van de cultuurom
slag waarin afspraak een afspraak is en dan ook niet meer
akkoord kunnen gaan met besluiten die niet worden uitgevoerd of
waarvan wij vinden dat ze op een andere manier moeten worden
uitgevoerd.
30
Beschouwingen over de Perspectiefnota 1997
Eén van die afspraken is het behandelen van de Perspectiefnota
in het voorjaar en het vaststellen van de Begroting in het
najaar. Het voorliggende voorstel de drie genoemde losse einden
in het najaar te behandelen heeft dan ook niet onze instemming.
Hooguit willen wij het college bij deze Perspectiefnota opdra
gen voor een bedrag van tussen de f 6 en 10 miljoen om te
buigen, zoals ook de D66-fractie dat deed, teneinde deze drie
onderwerpen het komende begrotingsjaar te financieren en over
de invulling in het najaar te discussiëren.
Wij gaan akkoord met de plannen voor de Hemrik, zeker van het
accountmanagement hebben wij hoge verwachtingen, al blijven wij
twijfelen aan de vraag of met de miljoenen die we nu vrijmaken,
bedrijven hier wel een stuk grond zullen kopen.
We weten namelijk allemaal dat een bedrijf de keuze niet alleen
laat afhangen van de prijs. We kennen de termen hoogwaardige en
zichtlocatiesde Hemrik is geen van beide.
Daarom pleit de PAL/GL-fractie er voor ook alternatieve vormen
van bebouwing toe te staan. Het gaat ons erom dat als je niet
aan bedrijven kunt verkopen, dat je dan alternatieven benut.
Hobbywoningen, boomkwekerijen of glastuinbouw.
Het extra ontwikkelingsbudget is naar onze mening een budget
voor reguliere taken van het ambtelijk apparaat. Het ontwikke
len van plannen moet niet alleen afhangen van een extra budget,
maar een continue opdracht van het ambtelijk apparaat zijn.
Reeds vorig jaar pleitte PAL/GroenLinks voor het eventueel op
heffen van de rentereserve Telekabel omdat het naar onze mening
moeilijk te verkopen is dat je wel tientallen miljoenen in je
bezit hebt, maar daar nauwelijks iets mee doet.
Wij zijn blij dat er zoiets als voortschrijdend inzicht be
staat, omdat dat ons nu de gelegenheid geeft Leeuwarden een
flinke investeringsimpuls te geven.
De dierenambulance
Over mededogen gesproken. De fractie van PAL/GroenLinks vraagt
vandaag aandacht voor de dierenambulanceEen organisatie die
met vrijwilligers een grote inspanning levert: 24 uur per dag
bereikbaar voor noodgevallen, een hygiënische taak in het op
ruimen van kadavers en dat alles met uiterst beperkte middelen.
De actie "Help de dierenambulance de winter door" is de reden
dat wij in Leeuwarden nog kunnen beschikken over een dergelijke
voorziening. Noodgedwongen heeft dit echter ook geleid tot een
aantal maatregelen ter vergroting van de efficiency en het
besparen op de uitgaven, zoals het inruilen van een lease-auto
voor de aanschaf van een eigen wagen.
Wij zijn van mening dat het niet zo mag zijn dat de dierenam
bulance ieder jaar een dergelijke actie nodig heeft om te
kunnen voortbestaan. Eén van de mogelijkheden daarvoor is het
verhogen van het gemeentelijk subsidie van f 1.500,- naar
f 5.000,- per jaar. Ik heb daarvoor een motie.
"De Raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 24 juni 1996; behandelende
de Perspectiefnota 1997-2000;
31