telijke begroting. Dit terugtreden levert een ontvlechting op van samenleving en overheid. Het zet de overheid op afstand van de burgers. Dit is in strijd met onze wens gezamenlijk met de inwoners, organisa ties en ook marktpartijen de problemen in deze gemeente aan te pakken PAL/GroenLinks wil de gemeente zien in de rol van initiatief nemer, regisseur. Als de samenleving maakbaar is, dan is de overheid de makelaar. Leeuwarden balanceert op het snijvlak tussen terugtreden en makelaar. Ook vandaag zal de bezuini gingsterminologie weer klinken: ombuigen, taakstellen, creatief geld verzamelen, alles heeft het terugtreden tot gevolg. Daartegenover zien we bij de ontwikkeling van het Harmonie kwartier, het Hofsingelproject, het Grote Stedenbeleid en de ontwikkeling van Hempens/Teerns dat de gemeente die rol wel heeftHet mooiste voorbeeld is de herinrichting van de binnen stad. De gemeente neemt het initiatief en bepaalt de randvoor waarden, betrekt de ondernemers erbijgeeft het verantwoorde lijkheid en medezeggenschap, schrijft een prijsvraag voor de inwoners van Leeuwarden uit en laat een landschapsarchitecten bureau de plannen ontwikkelen. Laten wij bij dit soort initia tieven alert zijn op de "social return", zoals we dat ook al bij de behandeling van het GSB hebben aangegeven. Als laatste zou ik bij de herinrichting ook graag een rol voor de vele culturele instellingen in de stad willen zien. Deze nieuwe initiërende en regisserende rol van de overheid vraagt een goed functionerend bestuurlijk en ambtelijk appa raat. PAL/GroenLinks blijft voorstander van een grote, pragma tische rol van de overheid en legt dus prioriteit bij Leeuwar den in Stelling. Niet omdat het ambtelijk apparaat het slecht zou doen. Wij houden niet van de borrelpraatjes over luie ambtenaren, want wij kennen het vele werk dat ook het afgelopen jaar is verzet, wij hebben daardoor onze taak kunnen uitvoeren en zijn zeer tevreden over de samenwerking met de ambtenaren van de gemeente Leeuwarden. Eerder zouden wij het functioneren van deze raad ter discussie willen stellen. Want misschien het beste bewijs dat deze gemeente geen bedrijf is, is het feit dat in het afgelopen jaar bekend werd dat de gemeente uitgaande van de beleidsplannen die tussen 1992 en 1995 zijn verschenen, waarin in totaal f 24,5 miljoen aan bezuinigingsvoorstellen zijn vastgesteld, de gemeente f 2,3 miljoen te weinig heeft bezuinigd volgens de taakstelling. Ook het feit dat de Perspectiefnota nog een drietal losse einden heeft op het gebied van herinvulling ADV, onderhoud en Leeuwarden in Stelling, geeft aan dat we in ieder geval maar beter nog niet met contract-management kunnen beginnen, omdat we het niet kunnen waarmaken. Als raad zullen wij ons bewust moeten worden van de cultuurom slag waarin afspraak een afspraak is en dan ook niet meer akkoord kunnen gaan met besluiten die niet worden uitgevoerd of waarvan wij vinden dat ze op een andere manier moeten worden uitgevoerd. 30 Beschouwingen over de Perspectiefnota 1997 Eén van die afspraken is het behandelen van de Perspectiefnota in het voorjaar en het vaststellen van de Begroting in het najaar. Het voorliggende voorstel de drie genoemde losse einden in het najaar te behandelen heeft dan ook niet onze instemming. Hooguit willen wij het college bij deze Perspectiefnota opdra gen voor een bedrag van tussen de f 6 en 10 miljoen om te buigen, zoals ook de D66-fractie dat deed, teneinde deze drie onderwerpen het komende begrotingsjaar te financieren en over de invulling in het najaar te discussiëren. Wij gaan akkoord met de plannen voor de Hemrik, zeker van het accountmanagement hebben wij hoge verwachtingen, al blijven wij twijfelen aan de vraag of met de miljoenen die we nu vrijmaken, bedrijven hier wel een stuk grond zullen kopen. We weten namelijk allemaal dat een bedrijf de keuze niet alleen laat afhangen van de prijs. We kennen de termen hoogwaardige en zichtlocatiesde Hemrik is geen van beide. Daarom pleit de PAL/GL-fractie er voor ook alternatieve vormen van bebouwing toe te staan. Het gaat ons erom dat als je niet aan bedrijven kunt verkopen, dat je dan alternatieven benut. Hobbywoningen, boomkwekerijen of glastuinbouw. Het extra ontwikkelingsbudget is naar onze mening een budget voor reguliere taken van het ambtelijk apparaat. Het ontwikke len van plannen moet niet alleen afhangen van een extra budget, maar een continue opdracht van het ambtelijk apparaat zijn. Reeds vorig jaar pleitte PAL/GroenLinks voor het eventueel op heffen van de rentereserve Telekabel omdat het naar onze mening moeilijk te verkopen is dat je wel tientallen miljoenen in je bezit hebt, maar daar nauwelijks iets mee doet. Wij zijn blij dat er zoiets als voortschrijdend inzicht be staat, omdat dat ons nu de gelegenheid geeft Leeuwarden een flinke investeringsimpuls te geven. De dierenambulance Over mededogen gesproken. De fractie van PAL/GroenLinks vraagt vandaag aandacht voor de dierenambulanceEen organisatie die met vrijwilligers een grote inspanning levert: 24 uur per dag bereikbaar voor noodgevallen, een hygiënische taak in het op ruimen van kadavers en dat alles met uiterst beperkte middelen. De actie "Help de dierenambulance de winter door" is de reden dat wij in Leeuwarden nog kunnen beschikken over een dergelijke voorziening. Noodgedwongen heeft dit echter ook geleid tot een aantal maatregelen ter vergroting van de efficiency en het besparen op de uitgaven, zoals het inruilen van een lease-auto voor de aanschaf van een eigen wagen. Wij zijn van mening dat het niet zo mag zijn dat de dierenam bulance ieder jaar een dergelijke actie nodig heeft om te kunnen voortbestaan. Eén van de mogelijkheden daarvoor is het verhogen van het gemeentelijk subsidie van f 1.500,- naar f 5.000,- per jaar. Ik heb daarvoor een motie. "De Raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 24 juni 1996; behandelende de Perspectiefnota 1997-2000; 31

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 16