op wil richten. Dan zou ook de opmerking van de heer Hoogeveen
in beeld kunnen komen over wat we doen met de Randstad - Noord-
Nederland discussie, welke campagnes richten wij in, inhoude
lijk qua doelstelling, om de positie van Leeuwarden in Noord-
Nederland ook langs die lijn versterking te laten ondergaan.
Dus acquisitie is, wij geven dat graag toe, niet alleen ambte
lijke formatie, niet alleen het aantal FTE's, maar ook doel
stellingen en hoofdcampagnes die dan geëntameerd zullen worden.
Als u het ook zo hebt bedoeld, zouden wij daar graag langs die
lijn nader op terugkomen. Wij zijn blij met de instemming op
dit punt
Dan is door WD- en D66-fractie erg de nadruk gelegd op het
blijven bewerken en het eruit halen wat er in zit van het eigen
bedrijfsleven. Het woord schatgraven is genoemd. Dat is een van
de campagnes van Netwerk Friesland. Die zullen heel sterk, wij
betalen daaraan mee en doen daaraan mee, projecten opzetten om
de ontwikkelingen van binnenuit in de Friese economie, en de
Westergozone zal daar uiteraard een belangrijke in zijn, verder
te stimuleren. Wij stellen ons daar ook veel van voor.
Bovendien zal ook nagegaan worden bij het eigen Friese/
Leeuwarder bedrijfsleven welke contacten men heeft in de zin
van welke bedrijven vanuit andere delen van het land bijvoor
beeld een agri-nutri-sector zouden kunnen versterken. Ik weet
dat nu ook de bedrijvenaantrekker is aangenomen in het Face to
Foodproject. Die moet met name in het Leeuwarder bedrijfsleven
opsporen welke projecten steun behoeven, kansen hebben en tot
nieuwe bedrijfsvestiging leiden. Ook daarover in het najaar in
de commissie graag een nadere verdieping.
Ik wou toch graag tot slot twee opmerkingen maken over een paar
kanttekeningen die met name door de NLP-fractie en ook een
beetje door de PAL/GroenLinks-fractie zijn gemaakt, onder het
motto van je kunt die f 30 en die f 20 miljoen samen wel in
zetten, maar lukt dat wel bij een Leeuwarden dat niet, citaat
van de PAL/GL-fractie"echt een industriestad is, - kwantita
tief zijn we dat wel, maar de uitstraling hebben we misschien
niet" en ir termen van de NLP-fractie: "zijn die effecten dan
wel zoals we ze bedoelen, komen er dan arbeidsintensieve be
drijven en is het zelfs niet zo dat de dienstensector door
automatisering in Leeuwarden eerder terugloopt als toeneemt?"
Ik zou al die kanttekeningen niet willen zien als een reden om
de f 50 miljoen niet in te zetten, maar juist als een argument
- ik heb van de PAL/GL-fractie goed begrepen, dat men uiteinde
lijk ook tot die conclusie komt - om ze wel in te zetten, maar
dat wel te doen met een Leeuwarden specifieke benadering van
onze positie in Noord-Nederland en in Friesland. Dat hoort ook
bij de opmerking over de inhoudelijke kant van de acquisitie.
Zo zou ik graag als reactie naar de PAL/GL-fractie en de NLP-
fractie deze opmerkingen willen plaatsen.
Tot slot de vraag, worden de onderlinge verhoudingen en de
Friese gemeenten die aan economie beleid doen niet verstoord?
Ik denk dat dit eerder een gelijktrekking is van de verhou
dingen, wij zullen deze f 2 0 miljoen moeten inzetten om een
concurrerende plek in de Noord-Nederlandse acquisitiemarkt te
kunnen innemen. Dat is althans de heldere stelling van het
50
college en die is ook eerder in het actieprogramma Economie en
Werk zo toegelicht.
Tot slot één opmerking over het politiebeleid.
Er is al toegezegd, en ik wil dat hier graag herhalen namens
het college, dat een voorstel voor een exploitatieverordening,
om op korte termijn regulerend en beheersend op te treden ten
opzichte van het aantal koffieshops, in de commissie zal worden
besproken. Het college stelt zich voor om dan ook een discussie
te voeren over als je dat instrument hebt, een soort juridisch-
technisch instrument, wat je dan ook inhoudelijk verder zou
kunnen doen, ook de portefeuille van Volksgezondheid zal daar
mee annex zijn. Bijvoorbeeld een typisch Leeuwarder variant van
het Bussumse model
Ik zou het nu willen laten bij de toezegging dat de exploita
tieverordening als technisch beheersinstrument snel naar u toe
komt. Laten we de discussie voeren over de inhoudelijk verdie
ping als je zo'n instrument hebt aangeboden gekregen, wat dat
voor Leeuwarden specifiek als beleidsinhoud zou kunnen bete
kenen. Het is goed om naar het Bussumse model te kijken.
De heer De Jong (weth.)Ten aanzien van het onderwerp bestuur
lijke vernieuwing' en communicatie, dat vorige week in de
commissie aan de orde geweest is bij de behandeling van de
Thorbecke-rapportage over de relatie tussen bestuur en burgers,
is door mevrouw Waanders een analyse weergegeven. In feite is
het pleidooi, dat zij namens haar fractie houdt, een pleidooi
voor een doelgroepen benadering, zo zou ik het willen omschrij
ven. Dat is op zich een hele interessante analyse. Wij ontvan
gen één dezer dagen ook een rapportage rond de gang van zaken
hoe wij verder zouden moeten in Leeuwarden met onze communi
catie, met onze voorlichting. Wat dat betreft zullen wij de
opmerkingen die gemaakt zijn door haar fractie meenemen in de
discussie die wij in augustus met elkaar gaan voeren daarom
trent. Wat mij betreft komt die discussie uitvoerig terug.
Over de Thorbecke-rapportage is vorige week iets gezegd en nu
het volgende nog even. Het gaat in feite om het versterken van
de relatie tussen burger en de gemeente, daarvoor hadden we een
nulmeting nodig, die is uitgevoerd. Dat is voor ons in ieder
geval voldoende stof om samen met de raad, dat heb ik vorige
week ook in de commissie gezegd, daar verder voorstellen over
te ontwikkelen. We zullen dat gaan doen. De suggesties die zij
gedaan heeft rond de stadspromotie, zo heb ik ze maar opgevat,
bijvoorbeeld het uitschrijven van een prijsvraag in het kader
van Levi 2030, willen we graag bespreken met de SPL, dat zijn
wat mij betreft uitstekende suggesties.
Mevrouw Waanders heeft ook gesproken over het gemeentelijk
infocentrum. Ik wil daar op dit ogenblik niet al te zeer op
ingaan. Ik heb gewezen, in mijn eerste inleiding, dat wij een
rapportage hebben gekregen rond hoe wij verder gaan met voor
lichting, hoe wij verder gaan met communicatie en de consequen
ties die uit die rapportage blijken zullen zeker ook een de
afdeling voorlichting regarderen. Ik wou ze daarin graag mee
nemen. Wat wel helder is en dat zal duidelijk moet zijn, is dat
dit stadsbestuur in open dialoog met haar burgers de samen
werking zoekt. Dat heeft consequenties, ik weet dat dat een