op wil richten. Dan zou ook de opmerking van de heer Hoogeveen in beeld kunnen komen over wat we doen met de Randstad - Noord- Nederland discussie, welke campagnes richten wij in, inhoude lijk qua doelstelling, om de positie van Leeuwarden in Noord- Nederland ook langs die lijn versterking te laten ondergaan. Dus acquisitie is, wij geven dat graag toe, niet alleen ambte lijke formatie, niet alleen het aantal FTE's, maar ook doel stellingen en hoofdcampagnes die dan geëntameerd zullen worden. Als u het ook zo hebt bedoeld, zouden wij daar graag langs die lijn nader op terugkomen. Wij zijn blij met de instemming op dit punt Dan is door WD- en D66-fractie erg de nadruk gelegd op het blijven bewerken en het eruit halen wat er in zit van het eigen bedrijfsleven. Het woord schatgraven is genoemd. Dat is een van de campagnes van Netwerk Friesland. Die zullen heel sterk, wij betalen daaraan mee en doen daaraan mee, projecten opzetten om de ontwikkelingen van binnenuit in de Friese economie, en de Westergozone zal daar uiteraard een belangrijke in zijn, verder te stimuleren. Wij stellen ons daar ook veel van voor. Bovendien zal ook nagegaan worden bij het eigen Friese/ Leeuwarder bedrijfsleven welke contacten men heeft in de zin van welke bedrijven vanuit andere delen van het land bijvoor beeld een agri-nutri-sector zouden kunnen versterken. Ik weet dat nu ook de bedrijvenaantrekker is aangenomen in het Face to Foodproject. Die moet met name in het Leeuwarder bedrijfsleven opsporen welke projecten steun behoeven, kansen hebben en tot nieuwe bedrijfsvestiging leiden. Ook daarover in het najaar in de commissie graag een nadere verdieping. Ik wou toch graag tot slot twee opmerkingen maken over een paar kanttekeningen die met name door de NLP-fractie en ook een beetje door de PAL/GroenLinks-fractie zijn gemaakt, onder het motto van je kunt die f 30 en die f 20 miljoen samen wel in zetten, maar lukt dat wel bij een Leeuwarden dat niet, citaat van de PAL/GL-fractie"echt een industriestad is, - kwantita tief zijn we dat wel, maar de uitstraling hebben we misschien niet" en ir termen van de NLP-fractie: "zijn die effecten dan wel zoals we ze bedoelen, komen er dan arbeidsintensieve be drijven en is het zelfs niet zo dat de dienstensector door automatisering in Leeuwarden eerder terugloopt als toeneemt?" Ik zou al die kanttekeningen niet willen zien als een reden om de f 50 miljoen niet in te zetten, maar juist als een argument - ik heb van de PAL/GL-fractie goed begrepen, dat men uiteinde lijk ook tot die conclusie komt - om ze wel in te zetten, maar dat wel te doen met een Leeuwarden specifieke benadering van onze positie in Noord-Nederland en in Friesland. Dat hoort ook bij de opmerking over de inhoudelijke kant van de acquisitie. Zo zou ik graag als reactie naar de PAL/GL-fractie en de NLP- fractie deze opmerkingen willen plaatsen. Tot slot de vraag, worden de onderlinge verhoudingen en de Friese gemeenten die aan economie beleid doen niet verstoord? Ik denk dat dit eerder een gelijktrekking is van de verhou dingen, wij zullen deze f 2 0 miljoen moeten inzetten om een concurrerende plek in de Noord-Nederlandse acquisitiemarkt te kunnen innemen. Dat is althans de heldere stelling van het 50 college en die is ook eerder in het actieprogramma Economie en Werk zo toegelicht. Tot slot één opmerking over het politiebeleid. Er is al toegezegd, en ik wil dat hier graag herhalen namens het college, dat een voorstel voor een exploitatieverordening, om op korte termijn regulerend en beheersend op te treden ten opzichte van het aantal koffieshops, in de commissie zal worden besproken. Het college stelt zich voor om dan ook een discussie te voeren over als je dat instrument hebt, een soort juridisch- technisch instrument, wat je dan ook inhoudelijk verder zou kunnen doen, ook de portefeuille van Volksgezondheid zal daar mee annex zijn. Bijvoorbeeld een typisch Leeuwarder variant van het Bussumse model Ik zou het nu willen laten bij de toezegging dat de exploita tieverordening als technisch beheersinstrument snel naar u toe komt. Laten we de discussie voeren over de inhoudelijk verdie ping als je zo'n instrument hebt aangeboden gekregen, wat dat voor Leeuwarden specifiek als beleidsinhoud zou kunnen bete kenen. Het is goed om naar het Bussumse model te kijken. De heer De Jong (weth.)Ten aanzien van het onderwerp bestuur lijke vernieuwing' en communicatie, dat vorige week in de commissie aan de orde geweest is bij de behandeling van de Thorbecke-rapportage over de relatie tussen bestuur en burgers, is door mevrouw Waanders een analyse weergegeven. In feite is het pleidooi, dat zij namens haar fractie houdt, een pleidooi voor een doelgroepen benadering, zo zou ik het willen omschrij ven. Dat is op zich een hele interessante analyse. Wij ontvan gen één dezer dagen ook een rapportage rond de gang van zaken hoe wij verder zouden moeten in Leeuwarden met onze communi catie, met onze voorlichting. Wat dat betreft zullen wij de opmerkingen die gemaakt zijn door haar fractie meenemen in de discussie die wij in augustus met elkaar gaan voeren daarom trent. Wat mij betreft komt die discussie uitvoerig terug. Over de Thorbecke-rapportage is vorige week iets gezegd en nu het volgende nog even. Het gaat in feite om het versterken van de relatie tussen burger en de gemeente, daarvoor hadden we een nulmeting nodig, die is uitgevoerd. Dat is voor ons in ieder geval voldoende stof om samen met de raad, dat heb ik vorige week ook in de commissie gezegd, daar verder voorstellen over te ontwikkelen. We zullen dat gaan doen. De suggesties die zij gedaan heeft rond de stadspromotie, zo heb ik ze maar opgevat, bijvoorbeeld het uitschrijven van een prijsvraag in het kader van Levi 2030, willen we graag bespreken met de SPL, dat zijn wat mij betreft uitstekende suggesties. Mevrouw Waanders heeft ook gesproken over het gemeentelijk infocentrum. Ik wil daar op dit ogenblik niet al te zeer op ingaan. Ik heb gewezen, in mijn eerste inleiding, dat wij een rapportage hebben gekregen rond hoe wij verder gaan met voor lichting, hoe wij verder gaan met communicatie en de consequen ties die uit die rapportage blijken zullen zeker ook een de afdeling voorlichting regarderen. Ik wou ze daarin graag mee nemen. Wat wel helder is en dat zal duidelijk moet zijn, is dat dit stadsbestuur in open dialoog met haar burgers de samen werking zoekt. Dat heeft consequenties, ik weet dat dat een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 26