nodig de heer Jacobse uit om een voorstel te maken, hij moet de vraag niet terugkaatsen. Dan gaan we naar D66-fractie, die motie is nog niet ingediend, maar hebben we inmiddels wel ondertekend. Dank u wel. De heer HoogeveenIk zou willen beginnen met twee opmerkingen over de beantwoording van het college in de richting van D66- fractie. Als eerste de opmerking die mevrouw de Haan maakte naar aanleiding van mijn passage over de centralisatie van de administraties binnen onze organisatie. Ze zegt: wij hebben afgesproken in onze organisatie en in LIS, decentraal tenzij, we moeten nu niet doorslaan in de andere richting, naar cen traal. Daar heeft zij volstrekt gelijk in, wij zijn dat met elkaar eensDaarom stellen we ook niet voor om nu te gaan doorslaan naar centralisatie. Wij stellen voor om de puntjes achter 'decentraal tenzij' in te gaan vullen. Centraal wanneer dat efficiënter is en effectiever is. Wij slaan niet door in de richting die we in sommige grotere overheidsorganisaties op dit moment zien, waarbij diensten weer worden opgeheven, waarbij raden van directeuren-modellen worden gekozen, dat soort situa ties willen we zeker niet. Maar daar waar het efficiënter is om toch de ondersteunende functies te gaan centraliseren, willen we dat zeker met elkaar gaan bezien. Dat is wat ik heb voor gesteld, om dat in het kader van LIS te gaan bespreken, lijkt mij een uitstekend voorstel. Op dat punt zijn we het eens. Op een ander punt zijn we het, denk ik, op dit moment nog niet eensDat gaat over de passage die de heer Timmermans uitsprak rond de voorstellen VerkeersmilieuplanHet Fietsparkeerplan kunnen we binnenkort verwachten begrijp ik, maar het Verkeers milieuplan wordt toch een wat ander verhaal. Daar schuiven we besluitvorming rond financiering kennelijk steeds voor ons uit. In het kader van integrale besluitvorming besluiten we niks Dat is niet zo handig, daarom wil mijn fractie een motie in dienen die als volgt luidt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 24 juni 1996; behandelende de Perspectiefnota 1997; overwegende dat in het Collegeprogramma het milieubeleid als één van de prioriteiten van gemeentelijk beleid is aangewezen dat bij vaststelling van het Verkeersmilieuplan is besloten om financiering van de tweede fase van het VMP mee te nemen bij vaststelling van het Milieube leidsplan; dat bij vaststelling van het Milieubeleidsplan is besloten de financiering van de tweede fase van het VMP mee te nemen bij de Perspectiefnota; dat de Perspectiefnota geen voorstellen bevat voor financiering van de tweede fase van het VMP; besluit het College van Burgemeester en Wethouders opdracht te geven na de zomervakantie voorstellen omtrent de 60 financiering van het Verkeersmilieuplan tweede fase te doen, zodat uitvoering volgens plan vanaf 1997 kan geschieden; en gaat over tot de orde van de dag (Motie nr. 12) Deze motie is ondertekend niet alleen door de mevrouw Inberg en door mijzelf, maar ook door mevrouw De Bruin, de heer Beers, de heer Stoker, mevrouw Visser, de heer Krol en de heer De Beer. Ik kom dan bij de moties die ingediend zijn door de andere fracties De eerste drie moties van de PvdA gaan alle drie over het minimabeleid. We hebben een motie mee ondersteund, motie 7, die is ingediend door de heer Beers. U begrijpt dat wij de eerste drie moties van de PvdA niet zullen steunen. Ik kom straks nog even bij motie 7 nog even op dit onderwerp terug. Motie 4 van de: CDA-fractie hebben wij mee ondertekend en zullen wij dan ook blijven steunen. Motie 5 van de CDA-fractie heeft te maken met het personeelsbe leid. Oorspronkelijk stond daar 1 januari 1997, dat zouden wij niet willen steunen, maar wanneer dat gewijzigd wordt, en ik begrijp dat dat zo is, in 1 april 1997, dan willen wij die motie graag ondersteunen. Maar ik geloof dat dat een motie is die niet zo heel erg belangrijk is, omdat de wethouder inmid dels ook heeft toegezegd om dit te doen. Dan komen we bij de motie van de WD-fractie over de evaluatie van additionele werkgelegenheidsprojecten. Die motie heb ik mee ondertekend en juist de komst van de nieuwe Wet WIW, is voor ons een reden om dat te doen, want wij denken dat het heel goed is om met de ervaringen, die we hebben uit het verleden, dat nieuwe beleid in te gaan. Dat is juist de reden waarom wij vinden dat we nu moeten evalueren en daar ook als raad een rol in zouden moeten spelen. (Mevrouw De Haan: Ik heb net gezegd, het gaat om het moment. Als je nu de banenpool, de JWG, enz. al die regelingen gaat evalueren, terwijl die met een half jaar weg zijn, dan vraag ik me serieus af wat je daar dan mee wil bereiken, want die regelingen zijn er straks niet meer.) Nee, maar het is heel erg goed om op het moment dat je van plan bent om nieuw beleid te gaan ontwikkelen en dat moeten we (Mevrouw De Haan: Wij gaan geen nieuw beleid ontwikkelen, het rijk gaat nieuw beleid ontwikkelen.Ja, maar wij moeten dat beleid gaan uitvoeren en ik denk dat we daar ook eigen beleid op zullen moeten zetten. Het is niet zo dat we rechtstreeks de WIW kunnen gaan uitvoeren, zender dat we zelf iets bedenken. Wij zullen zelf nieuw beleid moeten ontwikkelen in het kader van de WIW. Dan is het heel goed om juist met de ervaringen, van andere regelingen die gaan verdwijnen, dat nieuwe beleid te gaan ontwikkelen. (De heer Krol: Zou het nou niet verstandiger zijn om die motie samen met de WD-fractie in te trekken en te zeggen van, als ik wil komen tot beleidsevaluatie, en dat wil volgens mij de hele raad, voorstellen van de PvdA liggen er, het moet meer en structureler worden opgezet, vinden wij, laten 61

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 31