nodig de heer Jacobse uit om een voorstel te maken, hij moet de
vraag niet terugkaatsen.
Dan gaan we naar D66-fractie, die motie is nog niet ingediend,
maar hebben we inmiddels wel ondertekend. Dank u wel.
De heer HoogeveenIk zou willen beginnen met twee opmerkingen
over de beantwoording van het college in de richting van D66-
fractie. Als eerste de opmerking die mevrouw de Haan maakte
naar aanleiding van mijn passage over de centralisatie van de
administraties binnen onze organisatie. Ze zegt: wij hebben
afgesproken in onze organisatie en in LIS, decentraal tenzij,
we moeten nu niet doorslaan in de andere richting, naar cen
traal. Daar heeft zij volstrekt gelijk in, wij zijn dat met
elkaar eensDaarom stellen we ook niet voor om nu te gaan
doorslaan naar centralisatie. Wij stellen voor om de puntjes
achter 'decentraal tenzij' in te gaan vullen. Centraal wanneer
dat efficiënter is en effectiever is. Wij slaan niet door in de
richting die we in sommige grotere overheidsorganisaties op dit
moment zien, waarbij diensten weer worden opgeheven, waarbij
raden van directeuren-modellen worden gekozen, dat soort situa
ties willen we zeker niet. Maar daar waar het efficiënter is om
toch de ondersteunende functies te gaan centraliseren, willen
we dat zeker met elkaar gaan bezien. Dat is wat ik heb voor
gesteld, om dat in het kader van LIS te gaan bespreken, lijkt
mij een uitstekend voorstel. Op dat punt zijn we het eens.
Op een ander punt zijn we het, denk ik, op dit moment nog niet
eensDat gaat over de passage die de heer Timmermans uitsprak
rond de voorstellen VerkeersmilieuplanHet Fietsparkeerplan
kunnen we binnenkort verwachten begrijp ik, maar het Verkeers
milieuplan wordt toch een wat ander verhaal. Daar schuiven we
besluitvorming rond financiering kennelijk steeds voor ons uit.
In het kader van integrale besluitvorming besluiten we niks
Dat is niet zo handig, daarom wil mijn fractie een motie in
dienen die als volgt luidt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 24 juni 1996;
behandelende de Perspectiefnota 1997;
overwegende
dat in het Collegeprogramma het milieubeleid als één
van de prioriteiten van gemeentelijk beleid is
aangewezen
dat bij vaststelling van het Verkeersmilieuplan is
besloten om financiering van de tweede fase van het
VMP mee te nemen bij vaststelling van het Milieube
leidsplan;
dat bij vaststelling van het Milieubeleidsplan is
besloten de financiering van de tweede fase van het
VMP mee te nemen bij de Perspectiefnota;
dat de Perspectiefnota geen voorstellen bevat voor
financiering van de tweede fase van het VMP;
besluit
het College van Burgemeester en Wethouders opdracht te
geven na de zomervakantie voorstellen omtrent de
60
financiering van het Verkeersmilieuplan tweede fase te
doen, zodat uitvoering volgens plan vanaf 1997 kan
geschieden;
en gaat over tot de orde van de dag
(Motie nr. 12)
Deze motie is ondertekend niet alleen door de mevrouw Inberg en
door mijzelf, maar ook door mevrouw De Bruin, de heer Beers, de
heer Stoker, mevrouw Visser, de heer Krol en de heer De Beer.
Ik kom dan bij de moties die ingediend zijn door de andere
fracties
De eerste drie moties van de PvdA gaan alle drie over het
minimabeleid. We hebben een motie mee ondersteund, motie 7, die
is ingediend door de heer Beers. U begrijpt dat wij de eerste
drie moties van de PvdA niet zullen steunen. Ik kom straks nog
even bij motie 7 nog even op dit onderwerp terug.
Motie 4 van de: CDA-fractie hebben wij mee ondertekend en zullen
wij dan ook blijven steunen.
Motie 5 van de CDA-fractie heeft te maken met het personeelsbe
leid. Oorspronkelijk stond daar 1 januari 1997, dat zouden wij
niet willen steunen, maar wanneer dat gewijzigd wordt, en ik
begrijp dat dat zo is, in 1 april 1997, dan willen wij die
motie graag ondersteunen. Maar ik geloof dat dat een motie is
die niet zo heel erg belangrijk is, omdat de wethouder inmid
dels ook heeft toegezegd om dit te doen.
Dan komen we bij de motie van de WD-fractie over de evaluatie
van additionele werkgelegenheidsprojecten. Die motie heb ik mee
ondertekend en juist de komst van de nieuwe Wet WIW, is voor
ons een reden om dat te doen, want wij denken dat het heel goed
is om met de ervaringen, die we hebben uit het verleden, dat
nieuwe beleid in te gaan. Dat is juist de reden waarom wij
vinden dat we nu moeten evalueren en daar ook als raad een rol
in zouden moeten spelen. (Mevrouw De Haan: Ik heb net gezegd,
het gaat om het moment. Als je nu de banenpool, de JWG, enz. al
die regelingen gaat evalueren, terwijl die met een half jaar
weg zijn, dan vraag ik me serieus af wat je daar dan mee wil
bereiken, want die regelingen zijn er straks niet meer.) Nee,
maar het is heel erg goed om op het moment dat je van plan bent
om nieuw beleid te gaan ontwikkelen en dat moeten we
(Mevrouw De Haan: Wij gaan geen nieuw beleid ontwikkelen, het
rijk gaat nieuw beleid ontwikkelen.Ja, maar wij moeten dat
beleid gaan uitvoeren en ik denk dat we daar ook eigen beleid
op zullen moeten zetten. Het is niet zo dat we rechtstreeks de
WIW kunnen gaan uitvoeren, zender dat we zelf iets bedenken.
Wij zullen zelf nieuw beleid moeten ontwikkelen in het kader
van de WIW. Dan is het heel goed om juist met de ervaringen,
van andere regelingen die gaan verdwijnen, dat nieuwe beleid te
gaan ontwikkelen. (De heer Krol: Zou het nou niet verstandiger
zijn om die motie samen met de WD-fractie in te trekken en te
zeggen van, als ik wil komen tot beleidsevaluatie, en dat wil
volgens mij de hele raad, voorstellen van de PvdA liggen er,
het moet meer en structureler worden opgezet, vinden wij, laten
61