dat een sexshop aan de Weaze tegen vele regels in maandenlang gewoon open kan blijven. Ik weet wel dat veel het gevolg is van procedures en wetten die de burger juist moeten beschermen, maar een burger vindt het toch vreemd, net zo vreemd als wij het vinden dat onze schriftelijke vragen hierover nog nooit beantwoord zijn. Ons drugsshopbeleid, want koffieshop is een belachelijk begrip voor dit soort zaken, is helder: hoe minder hoe beter. Ons aandelenbezit Wij hebben vaak gezegd, eerst kijken naar het nut en ook naar het rendement op langere termijn. Indien bijvoorbeeld de aan delen Bouwfonds op de Effectenbeurs verhandelbaar worden, kan de gemeente profiteren van dividend en koersstijgingen. Het verleden leert dat beleggen in aandelen op langere termijn een hoger rendement geeft dan het rentepercentage. Het voorstel tot beleidsevaluatie. Net als bij de Evaluatiecommissie Minimabeleid zijn wij een groot voorstander van zo'n evaluatie, maar vinden wij dat zo'n commissie niet uit leden van de raad moet bestaan. Wij hebben wel vaker commissies gehad die uit leden van buiten de raad bestonden, ik denk bijvoorbeeld aan de commissie De Haan die het Stadskantoor heeft onderzocht. Als raadsleden het doen kost het ook geld en inzet van ons en is het lang zo onaf hankelijk niet. Wij zijn ook zeker niet altijd even deskundig op al die terreinen. De dierenambulance Wij vragen ons sterk af of dit nu het moment is om over zulke details te discussiëren. Het gaat hier om uitgangspunten voor de begroting 1997. Wij willen dit eerst nader onderbouwd hebben, waar het thuis hoort in de commissie. Onze tegenstem is dus met name een procedurele. Het minimabeleid Zoals u weet zijn wij voor het project schuldhulpverlening. Wij hebben ook gezegd een discussie te willen over de kortingspas. Wij hebben eerder in de raad al gezegd dat het kwijtscheldings- beleid onze steun niet heeft. Burgers van Leeuwarden hebben geen invloed op de omvang en hoogte van de uitkeringen en werk loosheid en de burgers van Leeuwarden behoren niet de rekening te krijgen van het falend uitkeringsbeleid van het kabinet, dat alle problemen maar doorschuift naar de gemeente. Wij staan derhalve sympathiek tegenover de moties 1 en 2 van de PvdA- fractie en afwijzend tegenover de moties 3 en 7Ik zeg sym pathiek, omdat wij in principe het college gelijk geven dat zij zegt dat het beter zou zijn dit soort afwegingen te maken als het GSB-beleid integraal hier wordt besproken. Het college kan de gevoelens van de raad daarbij goed meenemen. Derhalve zullen wij de moties 1 en 2 toch afwijzen. In principe zijn wij het eens en dit komt dan vanzelf bij de discussie over het Grote Stedenbeleid terug en dan zullen wij dezelfde standpunten weer innemen. (Mevrouw De Bruin: Hoe kan de heer Jacobse in principe het eens zijn als hij afgelopen donderdag heeft aangegeven niet bereid te zijn f 1,5 miljoen extra structureel uit te geven aan het Grote StedenbeleidDe NLP was de enige partij namelijk die 68 dat niet wilde.) Wij hebben bij de behandeling van de nota Evaluatie Minimabeleid al aangegeven dat wij voor de schuld hulpverlening extra middelen willen uittrekken, waar dat van daan komt daar willen wij best met elkaar over spreken. Of dat uit het Grote Stedenbeleid moet komen of dat het op een andere manier gedekt moet worden, Sociale Vernieuwing (wat inmiddels Grote Stedenbeleid wordt) of wat dan ook, daar willen wij nog wel eens over praten. Het feit dat wij dat als prioriteit aan geven, dat hebben wij eerder gedaan, het feit dat ik de kortingspas wou bespreken - en hoe die eruit moet komen te zien krijgen wij nog wel - dat komt vanzelf wel. Of dat uit de GSB- middelen moet komen of op een andere manier gefinancierd, die integrale afweging krijgen wij nog wel in discussie. Dan moeten wij een afweging maken tussen allerlei zaken en dan moeten wij kijken hoe wij daar een financieel dekkend plaatje bij kunnen vinden. Die discussie wachten wij wel af. Motie nr. 5 is inmiddels zo gewijzigd dat het college ermee kan leven en wij kunnen dat ook. Wij voelen er niets voor om thans uitspraken te doen over het Verkeersmilieuplan. In het najaar hebben wij al een hele klus aan de dingen die wij nu doorschuiven en wij moeten het VMP met name ook in dat kader meenemen. Onze motie over sporttarieven Inderdaad betekent bevriezen het niet toepassen van de infla tiecorrectie. Als gevolg van bezuinigingen zijn de tarieven de laatste jaren veel meer dan de inflatie gestegen. Wij ontvangen toch veel berichten dat hier wellicht iets te ver is gegaan. Wij stellen thans voor een jaartje rust in te lassen. Uiteraard levert dat een dekkingsprobleem op. Daarom vragen wij ook nu aan de raad zich voor deze richting uit te spreken, opdat het college ruim de tijd heeft zich over de gevolgen te buigen. Dat blijkt ook uit het besluit. Er wordt heel nadrukkelijk niet gezegd van dit en dat, maar er wordt verzocht om dat bij de behandeling van de begroting als uitgangspunt mee te nemen. De richting waar wij heen willen is daarmee helder. Overigens mijnheer Hoogeveen, het tarievenbeleid staat los van de sportnota. Hij en ook andere sprekers maken zich er op die manier een beetje vanaf, zo van dat zien wij dan wel. Dat is niet helemaal helder in de politieke zin. Zeg dan gewoon dat je het niet wil, dat is politiek veel helderder en duidelijker. (De heer Van Olffen: Ik vind dit een zeer bekrompen inter pretatie van de behandeling van de sportnota. Wij hebben gecon stateerd in eerdere fase dat er veel meer knelpunten binnen de sport leven. Het zou helemaal niet gek zijn om die totale pro blematiek ook tot een totale afweging te brengen. Ik vind dat de heer Jacobse deze problematiek wel erg simpel weergeeft. Als wij nu niet dit voorstel hier doen, dan krijgen wij in het najaar het verwijt dat wij er daar pas mee komen en dat het college niet de tijd heeft gehad om daar dekking voor te vinden. Want daar is nu het moment voor, nu moeten wij de richting aangeven waarin wij met de inkomsten en uitgaven van de gemeente willen staan. Als wij dat nu niet aangeven, komen wij dan in de problemen. (De heer Van OlffenMisschien zijn er binnen die sector ook nog wel verschuivingen denkbaar.) Ik 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 35