op de loonsom. "We gaan ervoor" heeft de toenmalige directie
raad gezegd. Dit wordt nu voor een deel ingevuld door het
voorstel het Kalverdijkje te sluiten. Los van het feit dat we
vinden dat het Kalverdijkje open moet blijven en dat het
college in dit verband zorgvuldiger om moet gaan met de
inspraak van burgers, zijn er nog meer van dit soort "crea
tieve" zaken doorgevoerd of in de planning?
Met andere woorden de CDA-fractie zou graag op korte termijn,
nog voor de begrotingsbehandeling 1997, een rapportage willen
zien van de afgesproken 10% efficiency maatregel mede in het
licht van de personele en financiële consequenties met betrek
king tot het project Leeuwarden in Stelling en de herbezetting
ADV.
We vinden tevens dat er zeer kritisch moet worden gekeken naar
eventuele uitzetting van het personeelsbestand. De voorwaarden
waaronder de bestaande formatie zou kunnen worden uitgebreid
moeten duidelijk worden geformuleerd. Eventuele vacatures eerst
zo flexibel mogelijk invullen. Ook moet er regelmatig getoetst
worden of de extra formatie nog steeds nodig is en of bepaalde
zaken niet kunnen worden ondergebracht binnen de reguliere
formatie
Eveneens is ons gebleken dat zich problemen voordoen in
kwalitatieve zin, als het gaat om de inzet van het personeel.
Met name in de sfeer van automatisering en informatica doen
zich nogal wat problemen voor.
Dit alles leidt ertoe dat er, meer dan ooit tevoren, behoefte
is aan een duidelijk omschreven personeelsbeleidsplan wat
rekening houdt met het voorgaandeWe hebben daar bij de
werkconferentie al aandacht voor gevraagd, ook tijdens de
commissievergadering hebben we daaromtrent vragen gestold aan
het college, zonder al teveel concrete toezeggingen. Het
huidige Collegeprogramma is daaromtrent helder op blz. 9 valt
te lezen: "Voor 1 januari 1996 wordt een nieuwe nota perso
neelsbeleid vastgesteld"
Ook de discussie omtrent het voorkeursbeleid, inclusief de
aangenomen motie van de PvdA-fractie, zou kunnen worden
meegenomen in het opnieuw te formuleren personeelsbeleid.
We komen daarom met de volgende motie:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen d.d. 24 juni 1996,
behandelende de Perspectiefnota 1997 - 2000;
overwegende
dat er een duidelijke behoefte is aan actualisatie van het
personeelsbeleid,
besluit
het college op te dragen voor 1 januari 1997 een
geactualiseerde nota personeelsbeleid aan de raad ter
besluitvorming voor te leggen, waarin o.a. aandacht wordt
besteed aan:
x opleidingsplanning
x voorkeursbeleid
x functiemobiliteit
x flexibele inzetbaarheid enzenz
en gaat over tot de orde van de dag."
12
(Motie nr. 5)
Deze motie is door mijzelf ondertekend.
GSB
De CDA-fractie stemt in met de uitgangspunten van het GSB
inclusief de actieplannen Economie en Werk, Zorg en Opvang,
Veiligheid, Leefbaarheid en Onderwijs, uiteraard met
inachtneming van onze inbreng in de speciale commissievergade
ring
Waar we in het kader van het GSB extra aandacht voor willen
vragen is het Minimabeleid. We hebben helaas moeten constateren
dat het college geen concrete voorstellen heeft gedaan, noch in
het kader van Perspectief noch in het kader van het GSBEen
gemiste kans, vandaar onze mede-ondertekening van de motie, die
zal worden ingediend door de PAL/Groen Links-fractie.
Deze motie beoogt het financieel mogelijk maken van de gemeen
tepas en de schuldhulpverlening, eveneens het volledig mogelijk
maken van kwijtschelding in de OZB (van 95% naar 100%) De
dekking kan worden gevonden in de extra financiën die ter
beschikking worden gesteld voor het GSB, waar we het op zich
mee eens zijn. Overigens is mij een bericht opgevallen in het
Friesch Dagblad dat de Tweede Kamer het mogelijk heeft gemaakt
om die kwijtschelding naar 100% te brengen met de voorwaarde
dat geen effect zou mogen hebben op de tarieven. Vandaar denk
ik dat de motie van de PvdA-fractie niet zo handig is.
Wat het milieu betreft wachten we op initiatieven van de D66-
fractie, zoals aangekondigd tijdens de commissievergadering.
Mee een tegenvallers/beleidsevaluatie
Ook in deze Perspectiefnota zit weer voor f 1,4 miljoen aan af
te voeren taakstellingen in het overzicht van mee- en tegen
vallers. De CDA-fractie heeft daar grote moeite mee en vindt
dat eigenlijk onacceptabel.
We zullen wat dat betreft toe moeten naar een andere werkwijze.
Dat heeft ook te maken met de beoogde cultuuromslag die we met
LIS zo graag willen realiseren. Als door het ambtelijk apparaat
en het college wordt a.angegeven dat een taak bijvoorbeeld met
minder mankracht kan worden uitgevoerd, zonder dat de kwaliteit
van het werk daardoor wordt aangetast, dan moeten we daar als
raad voor 100% vanuit kunnen gaan.
Nogmaals de CDA-fractie heeft grote moeite met het afvoeren van
oude taakstellingen, temeer omdat het met name gaat om vooral
interne zaken.
Voorzitter, wat je een ander oplegt, dat moet je voor jezelf
ook doen.
Hierin zal een college, zal een individuele wethouder, maar ook
de raad rechtlijniger moeten opereren.
Als je het voorgaande overziet dan komen wij tot de conclusie
dat een regelmatige beleidsevaluatie van het grootste belang
is. De PvdA-fractie heeft daaromtrent in een eerder stadium
voorstellen voor op tafel gelegd. Daar is tot nu toe weinig van
terecht gekomen, dat is jammer.
We hebben begrepen dat in de Commissie voor de Rekening gespro
ken is om zich ook te gaan richten op beleidsevaluatie en in
dat verband is het onderwerp "Grondbedrijf" genoemd.
13