op de loonsom. "We gaan ervoor" heeft de toenmalige directie raad gezegd. Dit wordt nu voor een deel ingevuld door het voorstel het Kalverdijkje te sluiten. Los van het feit dat we vinden dat het Kalverdijkje open moet blijven en dat het college in dit verband zorgvuldiger om moet gaan met de inspraak van burgers, zijn er nog meer van dit soort "crea tieve" zaken doorgevoerd of in de planning? Met andere woorden de CDA-fractie zou graag op korte termijn, nog voor de begrotingsbehandeling 1997, een rapportage willen zien van de afgesproken 10% efficiency maatregel mede in het licht van de personele en financiële consequenties met betrek king tot het project Leeuwarden in Stelling en de herbezetting ADV. We vinden tevens dat er zeer kritisch moet worden gekeken naar eventuele uitzetting van het personeelsbestand. De voorwaarden waaronder de bestaande formatie zou kunnen worden uitgebreid moeten duidelijk worden geformuleerd. Eventuele vacatures eerst zo flexibel mogelijk invullen. Ook moet er regelmatig getoetst worden of de extra formatie nog steeds nodig is en of bepaalde zaken niet kunnen worden ondergebracht binnen de reguliere formatie Eveneens is ons gebleken dat zich problemen voordoen in kwalitatieve zin, als het gaat om de inzet van het personeel. Met name in de sfeer van automatisering en informatica doen zich nogal wat problemen voor. Dit alles leidt ertoe dat er, meer dan ooit tevoren, behoefte is aan een duidelijk omschreven personeelsbeleidsplan wat rekening houdt met het voorgaandeWe hebben daar bij de werkconferentie al aandacht voor gevraagd, ook tijdens de commissievergadering hebben we daaromtrent vragen gestold aan het college, zonder al teveel concrete toezeggingen. Het huidige Collegeprogramma is daaromtrent helder op blz. 9 valt te lezen: "Voor 1 januari 1996 wordt een nieuwe nota perso neelsbeleid vastgesteld" Ook de discussie omtrent het voorkeursbeleid, inclusief de aangenomen motie van de PvdA-fractie, zou kunnen worden meegenomen in het opnieuw te formuleren personeelsbeleid. We komen daarom met de volgende motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 24 juni 1996, behandelende de Perspectiefnota 1997 - 2000; overwegende dat er een duidelijke behoefte is aan actualisatie van het personeelsbeleid, besluit het college op te dragen voor 1 januari 1997 een geactualiseerde nota personeelsbeleid aan de raad ter besluitvorming voor te leggen, waarin o.a. aandacht wordt besteed aan: x opleidingsplanning x voorkeursbeleid x functiemobiliteit x flexibele inzetbaarheid enzenz en gaat over tot de orde van de dag." 12 (Motie nr. 5) Deze motie is door mijzelf ondertekend. GSB De CDA-fractie stemt in met de uitgangspunten van het GSB inclusief de actieplannen Economie en Werk, Zorg en Opvang, Veiligheid, Leefbaarheid en Onderwijs, uiteraard met inachtneming van onze inbreng in de speciale commissievergade ring Waar we in het kader van het GSB extra aandacht voor willen vragen is het Minimabeleid. We hebben helaas moeten constateren dat het college geen concrete voorstellen heeft gedaan, noch in het kader van Perspectief noch in het kader van het GSBEen gemiste kans, vandaar onze mede-ondertekening van de motie, die zal worden ingediend door de PAL/Groen Links-fractie. Deze motie beoogt het financieel mogelijk maken van de gemeen tepas en de schuldhulpverlening, eveneens het volledig mogelijk maken van kwijtschelding in de OZB (van 95% naar 100%) De dekking kan worden gevonden in de extra financiën die ter beschikking worden gesteld voor het GSB, waar we het op zich mee eens zijn. Overigens is mij een bericht opgevallen in het Friesch Dagblad dat de Tweede Kamer het mogelijk heeft gemaakt om die kwijtschelding naar 100% te brengen met de voorwaarde dat geen effect zou mogen hebben op de tarieven. Vandaar denk ik dat de motie van de PvdA-fractie niet zo handig is. Wat het milieu betreft wachten we op initiatieven van de D66- fractie, zoals aangekondigd tijdens de commissievergadering. Mee een tegenvallers/beleidsevaluatie Ook in deze Perspectiefnota zit weer voor f 1,4 miljoen aan af te voeren taakstellingen in het overzicht van mee- en tegen vallers. De CDA-fractie heeft daar grote moeite mee en vindt dat eigenlijk onacceptabel. We zullen wat dat betreft toe moeten naar een andere werkwijze. Dat heeft ook te maken met de beoogde cultuuromslag die we met LIS zo graag willen realiseren. Als door het ambtelijk apparaat en het college wordt a.angegeven dat een taak bijvoorbeeld met minder mankracht kan worden uitgevoerd, zonder dat de kwaliteit van het werk daardoor wordt aangetast, dan moeten we daar als raad voor 100% vanuit kunnen gaan. Nogmaals de CDA-fractie heeft grote moeite met het afvoeren van oude taakstellingen, temeer omdat het met name gaat om vooral interne zaken. Voorzitter, wat je een ander oplegt, dat moet je voor jezelf ook doen. Hierin zal een college, zal een individuele wethouder, maar ook de raad rechtlijniger moeten opereren. Als je het voorgaande overziet dan komen wij tot de conclusie dat een regelmatige beleidsevaluatie van het grootste belang is. De PvdA-fractie heeft daaromtrent in een eerder stadium voorstellen voor op tafel gelegd. Daar is tot nu toe weinig van terecht gekomen, dat is jammer. We hebben begrepen dat in de Commissie voor de Rekening gespro ken is om zich ook te gaan richten op beleidsevaluatie en in dat verband is het onderwerp "Grondbedrijf" genoemd. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 7