Zo zijn er meer onderwerpen te noemen, bijvoorbeeld:
evaluatie interne taakstellingen - wel of niet gehaald en
waarom?
het welzijnsbeleid - hoe effectief in relatie tot
beschikbare middelen?
het onderwijsbeleid - wat is er terecht gekomen van al die
door de raad vastgesteld onderwijsnota's?
Voorzitter, we willen daarom het college vragen een voorstel te
ontwikkelen voor de raad, te bespreken nog dit najaar in de
Commissie Bestuur en Middelen om te komen tot structurele
beleidsevaluatie. Gebruik zou kunnen worden gemaakt van de
ervaringen opgedaan in de gemeente Delft, waar gewerkt wordt
met een Gemeentelijke rekenkamer, een instrument om het gemeen
telijk beleid te beoordelen op effectiviteit en efficiency.
Bezuinigingen
Er zal geld moeten worden vrijgemaakt voor het achterstallig
onderhoud. De CDA-fractie heeft daaromtrent reeds eerder
voorstellen ingediend. Het is inmiddels duidelijk dat het zal
gaan om een behoorlijk bedrag. Op dit moment ontbreekt het ons
aan concrete gegevens ontrent het jaarlijks in te zetten bedrag
voor achterstallig onderhoud. We wachten daarom goed onder
bouwde voorstellen van het college af.
Dat zelfde geldt voor eventueel extra middelen voor LIS en ADV.
Wanneer het college vervolgens voorstellen op tafel legt met
betrekking tot de noodzakelijke bezuinigingen, dan willen we
kunnen kiezen uit een aantal scenario's waarin nadrukkelijk is
opgenomen de koppeling onderhoud en werk, zodat een goede en
verantwoorde afweging kan worden gemaakt
Voorstellen die eveneens goed zijn doorgerekend en kunnen
worden uitgevoerd.
Verkoop aandelen
De CDA-fractie is op zich geen tegenstander van verkoop van
aandelen mits ook hier weer sprake van een duidelijk rendement.
Aandelen verkopen alleen met het oog de Algemene: Reserve op
peil te houden heeft niet onze instemming, zoiets lijkt teveel
op het zo gevreesde potverteren.
Tot slot voorzitter, zal het u duidelijk zijn dat onze opstel
ling ten aanzien van de door het college zo beoogde herindeling
nog steeds niet onze instemming heeft
De heer Hoogeveen: Tijdens het algemene overleg met de Tweede
Kamer vorige week, kondigde de Staatssecretaris van Economische
Zaken aan dat het kabinet een nieuw integraal plan aan het
voorbereiden is voor de stimulering van de noordelijke econo
mie. Daarbij zou met een beperkte hoeveelheid middelen door een
betere afstemming van beleid een forse impuls aan de ontwikke
ling voor onze regio gegeven moeten worden.
Met de Perspectiefnota, die het college nu aan de raad voor
legt, is de gemeente Leeuwarden in staat om als interessante
partner met het rijk en de provincie te werken aan versterking
van de werkgelegenheid in Friesland. Wanneer het ons lukt om
als gemeente de komende jaren 50 miljoen gulden verantwoord
te investeren en om door goede samenwerking nog eens een veel
14
voud van dat bedrag naar Leeuwarden te trekken, dan kan
misschien iets waar worden van de beelden die professor
Oosterhaven ons enkele maanden geleden voorlegde, waarbij in
zijn ogen het mogelijk moet zijn door verplaatsing van
bedrijven uit de overvolle Randstad voor 250.000 banen in het
noorden te zorgen. Oosterhaven was wellicht wat al te fors in
zijn inzet, maar als we iets van die inzet kunnen realiseren in
Leeuwarden zou dat heel mooi zijn. De fractie van D66 onder
steunt dan ook de weg die het college met deze Perspectiefnota
inslaat. Wij verwachten daarbij dat Staatssecretaris Van Dok
door ons college wordt bedolven met goede voorstellen om het
kabinet te helpen met de goede plannen voor het noorden van het
land. De extra middelen die wij daarbij in gaan zetten, de 50
miljoen, zal wel effectief ingezet moeten worden en daarom
hebben we van harte de motie van de CDA-fractie ondersteund, om
te komen tot een goeie effectrapportage, voordat we de middelen
daadwerkelijk inzetten.
Bij het werken aan een grotere economische ontwikkeling zullen
we overigens niet alleen moeten proberen om bedrijven uit de
Randstad naar Leeuwarden te krijgen. Meer nog dan in het ver
leden zullen we moeten schatgraven in ons eigen bedrijfsleven.
Met de mogelijkheden van onze werkgelegenheidsfondsen en van
bijvoorbeeld Melkertbanen in de koffer zullen de medewerkers
van de afdeling Economische Zaken op zoek moeten gaan naar
Leeuwarder bedrijven die op het punt staan hun bedrijf belang
rijk uit te breiden. Bestrijding van de werkloosheid, het Grote
Stedenbeleid en het wegwerken van achterstallig onderhoud in de
stad en in onze organisatie hebben de komende jaren prioriteit.
Een verscherping van de prioriteitsstelling is in het licht van
de omstandigheden begrijpelijk en verstandig. Toch wil dat voor
de D66-fractie niet zeggen dat we in de rest van deze raads
periodes niets meer doen aan de andere prioriteiten uit het
Collegeprogramma: sociaal beleid en milieu beleid. Wij denken
dat door het maken van een combinatie tussen deze terreinen en
bijvoorbeeld het Grote Stedenbeleid meerdere doelen tegelijk
gediend kunnen worden. Zo zou bijvoorbeeld op korte termijn een
kringloop-winkel van start kunnen gaan die aan de ene kant
additionele werkgelegenheid oplevert en aan de andere kant het
hergebruik van allerlei goederen mogelijk maakt.
Eenzelfde combinatie valt te leggen wanneer we het hebben over
het terugdringen van het autogebruik in de stad. Onder andere
in Groningen zijn goede ervaringen opgedaan met verbeteringen
van de mogelijkheden om fietsen in bewaakte stallingen onder te
brengen. Wij zouden graag willen dat het college een fietspar-
keerplan opstelt dat onderdeel uit kan maken van het herin
richtingsplan voor de binnenstad. Ook wachten wij nog steeds op
een reactie op de voorstellen die de ENFB deed voor een betere
bevordering van het fietsgebruik in Leeuwarden. Wanneer we het
hebben over de beperking van het autogebruik in de stad, dan
hebben we het natuurlijk ook over het Verkeersmilieuplan. Bij
de vaststelling van dit plan werd voorgesteld om de financie
ring van fase 2 en 3 te regelen bij de behandeling van het
nieuwe milieubeleidsplan en bij de Perspectiefnota. Inmiddels
is in het Milieubeleidsplan opgenomen dat voor de fase 2 en 3
van het Verkeersmilieuplan geen geld is. En zo lijkt het milieu
op de lange baan geschoven te worden. Wellicht is het mogelijk
om fase 2 van het Verkeersmilieuplan toch volgens planning in
15