Zo zijn er meer onderwerpen te noemen, bijvoorbeeld: evaluatie interne taakstellingen - wel of niet gehaald en waarom? het welzijnsbeleid - hoe effectief in relatie tot beschikbare middelen? het onderwijsbeleid - wat is er terecht gekomen van al die door de raad vastgesteld onderwijsnota's? Voorzitter, we willen daarom het college vragen een voorstel te ontwikkelen voor de raad, te bespreken nog dit najaar in de Commissie Bestuur en Middelen om te komen tot structurele beleidsevaluatie. Gebruik zou kunnen worden gemaakt van de ervaringen opgedaan in de gemeente Delft, waar gewerkt wordt met een Gemeentelijke rekenkamer, een instrument om het gemeen telijk beleid te beoordelen op effectiviteit en efficiency. Bezuinigingen Er zal geld moeten worden vrijgemaakt voor het achterstallig onderhoud. De CDA-fractie heeft daaromtrent reeds eerder voorstellen ingediend. Het is inmiddels duidelijk dat het zal gaan om een behoorlijk bedrag. Op dit moment ontbreekt het ons aan concrete gegevens ontrent het jaarlijks in te zetten bedrag voor achterstallig onderhoud. We wachten daarom goed onder bouwde voorstellen van het college af. Dat zelfde geldt voor eventueel extra middelen voor LIS en ADV. Wanneer het college vervolgens voorstellen op tafel legt met betrekking tot de noodzakelijke bezuinigingen, dan willen we kunnen kiezen uit een aantal scenario's waarin nadrukkelijk is opgenomen de koppeling onderhoud en werk, zodat een goede en verantwoorde afweging kan worden gemaakt Voorstellen die eveneens goed zijn doorgerekend en kunnen worden uitgevoerd. Verkoop aandelen De CDA-fractie is op zich geen tegenstander van verkoop van aandelen mits ook hier weer sprake van een duidelijk rendement. Aandelen verkopen alleen met het oog de Algemene: Reserve op peil te houden heeft niet onze instemming, zoiets lijkt teveel op het zo gevreesde potverteren. Tot slot voorzitter, zal het u duidelijk zijn dat onze opstel ling ten aanzien van de door het college zo beoogde herindeling nog steeds niet onze instemming heeft De heer Hoogeveen: Tijdens het algemene overleg met de Tweede Kamer vorige week, kondigde de Staatssecretaris van Economische Zaken aan dat het kabinet een nieuw integraal plan aan het voorbereiden is voor de stimulering van de noordelijke econo mie. Daarbij zou met een beperkte hoeveelheid middelen door een betere afstemming van beleid een forse impuls aan de ontwikke ling voor onze regio gegeven moeten worden. Met de Perspectiefnota, die het college nu aan de raad voor legt, is de gemeente Leeuwarden in staat om als interessante partner met het rijk en de provincie te werken aan versterking van de werkgelegenheid in Friesland. Wanneer het ons lukt om als gemeente de komende jaren 50 miljoen gulden verantwoord te investeren en om door goede samenwerking nog eens een veel 14 voud van dat bedrag naar Leeuwarden te trekken, dan kan misschien iets waar worden van de beelden die professor Oosterhaven ons enkele maanden geleden voorlegde, waarbij in zijn ogen het mogelijk moet zijn door verplaatsing van bedrijven uit de overvolle Randstad voor 250.000 banen in het noorden te zorgen. Oosterhaven was wellicht wat al te fors in zijn inzet, maar als we iets van die inzet kunnen realiseren in Leeuwarden zou dat heel mooi zijn. De fractie van D66 onder steunt dan ook de weg die het college met deze Perspectiefnota inslaat. Wij verwachten daarbij dat Staatssecretaris Van Dok door ons college wordt bedolven met goede voorstellen om het kabinet te helpen met de goede plannen voor het noorden van het land. De extra middelen die wij daarbij in gaan zetten, de 50 miljoen, zal wel effectief ingezet moeten worden en daarom hebben we van harte de motie van de CDA-fractie ondersteund, om te komen tot een goeie effectrapportage, voordat we de middelen daadwerkelijk inzetten. Bij het werken aan een grotere economische ontwikkeling zullen we overigens niet alleen moeten proberen om bedrijven uit de Randstad naar Leeuwarden te krijgen. Meer nog dan in het ver leden zullen we moeten schatgraven in ons eigen bedrijfsleven. Met de mogelijkheden van onze werkgelegenheidsfondsen en van bijvoorbeeld Melkertbanen in de koffer zullen de medewerkers van de afdeling Economische Zaken op zoek moeten gaan naar Leeuwarder bedrijven die op het punt staan hun bedrijf belang rijk uit te breiden. Bestrijding van de werkloosheid, het Grote Stedenbeleid en het wegwerken van achterstallig onderhoud in de stad en in onze organisatie hebben de komende jaren prioriteit. Een verscherping van de prioriteitsstelling is in het licht van de omstandigheden begrijpelijk en verstandig. Toch wil dat voor de D66-fractie niet zeggen dat we in de rest van deze raads periodes niets meer doen aan de andere prioriteiten uit het Collegeprogramma: sociaal beleid en milieu beleid. Wij denken dat door het maken van een combinatie tussen deze terreinen en bijvoorbeeld het Grote Stedenbeleid meerdere doelen tegelijk gediend kunnen worden. Zo zou bijvoorbeeld op korte termijn een kringloop-winkel van start kunnen gaan die aan de ene kant additionele werkgelegenheid oplevert en aan de andere kant het hergebruik van allerlei goederen mogelijk maakt. Eenzelfde combinatie valt te leggen wanneer we het hebben over het terugdringen van het autogebruik in de stad. Onder andere in Groningen zijn goede ervaringen opgedaan met verbeteringen van de mogelijkheden om fietsen in bewaakte stallingen onder te brengen. Wij zouden graag willen dat het college een fietspar- keerplan opstelt dat onderdeel uit kan maken van het herin richtingsplan voor de binnenstad. Ook wachten wij nog steeds op een reactie op de voorstellen die de ENFB deed voor een betere bevordering van het fietsgebruik in Leeuwarden. Wanneer we het hebben over de beperking van het autogebruik in de stad, dan hebben we het natuurlijk ook over het Verkeersmilieuplan. Bij de vaststelling van dit plan werd voorgesteld om de financie ring van fase 2 en 3 te regelen bij de behandeling van het nieuwe milieubeleidsplan en bij de Perspectiefnota. Inmiddels is in het Milieubeleidsplan opgenomen dat voor de fase 2 en 3 van het Verkeersmilieuplan geen geld is. En zo lijkt het milieu op de lange baan geschoven te worden. Wellicht is het mogelijk om fase 2 van het Verkeersmilieuplan toch volgens planning in 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8