niet op slot zetten. Ik heb daarom ook geen behoefte aan de motie van de CDA-fractie in deze. De heer Bakker: Ik heb in de commissie een voorbehoud gemaakt over deze materie, omdat wij vonden dat een en ander meegewogen zou moeten worden in de bezuinigingsronde die er aan komtIk heb mij laten overtuigen van het feit dat een en ander daar los van gezien zou kunnen worden. Wij gaan in ieder geval akkoord met het reconstrueren van de desbetreffende bruggen conform het voorstel Wij willen daar echter één stap verder in gaan. Dan kom ik bij de Prins Hendrikbrug, dat was vroeger een beweegbare brug. Gezien onze plannen die wij met de recreatievaart hebben, vinden wij het een overweging waard om op termijn die brug eventueel weer beweegbaar te maken. Wij nodigen het college dan ook uit een visie te ontwikkelen over doorgaande recreatievaart binnen de stad Leeuwarden om te kijken hoe die brug daar eventueel in zou kunnen passen. Het voorstel is ook onzerzijds om voorlopig ten aanzien van de Prins Hendrikbrug geen activiteiten meer te ontwikkelen. Zoals misschien bekend zijn er plannen ontwikkeld om die brug te ver fraaien, eventueel een vorm van kunstwerk daar aan te gaan leggen. Het lijkt ons nuttiger om daar even mee te wachten, daar geen geld aan te besteden en te gaan bekijken of eventueel op termijn de brug weer beweegbaar te maken is. De heer Beers: Zoals de heer Stoker ook al zei, de CDA-motie zet toekomstige ontwikkelingen op slot. Met dezelfde argumen tatie laten wij de Vlietsterbrug ook dicht en schieten wij helemaal niets op. Het is een investering in de stad, de ver schillen in de kosten zijn inderdaad, zoals de heer De Beer al zei, relatief klein, de voordelen belangrijk. Wij staan achter dit voorstel. De heer Van Olffen: Ik ben een beetje geschrokken van het verhaal van de CDA-fractie, wat overigens gelijkluidend in de commissie is vertolkt. Het deed mij denken aan een uitspraak van een legendarisch partijgenoot, de onvolprezen heer Den Uijl, die ooit eens heeft gezegd: waar visie ontbreekt, komt het volk om. De heer Feenstra hield zo'n kortzichtig verhaal over wat mij betreft een aantal hele karakteristieke punten van de stad, de bruggen. Ik heb dat ooit wel eens genoemd het Vlietsyndroom, waar wij nu spijt van hebben. Daar ontbrak die visie ook. Als wij allerlei plannen ontwikkelen op de toekomst gericht, dan horen daar ook beweegbare bruggen in. Ik begrijp dan ook niet die kortzichtigheid van de heer Feenstra op dit gebied, want wij zijn bezig met grote projec-ten. Wij hebben een prachtige stad en wij moeten een prachtige stad houden. Ik wil dan ook aansluiten bij de suggestie die wij ook in de commissie hebben gehad - ik steun de heer Bakker daarin - om weer eens de mogelijkheden te onderzoeken om tot het heropenen van de Prins Hendrikbrug te komen. Dus geen bruggen dicht, bruggen zijn er om open en dicht te kunnen en niet dicht te blijven 18 Kortom, de wethouder heeft toegezegd dat hij die visie op twee A-4tjes kan afdoen. Laat hij dat dan maar doen, dan ligt er in ieder geval een visie. Misschien begrijpen wij hem dan ook allemaal, maar ik kan dit voorstel niet anders zien en ook niet anders dan de consequentie trekken dat het beleid op de langere termijn gericht moet zijn op het openen van bruggen, anders kunnen wij al onze grootse plannen verder ook wel vergeten. Die bruggen zijn daar een essentieel onderdeel in. De heer JacobseDat je grootse plannen hebt is mooi, dat je visie hebt is nog mooier, maar je moet je wel realiseren dat je het op kosten van de burger doet en dat de burger het uiteinde lijk allemaal moet betalen. Dat wou ik toch wel even gezegd hebben In onze fractie is uitgebreid over dit punt gediscussieerd, met name omdat wij ook nog twijfels hebben of die Beursbrug een functie zal hebben als beweegbare brug, omdat je daar toch dood loopt in de huidige structuur. Wij hebben daar toen uiteinde lijk van gezegd: laten wij maar de raad afwachten wat het college daarover zegt. Denkt zij die beweegbare brug in haar toekomstplannen inderdaad nodig te hebben? Is het die extra investering derhalve waard? Er wordt wel in de raadsbrief gesteld dat het ongeveer even duur is, je kunt zeggen dat f 370.000,- relatief een klein bedrag is, maar ik vind het een hoop geld. Ik zou graag van de wethouder antwoord willen hebben of het echt noodzakelijk is dat die brug beweegbaar blijft of wordt. Naar aanleiding van dat antwoord zullen wij uiteindelijk een standpunt innemen. De heer Brinks (weth.)Wij hebben in de commissie uitgebreid gesproken over wat je moet doen, moet je bruggen vast zetten, moet je ze beweegbaar maken, moet je ze los/vast zetten. Het voorstel van het college is helder: houd de bruggen beweegbaar, zodat je eventuele ontwikkelingen op termijn op dit moment niet op slot zet, want dat zou een hele slechte zaak zijn, vinden wij als college. Nu kan je natuurlijk, zoals de CDA-fractie, zeggen dat het toch wel een ontzettend hoog bedrag is wat er uitgegeven wordt aan het elektrisch beweegbaar houden van de Wirdumerpoortsbrug en misschien is die in de toekomst helemaal niet nodig. Ik durf niet in de toekomst te kijken, maar ik zou in ieder geval één ding niet willen en dat is dat in de toe komst raadsleden zeggen: "in 1996 hebben ze een ontzettend slecht besluit hebben genomen door de Wirdumerpoortsbrug los/vast te maken, want nu moeten wij enorm investeren in motoren enzomdat wij op dit moment de kans hebben om de Prins Hendrikbrug beweegbaar te maken"Dat zou ik in ieder geval de raad af willen raden. Mijnheer Feenstra zegt verder dat er zo'n ontzettend groot verschil is in bedrag f 380.000,-. Hij heeft gelijk als het gaat om de kapitaallasten voor het beweegbaar houden dan wel het los/vast maken van de Wirdumerpoortsbrug. Maar het gaat niet uitsluitend om kapitaallasten, het gaat ook om - en dat vertelt de heer Feenstra niet - de exploitatielasten. Als je kijkt naar het verschil in exploitatielasten van het elektrisch beweegbaar maken van de drie bruggen, dan kom je uit op 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10