De Voorzitter: Er ligt een amendement voor van de heer Stoker. Aan de orde is de stemming over het amendement. Het amendement van de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie, mede-ondertekend door de heer De Vries namens de CDA-fractie, wordt verworpen met 8 tegen 26 stemmen. Voor stemden de leden van de GPV/RPF/SGP-fractie en de CDA-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 9. De hear De Jong: Wy wolle acht wurde tsjin it tariedingsbeslüt stimt te hawwen fanwege de oerskrieding fan de maksimale bouhichte De heer De Vries: Als het voorbereidingsbesluit nu wel wordt aangenomen willen wij de aantekening dat wij tegen de aan wezigheid zijn van het snookercentrum. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de NLP-fractie en de GPV/RPF/SGP-fractie geacht willen worden tegen het voorstel te hebben gestemd en de CDA-fractiegeacht wil worden tegen de aanwezigheid van een snookercentrum te hebben gestemd. Punt 10 en 11 (bijlage nrs144 en 141) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 12 (bijlage nr. 151) De Voorzitter: Aan de orde is Reconstructie van de Wirdumer- poortsbrug, de Oosterbrug en de Vlietsterbrug De heer Feenstra: Mijn fractie kan zich vinden in het herstel van de drie hier genoemde bruggen. Alleen vindt zij het niet nodig dat alle drie bruggen geheel elektrisch beweegbaar blijven. De Oosterbrug en Vlietsterbrug leveren geen bezwaar op, maar bij de Wirdumerpoortsbrug (Beursbrug) hebben wij meer problemen. Een los/vaste brug is ons voldoende en dat geeft een besparing van f 370.000,-, een bedrag dat elders vast wel beter gebruikt kan worden voor onderhoud gemeente-eigendommenDe huidige brug wordt slechts een paar keer per jaar gebruikt doordat er maar een paar boten kunnen liggen tussen Beursbrug en de Prins Hendrikbrug, welke een vaste brug is. Wellicht kan het gebruik nog verder worden terug gedrongen, want waarom is het nodig om juist hier te liggen? Een losse brug kan één a 16 twee keer per jaar getild worden door een kraan en de kosten hiervan zijn gemakkelijk te compenseren met de kosten die moeten worden gemaakt om het elektronische deel jaarlijks te onderhouden. Ook gebruikers zouden hiervoor wel iets extra's kunnen betalen. De mooie verhalen op de commissievergadering horen thuis in sprookjesland, want het opnieuw openen van de Prins Hendrikbrug is natuurlijk veel te kostbaar en niet realistisch te noemen gezien de verkeersdrukte. Ook een masten- route om de zuid is niet geloofwaardig, denk hierbij maar aan de brug in de rondweg Julianastraatbij Koopmans en Friesland Dairy Foods. Nog grotere files die zeer slecht zijn voor het milieu. Terugdringen van al het autoverkeer en terug naar de trekschuit zit er echt niet in. Het aangenomen Verkeersmilieu- plan gaat hier ook niet vanuit. Indien wij zo ruim in het geld zouden komen te zitten dat wij te zijner tijd de Prins Hendrik brug weer beweegbaar kunnen maken, dan zullen er vast nog wel een paar centen over zijn om ook de Beursbrug weer beweegbaar te maken. In het verleden genomen besluiten gingen uit van zelfs een vaste brug bij de Beurs. Via een motie zullen wij dan ook komen met een voorstel tot verlaging van het krediet met f 370.000,- door een los/vaste brug bij de Beurs te plaatsen. "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op maandag 23 september 1996; behandelende punt 12 van de agenda, bijlage 151, reconstructie van de Wirdumerpoortsbrug, de Oosterbrug en de Vlietsterbrug; besluit een krediet van f 4.790.000,- beschikbaar te stellen voor de voorbereiding en uitvoering van de reconstructie van de Wirdumerpoortsbrug op basis los/vast en de Oosterbrug en de Vlietsterbrug op basis van beweegbaar; en gaat over tot de orde van de dag De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Biemans(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraadsla gingen De heer De Beer: Ik herhaal heel in het kort wat ik ook in de commissie heb gezegd. Wij vinden dit een uitstekend voorstel en wij zullen dit ook van harte ondersteunen gezien de geringe verschillen tussen de bedragen bij een vast element en een beweegbaar element. Het verschil is in principe relatief klein, daarom zijn wij voorstander van beweegbare bruggen. Wij hebben dus geen enkele behoefte aan de motie van de CDA-fractie. De heer Stoker: De heer De Beer heeft terecht gezegd dat het verschil relatief klein is als je kijkt naar de berekeningen die ons in de commissie zijn voorgelegd. Ik kan mij evenwel wel voorstellen dat de CDA-fractie dit heel wat vindt. Maar ik denk toch dat uitgaande van het principe "regeren is vooruit zien" het belangrijk is dat wij toekomstige ontwikkelingen niet op slot zetten en dat wijervan uitgaande dat wij in deze stad recreatie en toerisme erg belangrijk vinden, van alles doen voor de staande mastroute, dan moet je de ontwikkelingen nu 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 9