De Voorzitter: Er ligt een amendement voor van de heer Stoker.
Aan de orde is de stemming over het amendement.
Het amendement van de heer Stoker van de GPV/RPF/SGP-fractie,
mede-ondertekend door de heer De Vries namens de CDA-fractie,
wordt verworpen met 8 tegen 26 stemmen. Voor stemden de leden
van de GPV/RPF/SGP-fractie en de CDA-fractie.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over punt 9.
De hear De Jong: Wy wolle acht wurde tsjin it tariedingsbeslüt
stimt te hawwen fanwege de oerskrieding fan de maksimale
bouhichte
De heer De Vries: Als het voorbereidingsbesluit nu wel wordt
aangenomen willen wij de aantekening dat wij tegen de aan
wezigheid zijn van het snookercentrum.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de NLP-fractie en
de GPV/RPF/SGP-fractie geacht willen worden tegen het voorstel
te hebben gestemd en de CDA-fractiegeacht wil worden tegen de
aanwezigheid van een snookercentrum te hebben gestemd.
Punt 10 en 11 (bijlage nrs144 en 141)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 12 (bijlage nr. 151)
De Voorzitter: Aan de orde is Reconstructie van de Wirdumer-
poortsbrug, de Oosterbrug en de Vlietsterbrug
De heer Feenstra: Mijn fractie kan zich vinden in het herstel
van de drie hier genoemde bruggen. Alleen vindt zij het niet
nodig dat alle drie bruggen geheel elektrisch beweegbaar
blijven. De Oosterbrug en Vlietsterbrug leveren geen bezwaar
op, maar bij de Wirdumerpoortsbrug (Beursbrug) hebben wij meer
problemen. Een los/vaste brug is ons voldoende en dat geeft een
besparing van f 370.000,-, een bedrag dat elders vast wel beter
gebruikt kan worden voor onderhoud gemeente-eigendommenDe
huidige brug wordt slechts een paar keer per jaar gebruikt
doordat er maar een paar boten kunnen liggen tussen Beursbrug
en de Prins Hendrikbrug, welke een vaste brug is. Wellicht kan
het gebruik nog verder worden terug gedrongen, want waarom is
het nodig om juist hier te liggen? Een losse brug kan één a
16
twee keer per jaar getild worden door een kraan en de kosten
hiervan zijn gemakkelijk te compenseren met de kosten die
moeten worden gemaakt om het elektronische deel jaarlijks te
onderhouden. Ook gebruikers zouden hiervoor wel iets extra's
kunnen betalen. De mooie verhalen op de commissievergadering
horen thuis in sprookjesland, want het opnieuw openen van de
Prins Hendrikbrug is natuurlijk veel te kostbaar en niet
realistisch te noemen gezien de verkeersdrukte. Ook een masten-
route om de zuid is niet geloofwaardig, denk hierbij maar aan
de brug in de rondweg Julianastraatbij Koopmans en Friesland
Dairy Foods. Nog grotere files die zeer slecht zijn voor het
milieu. Terugdringen van al het autoverkeer en terug naar de
trekschuit zit er echt niet in. Het aangenomen Verkeersmilieu-
plan gaat hier ook niet vanuit. Indien wij zo ruim in het geld
zouden komen te zitten dat wij te zijner tijd de Prins Hendrik
brug weer beweegbaar kunnen maken, dan zullen er vast nog wel
een paar centen over zijn om ook de Beursbrug weer beweegbaar
te maken. In het verleden genomen besluiten gingen uit van
zelfs een vaste brug bij de Beurs. Via een motie zullen wij dan
ook komen met een voorstel tot verlaging van het krediet met
f 370.000,- door een los/vaste brug bij de Beurs te plaatsen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
bijeen op maandag 23 september 1996;
behandelende punt 12 van de agenda, bijlage 151,
reconstructie van de Wirdumerpoortsbrug, de Oosterbrug en
de Vlietsterbrug;
besluit
een krediet van f 4.790.000,- beschikbaar te stellen voor
de voorbereiding en uitvoering van de reconstructie van de
Wirdumerpoortsbrug op basis los/vast en de Oosterbrug en de
Vlietsterbrug op basis van beweegbaar;
en gaat over tot de orde van de dag
De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Biemans(De
VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraadsla
gingen
De heer De Beer: Ik herhaal heel in het kort wat ik ook in de
commissie heb gezegd. Wij vinden dit een uitstekend voorstel en
wij zullen dit ook van harte ondersteunen gezien de geringe
verschillen tussen de bedragen bij een vast element en een
beweegbaar element. Het verschil is in principe relatief klein,
daarom zijn wij voorstander van beweegbare bruggen. Wij hebben
dus geen enkele behoefte aan de motie van de CDA-fractie.
De heer Stoker: De heer De Beer heeft terecht gezegd dat het
verschil relatief klein is als je kijkt naar de berekeningen
die ons in de commissie zijn voorgelegd. Ik kan mij evenwel wel
voorstellen dat de CDA-fractie dit heel wat vindt. Maar ik denk
toch dat uitgaande van het principe "regeren is vooruit zien"
het belangrijk is dat wij toekomstige ontwikkelingen niet op
slot zetten en dat wijervan uitgaande dat wij in deze stad
recreatie en toerisme erg belangrijk vinden, van alles doen
voor de staande mastroute, dan moet je de ontwikkelingen nu
17