De heer Beers: Dit voorjaar heeft de gemeenteraad een histo rische beslissing genomen door tientallen miljoenen te gaan investeren in de economie van Friesland en met name Leeuwarden. Historisch omdat Leeuwarden zich hiermee presenteerde als een economische actor in plaats van af te wachten wat het bedrijfs leven gaat doen. Tegelijkertijd heeft de raad uitgesproken voor minimabeleid honderdduizenden guldens uit te trekken om de maximaal mogelijk ruimte binnen het gemeentelijk minimabeleid te kunnen benutten. Het laatste onderdeel, de interne bedrijfsvoering en onderhoud staan vandaag op de agenda. Voor dit laatste onderdeel hebben ons vanuit het college voorstellen bereikt die via zogenoemde ombuigingen zo'n f 6 miljoen moeten opleveren. Met een groot deel van die voorstellen kan de PAL/GL-fractie instemmen, met andere niet. Uitgangspunt van mijn fractie was echter steeds dat de interne bedrijfsvoering hoge prioriteit moest hebben. Met andere fracties hebben wij overeenstemming bereikt, over eenstemming zoals die in de motie is neergelegd die zojuist door mevrouw Waanders is ingediend. Dat betekent dat wij in Leeuwarden vijf wethouders houden. Onze mening over het feit dat die vijf wethouders best in deeltijd kunnen werken is niet veranderd. Maar in deze raad zijn wij de enigen die er zo over denken. Wij hebben voorgesteld dat dan de raadsleden die niet wethouder zijn maar efficiënter moeten gaan werken Het opheffen van een raadsadviescommissieMevrouw Waanders duidde op de Commissie Stadsbeheer, maar je zou ook kunnen denken aan de Commissie Economische en Sociale Zaken. Dat levert f 45.000,- op. Het beëindigen van het zwemonderricht heeft onze sympathie ook niet. Wij zijn van mening van het bestuur van deze waterrijke gemeente zich best verantwoordelijk mag voelen voor zwemonder richt. Het compromisvoorstel om op dit onderdeel een deel van het budget te besparen heeft dan ook onze instemming. Zwemles blijft gewaarborgd zij het dat dit waarschijnlijk nog in één schooljaar zal plaatsvinden. Het humanistisch en godsdienstig vormingsonderwijs op openbare scholen is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van schoolkinderen, dat wij in de huidige vorm willen handhaven. De heer Brok wees al op het Collegeprogramma, ik wil dat ook graag doen. Er is in het Collegeprogramma een passage opgenomen over vrijwilligerswerk en mede daardoor was het storend een ombuigingsvoorstel te lezen dat op dit gebied lag. Deze cursus sen zijn een waardevol onderdeel in de gehele vrijwilligersin- frastructuur in Leeuwarden en met 800 cursisten per jaar lijkt dit ook niet overbodig te zijn. Vanuit het uitgangspunt van maatschappelijke activering achten wij ook het individuele aan bod van groot belang. Het argument dat dit overbodig lijkt te zijn geldt wel voor de drie activiteitenfondsen. Ik wil daar een paar opmerkingen bij maken Bij minderheden geldt, zoals ik dat ook in de Commissie Bestuur en Middelen heb aangegeven, dat het niet zo is dat vanuit minderheden groeperingen geen initiatieven genomen zouden worden. Koerdische Irakezen en Turken, Somaliërs, Iraniërs en Algerijnen staan wel degelijk te trappelen om activiteiten te 18 ontplooien. Een organisatie kan echter niet alleen bestaan bij de activiteiten die zij gefinancierd krijgt, ook ruimte en organisatiekosten zelf vragen financiering. Daarom zijn wij blij met de toezegging van de wethouder op korte termijn dit beleid te willen herzien, om dergelijke knelpunten op te lossen Anders Actieven. Een organisatie die activiteiten organiseert op het snijvlak van ouderenwerk en maatschappelijke activering. De financiering van Anders Actieven begint zo langzamerhand een slopend vraag stuk te worden. De PAL/GL-fractie stelt daarom voor niet de volledige f 50.000,- op het ouderenwerk te bezuinigen, maar f 14.000,- daarvan te bestemmen voor Anders Actieven. Een structurele dekking die dan eindelijk, nadat de Commissie Welzijn zich daar ettelijke malen over heeft gebogen, geregeld kan worden. Daarvoor hebben wij een motie opgesteld, welke luidt als volgt: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 4 november 1996; besluit met ingang van de Begroting 1997 structureel een bedrag van f 14.000,- op te nemen ten behoeve van Anders Actieven; dit bedrag vrij te maken vanuit de stelpost ouderen werk en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mevrouw De Bruin en mijzelf. (De VoorzitterMotie nr. 5 maakt onderdeel uit van de beraad slagingen. De PAL/GL-fractie is zeer ontstemd over het feit dat het college het voorstel heeft gedaan op het bibliotheekwerk te bezuinigen en dat niet alleen, aan de ene kant wordt gesproken over een exploitatie-overschot, aan de andere kant wordt het sluiten van een filiaal bedoeld. Gelukkig is er raadsbreed overeenstemming over het afwijzen van dit punt, al zal het de relatie van de bibliotheek geen goed hebben gedaan, getuige de uitermate felle en aan de andere kant begrijpelijke reactie van het bibliotheekbestuur Een ander raar voorstel is het afschaffen van de kwijtschelding hondenbelasting. Er zijn gemeenten die helemaal geen honden belasting heffen, er zijn gemeenten die wel hondenbelasting heffen, maar daar een directe tegenprestatie voor leveren. In Leeuwarden is dat maar in beperkte mate het geval. In ieder geval is het veel hondenbezitters een raadsel. Toppunt is echter wel dat het college via beleidsmaatregelen wil bereiken dat er minder honden in de gemeente zullen zijn. Dit lijkt mij een primeur, maar niet nastrevenswaard. Wij wensen niet de kwijtschelding hondenbelasting af te schaffen. Er zijn veel hondenbezitters met een minimum inkomen in Leeuwarden die hier op rekenen. Het wegvallen van de kwijtschelding zou een onver wachte en ernstige lastenverzwaring betekenen voor hen die het het slechtst kunnen verdragen. Dit over de bezuinigingsvoorstellen en ook voor wat de 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 10