inzichtelijk te krijgen VB-Accountants onderzoek hebben laten uitvoeren naar de positie van onze fondsen en reserves. Dat onderzoek van VB is in april uitgekomen. De ambtelijke organi satie is daarmee aan de gang gegaan. Er ligt nu een concept voorstel, dat is nog niet in het college geweest en dus ook nog niet in de raad. De heer Krol vraagt om aan te geven waar het om gaat. Ik heb dat in de Commissie Bestuur en Middelen nog niet gedaan, maar ik denk dat het goed is om dat dan nu toch maar te vertellen. Het is een ambtelijk voorstel richting college, waar wij dus nog over moeten praten, wat neerkomt op het opheffen van een aantal fondsen in onze begroting, dat neerkomt op vrijvallende middelen van ongeveer f 4 miljoen. Maar daar moet u zich dan bij realiseren dat op het moment dat je een fonds opheft de verplichtingen die uit dat fonds betaald werden in de begroting terug gezet moeten worden. Met andere woorden, je zet een aantal fondsen om in begrotingsposten. Dat betekent dat wij van die f 4 miljoen ongeveer f 2 miljoen moeten terug zetten in de begroting. Dan zou er dus nog onge veer f 2 miljoen vrijvallen naar de algemene middelen waarbij het college de inzet heeft gehad, dat hebben wij ook bij Perspectief gemeld, dat wij die f 2 miljoen zouden moeten benutten om een aantal voorzieningen te treffen. VB heeft ons dat ook geadviseerd. Dan denk ik bijvoorbeeld aan voorzieningen in het kader van onderhoud. Dat is in de Commissie Bestuur en Middelen wat ik noemde het spaarpotje om ook op de lange termijn onderhoud te kunnen doen. Maar ik denk bijvoorbeeld ook aan voorzieningen in het kader van wachtgelden of het omzetten van de B3 stichtingen. Als je nu zegt, wij willen dat geld dat dan mogelijk vrij valt niet stoppen in voorzieningen maar het nu gebruiken als dekking in de tekorten, dan kunnen wij die discussie met elkaar voeren. Die discussie komt vrij snel op ons af, het concept-voorstel ligt er voor het college. Volgende week komt het in het college, in december komt dat in de raad. De moeite die wij er mee hebben om het nu in te vullen is dat wij het zorgvuldiger vinden als wij eerst met elkaar die discussie voeren en vervolgens het besluit nemen om al of niet die vrijvallende middelen ter dekking aan te wenden dan wel voor voorzieningen. Wij willen voorstellen om eerste de dis cussie te voeren. (Mevrouw TiemersmaDie f 2 miljoen gaat dat om structurele middelen of incidenteel?Het gaat om inciden tele middelen. (Mevrouw TiemersmaDe wethouder heeft het dus niet over de structurele stortingen in fondsen.) Die f 2 miljoen gaat om incidenteel geld, als je die structureel in je begroting wilt brengen, dan praat je over rente, dan zou je dus maximaal op f 1,5 ton komen. Beter gebruik sportaccommodaties, in de gecombineerde motie twee keer f 125.000,-. Wat ik daarbij wil opmerken namens het college is dat als het gaat om efficiencyverbeteringen in de sport, wij een richting willen uitgaan waarbij gesproken wordt over verzelfstandiging van de sportsector en wij ervan uitgaan dat in de f 6 ton die het college als voorstel nu aan de raad doet op efficiencymaatregelen, daarmee wel alle efficiencymaat regelen in die sport behaald zijn. Op het moment dat wij er nog f 2,5 ton aan toevoegen, zoals hier gebeurt, is naar ons idee niet te ontkomen aan een drastische sluiting van bijvoorbeeld het zwem-bad of van bijvoorbeeld grote accommodaties als 28 sporthallen of zo. Op het moment dat de raad zegt, dat is wat wij ook beogen, werk dat maar uit, komen wij wat dat betreft daar met voor-stellen voor. Maar men moet zich dat wel realiseren. (Mevrouw WaandersIk heb al aangegeven in mijn eerste termijn dat wij ons daarvan bewust zijn.) Dan de verkoop aandelen. Dat heeft wat ons betreft voornamelijk ten doel om de omvang van de algemene reserve van de gemeente binnen de vastgestelde grenzen te houden. In die zin hebben wij dit in de Perspectiefnota ook aangegeven. Als men het over zichtje van de algemene reserve ziet (als het goed is heeft de raad dat inmiddels gekregen)dan kan je zien dat wij in het jaar 1999 net onder die ondergrens van f 3 miljoen schieten. Wij hebben gezegd als het gaat om de aandelen, met name de aan delen van Bouwfonds, dan zou dat als buffer kunnen dienen om die ondergrens van f 3 miljoen op te vangen. Als het nu wordt ingeboekt op het jaar 2000, dan hebben wij het niet alleen over de aandelen van Bouwfonds, maar dan zullen wij wat breder moeten kijken. Dat is een discussie die wij de raad ook hebben toegezegd, inhoudelijk kijken naar de andere aandelen die de gemeente heeft en op basis van die discussie al of niet het college de opdracht geven tot verkopen. Op dit moment f 3 ton inboeken, zelfs in 2000, is wat ons betreft te weinig hard. Kostenbesparingen binnen het ambtelijk apparaat. Wij hebben uiteraard toen wij op zoek gingen naar bezuinigings voorstellen gekeken naar mogelijke efficiencybesparingen in de ambtelijke organisatie. Alle voorstellen die wij hebben kunnen bedenken hebben wij ook in die f 6 miljoen gestopt. Daar boven op - en dat moet de raad zich goed realiseren - zit er in deze begroting, dan heb ik het over de voorstellen ten aanzien van de ADV en LIS, een efficiencybesparing van f 2,2 miljoen en liggen er nog oude taakstellingen in het kader van efficiency operaties. Wij achten het een enorme klus om die efficiency- voorstellen in de organisatie te vinden en wij denken dat het haast niet meer mogelijk is om nog efficiencymaatregelen te bedenken, maar wij zullen als wij die f 125.000,- moeten invullen als college, dat eigenlijk niet anders kunnen doen dan door het afstoten van taken. Als wij naar het totaal van het dekkingsverhaal kijken van de gecombineerde motie, dan zitten er wat ons betreft een aantal voorstellen in die nog niet hard genoeg zijn om nu in te boeken. De grote zorg die wij daar dan bij hebben is dat als wij met dit plaatje richting provincie gaan, wij een risico lopen dat de provincie het niet zal accepteren. Dat betekent dat wij het risico lopen dat de provincie opnieuw terug gaat naar preventief toezicht, dat wij opnieuw alle begrotingswijzi gingen zullen moeten gaan voorleggen. Wij zouden dat een situatie vinden die wij ook voor het imago van de gemeente Leeuwarden coüte que coüte zouden willen voorkomen. Wij hebben als college daar uitvoerig over gesproken en willen het volgende alternatief op tafel leggen, waarvan ik zou willen vragen om daar nog eens over na te denken. Aangegeven dat met name het verhaal over de dekking in het kader van aandelen, het fondsen en reserveverhaal en de dekkingen binnen het ambtelijk apparaat bij ons op dit moment 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 15