inzichtelijk te krijgen VB-Accountants onderzoek hebben laten
uitvoeren naar de positie van onze fondsen en reserves. Dat
onderzoek van VB is in april uitgekomen. De ambtelijke organi
satie is daarmee aan de gang gegaan. Er ligt nu een concept
voorstel, dat is nog niet in het college geweest en dus ook nog
niet in de raad. De heer Krol vraagt om aan te geven waar het
om gaat. Ik heb dat in de Commissie Bestuur en Middelen nog
niet gedaan, maar ik denk dat het goed is om dat dan nu toch
maar te vertellen. Het is een ambtelijk voorstel richting
college, waar wij dus nog over moeten praten, wat neerkomt op
het opheffen van een aantal fondsen in onze begroting, dat
neerkomt op vrijvallende middelen van ongeveer f 4 miljoen.
Maar daar moet u zich dan bij realiseren dat op het moment dat
je een fonds opheft de verplichtingen die uit dat fonds betaald
werden in de begroting terug gezet moeten worden. Met andere
woorden, je zet een aantal fondsen om in begrotingsposten. Dat
betekent dat wij van die f 4 miljoen ongeveer f 2 miljoen
moeten terug zetten in de begroting. Dan zou er dus nog onge
veer f 2 miljoen vrijvallen naar de algemene middelen waarbij
het college de inzet heeft gehad, dat hebben wij ook bij
Perspectief gemeld, dat wij die f 2 miljoen zouden moeten
benutten om een aantal voorzieningen te treffen. VB heeft ons
dat ook geadviseerd. Dan denk ik bijvoorbeeld aan voorzieningen
in het kader van onderhoud. Dat is in de Commissie Bestuur en
Middelen wat ik noemde het spaarpotje om ook op de lange
termijn onderhoud te kunnen doen. Maar ik denk bijvoorbeeld ook
aan voorzieningen in het kader van wachtgelden of het omzetten
van de B3 stichtingen. Als je nu zegt, wij willen dat geld dat
dan mogelijk vrij valt niet stoppen in voorzieningen maar het
nu gebruiken als dekking in de tekorten, dan kunnen wij die
discussie met elkaar voeren. Die discussie komt vrij snel op
ons af, het concept-voorstel ligt er voor het college. Volgende
week komt het in het college, in december komt dat in de raad.
De moeite die wij er mee hebben om het nu in te vullen is dat
wij het zorgvuldiger vinden als wij eerst met elkaar die
discussie voeren en vervolgens het besluit nemen om al of niet
die vrijvallende middelen ter dekking aan te wenden dan wel
voor voorzieningen. Wij willen voorstellen om eerste de dis
cussie te voeren. (Mevrouw TiemersmaDie f 2 miljoen gaat dat
om structurele middelen of incidenteel?Het gaat om inciden
tele middelen. (Mevrouw TiemersmaDe wethouder heeft het dus
niet over de structurele stortingen in fondsen.) Die f 2
miljoen gaat om incidenteel geld, als je die structureel in je
begroting wilt brengen, dan praat je over rente, dan zou je dus
maximaal op f 1,5 ton komen.
Beter gebruik sportaccommodaties, in de gecombineerde motie
twee keer f 125.000,-. Wat ik daarbij wil opmerken namens het
college is dat als het gaat om efficiencyverbeteringen in de
sport, wij een richting willen uitgaan waarbij gesproken wordt
over verzelfstandiging van de sportsector en wij ervan uitgaan
dat in de f 6 ton die het college als voorstel nu aan de raad
doet op efficiencymaatregelen, daarmee wel alle efficiencymaat
regelen in die sport behaald zijn. Op het moment dat wij er nog
f 2,5 ton aan toevoegen, zoals hier gebeurt, is naar ons idee
niet te ontkomen aan een drastische sluiting van bijvoorbeeld
het zwem-bad of van bijvoorbeeld grote accommodaties als
28
sporthallen of zo. Op het moment dat de raad zegt, dat is wat
wij ook beogen, werk dat maar uit, komen wij wat dat betreft
daar met voor-stellen voor. Maar men moet zich dat wel
realiseren. (Mevrouw WaandersIk heb al aangegeven in mijn
eerste termijn dat wij ons daarvan bewust zijn.)
Dan de verkoop aandelen. Dat heeft wat ons betreft voornamelijk
ten doel om de omvang van de algemene reserve van de gemeente
binnen de vastgestelde grenzen te houden. In die zin hebben wij
dit in de Perspectiefnota ook aangegeven. Als men het over
zichtje van de algemene reserve ziet (als het goed is heeft de
raad dat inmiddels gekregen)dan kan je zien dat wij in het
jaar 1999 net onder die ondergrens van f 3 miljoen schieten.
Wij hebben gezegd als het gaat om de aandelen, met name de aan
delen van Bouwfonds, dan zou dat als buffer kunnen dienen om
die ondergrens van f 3 miljoen op te vangen. Als het nu wordt
ingeboekt op het jaar 2000, dan hebben wij het niet alleen over
de aandelen van Bouwfonds, maar dan zullen wij wat breder
moeten kijken. Dat is een discussie die wij de raad ook hebben
toegezegd, inhoudelijk kijken naar de andere aandelen die de
gemeente heeft en op basis van die discussie al of niet het
college de opdracht geven tot verkopen. Op dit moment f 3 ton
inboeken, zelfs in 2000, is wat ons betreft te weinig hard.
Kostenbesparingen binnen het ambtelijk apparaat.
Wij hebben uiteraard toen wij op zoek gingen naar bezuinigings
voorstellen gekeken naar mogelijke efficiencybesparingen in de
ambtelijke organisatie. Alle voorstellen die wij hebben kunnen
bedenken hebben wij ook in die f 6 miljoen gestopt. Daar boven
op - en dat moet de raad zich goed realiseren - zit er in deze
begroting, dan heb ik het over de voorstellen ten aanzien van
de ADV en LIS, een efficiencybesparing van f 2,2 miljoen en
liggen er nog oude taakstellingen in het kader van efficiency
operaties. Wij achten het een enorme klus om die efficiency-
voorstellen in de organisatie te vinden en wij denken dat het
haast niet meer mogelijk is om nog efficiencymaatregelen te
bedenken, maar wij zullen als wij die f 125.000,- moeten
invullen als college, dat eigenlijk niet anders kunnen doen dan
door het afstoten van taken.
Als wij naar het totaal van het dekkingsverhaal kijken van de
gecombineerde motie, dan zitten er wat ons betreft een aantal
voorstellen in die nog niet hard genoeg zijn om nu in te
boeken. De grote zorg die wij daar dan bij hebben is dat als
wij met dit plaatje richting provincie gaan, wij een risico
lopen dat de provincie het niet zal accepteren. Dat betekent
dat wij het risico lopen dat de provincie opnieuw terug gaat
naar preventief toezicht, dat wij opnieuw alle begrotingswijzi
gingen zullen moeten gaan voorleggen. Wij zouden dat een
situatie vinden die wij ook voor het imago van de gemeente
Leeuwarden coüte que coüte zouden willen voorkomen. Wij hebben
als college daar uitvoerig over gesproken en willen het
volgende alternatief op tafel leggen, waarvan ik zou willen
vragen om daar nog eens over na te denken.
Aangegeven dat met name het verhaal over de dekking in het
kader van aandelen, het fondsen en reserveverhaal en de
dekkingen binnen het ambtelijk apparaat bij ons op dit moment
29