gelet ook op de positie van hun eigen collegeleden. Daar is op
zich niks mis mee. Maar als je dan ziet dat partijen serieuze
voorstellen doen en dekkingsvoorstellen doen, vervolgens niet
betrokken worden bij afwegingen die uiteindelijk ten finale
gemaakt moeten worden, dan vind ik dat jammer en doet dat ook
afbreuk aan de politiek als zodanig en het functioneren van de
raad. Ik dacht ook dat wij met elkaar hadden afgesproken, dat
wij het verleden achter ons zouden laten en zouden proberen,
met het mooie woord 'bestuurscultuur', het op een andere wijze
te doen. Ik moet helaas constateren dat wij eigenlijk, in ieder
geval wat vanavond betreft, geen stap zijn opgeschoten.
Het Hemrikfonds
Het spijt mij, maar er ligt een motie die klip en klaar een
aantal uitspraken doet. De raad heeft dat in zijn volle breedte
ook uitgesproken en de antwoorden daaromtrent zijn niet klip en
klaar en niet helder. Je kunt wel zeggen, brainstormende ver
gadering, conclusies getrokken, er komt een stuk in december,
dat is mij eigenlijk niet helder genoeg. Er staat in de motie:
hoeveel arbeidsplaatsen denkt u te creëren in het komende jaar,
hoe groot zijn de meeropbrengsten van de OZB en de leges, hoe
groot is de vermindering van het aantal uitkeringsgerechtigden?
Vragen waarop wij als CDA-fractie geen antwoord hebben gekregen
en waarvan ik eigenlijk vind dat als je een motie raadsbreed
aanneemt, je nu niet kunt zeggen van wacht maar tot december
dan komen die antwoorden. Het gaat om een groot bedrag, een
grote investering, het beleid heet aanvallend. Ik denk dat je
dan ook die dingen helder en scherp moet hebben die er gevraagd
worden. Ik denk dat dat straks mee zal wegen in onze uiteinde
lijke besluitvorming.
Ten aanzien van de cursus Fries voor eigen personeel heeft de
wethouder gezegd: dat weet ik niet, het zal wel binnen de
termen vallen. Ik vind dat weinig aanvallend, weinig ambitieus.
Ik denk dat daar waar het gaat om mensen die bij deze gemeente
komen werken je zou moeten stimuleren om een cursus Fries bij
de Afük te volgen. Dat lijkt mij beter op zijn plaarts
Wat mij ook opvalt vanavond is dat het college als zodanig zijn
eigen voorstellen niet verdedigt. Mevrouw De Haan zegt: het is
een politiek gegeven, dat is dan zo. Het valt mij min of meer
tegen dat wij niet nog een keer argumenten kunnen wisselen op
grond waarvan een college iets wel doet of niet doet. Dat zegt
trouwens weer iets over die voorstellen. (Mevrouw De Haan: Ik
wil met alle plezier namens het college alle voorstellen nog
een keer verdedigendaar ga ik voor de volle 100t voor, dat is
geen enkel probleem. De enige reden dat ik het niet gedaan heb
is vanwege de tijd. Als de raad tegen mij zegt: ga nu eens in
de verdedigingdan loop ik alle voorstellen langs. Het kost
wel een kwartier of misschien langer, maar ik ben absoluut
bereid om namens het college alle bezuinigingsvoorstellen te
verdedigen.) Dat vind ik fijn.
Het zwemonderwijs.
De collegepartijen stellen voor om het zwemonderwijs te halve
ren en vervolgens daaraan vast te koppelen een kwaliteitsverbe
tering. Dat klinkt heel sympathiek, maar dat is het niet, want
42
als je weet waar wij vandaan gekomen zijn met schoolzwemmen,
het waren 120 lessen, wij zijn naar 80 gegaan en eigenlijk komt
het er op neer dat het nu gaat om 40 lessen. Mij is tussen de
middag verzekerd dat in 40 lessen, met kwaliteitsverbetering of
hoe je het ook maar wilt noemen, het onmogelijk is dat leer
lingen nog een diploma A kunnen halen. Dat was en is het
streven als je het hebt over overleving. (Mevrouw Van ülzen:
Hier is van een misverstand sprake. Er is in een vorige periode
al afgesproken dat het schoolzwemmen, hoe graag wij dat ook
zouden willen, niet zou leiden tot een diploma, want dat was
veel te intensief, maar dat heette 'zelfredzaam zijn' in het
water.) Dan kun je nagaan wat er nu nog van over blijft. Dan
denk ik dat je maar twee mogelijkheden hebt, of je steunt de
motie met betrekking tot het schoolzwemmen van de CDA-fractie
waarin staat dat nu zo te houden of je schaft het helemaal af,
want dit is een halve maatregel die tot niets leidt. (Mevrouw
Waanders De toelichting die de heer Hoogeveen bracht namens de
D66-fractie over het niet-accepteren van een deel van de bezui
niging en hoe het dan ingericht zou moeten worden, is geen
coalitietoelichtingIk blijf bij de toelichting zoals ik die
vanuit mijn fractie heb gegeven, dat je ook over andere
oplossingen kunt nadenken en dat het niet persé ten koste hoeft
te gaan van het aantal lessen. Die discussie zou ik graag
willen voeren in de Commissie Welzijn en niet vanavond.) Maar
dan moet mevrouw Waanders eens een voorbeeld geven om mij wat
gerust te stellen. Aan welke oplossingen denkt zij dan ten
aanzien van het zwemonderwijs. (Mevrouw Waanders: Dat je het
kunt beperken dat een bepaalde groep leerlingen, bijvoorbeeld
groep 3 in het basisonderwijs, ik noem maar iets.) Maar die
groep 3 kan in die 40 lessen absoluut geen enkele zelfredzaam
heid aanleren, dat wordt niks, dat voorstel kan je beter in
trekken. Twee keer 4 0 doen wij het voor. (De heer Van 01 ffen:
Als wij constateren dat het huidig zwemonderwijs voor verbete
ring vatbaar is, dan betekent het dat een stuk kwaliteitsverbe
tering een hoger rendement kan opbrengenDus je kunt niet op
voorhand gaan zeggen dat het niks is, je kunt ook zeggen het is
minder niks dan het nu is.) Het gaat er om wat je in één jaar
kunt doen en dat weet je niet. (De VoorzitterIk stel voor dat
iedere fractie zich hier nu in tweede termijn uitspreekt over
de hoogte van de bezuiniging die met dit onderwerp verband
houdt. Het heeft geen zin om in details a la een commissiever
gadering nu in de raadsvergadering te sprekenHet lijkt mij
om een hoofdlijn te gaan, voorzitter. (De VoorzitterHet gaat
om de politieke weging en dan komt er een conclusie en is het
college gehouden ter hoogte van dat bedrag met voorstellen te
komen.) (De heer Van Olffen: Het gaat ook niet aan om oordelen
uit te spreken zonder dat men de inhoud van de alternatieve
plannen kent.) Dan moet de heer Van Olffen ze nu eerst melden.
(De VoorzitterIk stel voor dat de heer Krol zijn betoog
voortzet
Ik denk dat wij zo meteen toch even tijd voor vragen om ons op
de motie die is ingediend door de collegepartijen te beraden,
omdat daar een aantal zaken in staan die toch enige bestudering
vragen. Vervolgens denk ik dat de fractie een afweging wil
maken in de schorsing of wij tegen deze begroting zullen
stemmen in het geheel
43