spectief een glasheldere motie is aangenomen, namelijk om het kwijtscheldingspercentage te verhogen van 95 naar 100% en de financiële gevolgen te dekken uit het budget GSBheeft het college gemeend de verhoogde kwijtschelding toch te verwerken in de tarieven voor 1997. Daar zijn wij het vooralsnog niet mee eens, omdat daardoor de afvalstoffenheffing ten opzichte van de door ons omringende gemeenten nogal hoog uitvalt. Conform de motie bij Perspectief zou de kwijtschelding gefinancierd moeten worden, als je de motie goed leest, uit het budget GSB. Toch willen wij de kwijtscheldingsnorm voor de afvalstoffenheffing in ieder geval één jaar op 95% houden in verband met het beschikbare budget GSB, de overschrijding bijzondere bijstand en wellicht wat de CDA-fractie betreft een heroverweging van de kortingspas. Bovendien denken wij dat wij ook nog eens na moeten denken over het uitgangspunt dat wij tot nu toe altijd hanteren bij de afvalstoffenheffing: de vervuiler betaalt. Ook had ik hier een opmerking willen maken met betrekking tot de doorberekening van de kosten milieuvoorlichting in het tarief afvalstoffenheffing, dat is niet meer nodig, omdat dat inmiddels geregeld is. Maar voor de goede orde, ook wij waren daar tegen. Dan kom ik op de motie die door de heer Den Oudsten is inge diend omtrent armoedebestrijding. Het is denk ik goed dat wij met elkaar een signaal afgeven richting Den Haag, omdat er aan de ene kant nog steeds maat regelen worden genomen die ronduit slecht zijn voor de armoe deproblematiek en die het aantal uitkeringsgerechtigden eigen lijk steeds nog verhoogt en waar vervolgens gemeenten een op lossing voor moeten zoeken, sterker nog er wordt dan bij gezegd dat de tarieven op grond daarvan niet mogen stijgen, ten minste dat is dan het advies. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Ik noem hier twee hele schrijnende voorbeelden. Dat is de Ziekte wet en alle gevolgen die die wet met zich meebrengt en ik noem de nieuwe Algemene nabestaanden wet. Als je je daarin verdiept, dan is het ten hemel schreiend wat voor effecten die wet heeft. Ik zou dan ook mijn geachte collega de heer Van Olffen na willen zeggen, die noemt dat een rampenkabinet. Wij ondersteunen met volle overtuiging deze motie. De heer Hoogeveen: Ik kan er niet veel meer aan toevoegen, behalve dan dat ik het verhaal van het rampenkabinet absoluut niet zou willen onderschrijven. De fractie van D66 heeft bij de inbreng rond de begrotingsbehandeling gezegd dat wij het ver haal over lastenbeperking, zoals wij dat in het Collegeprogram ma hebben vastgelegd, ook zeker willen vasthouden. Dat betekent dus nogal wat voor de tarieven, met name bij de afvalstoffen heffing. Met enige tevredenheid stellen wij vast dat wij dat ook kunnen vasthouden hier, dat wij inderdaad een flink stuk kunnen beperken op de voorstellen zoals het college die aan ons gedaan heeft. De afvalstoffenheffing zal aanzienlijk minder stijgen dan oorspronkelijk het voornemen was. Minder tevreden zijn wij natuurlijk met het feit dat wij als gevolg daarvan op dit moment nog niet kunnen besluiten tot het optrekken van de kwijtscheldingsnorm voor de afvalstoffenhef fing. Dat is niet iets om tevreden over te zijn, want in het 62 kader van de armoedebestrijding is dat een instrument dat wij graag zo snel mogelijk zouden willen inzetten. Het is op dit moment niet te financieren. De heer Den Oudsten heeft al gezegd dat wij binnenkort met elkaar over het totale minimabeleid een goede discussie aangaan. Daarnaast is het zeer van belang dat ook het rijk nog eens heel duidelijk voor ogen wordt gehouden dat de financiering van die armoedeproblematiek niet alleen aan gemeenten over gelaten kan worden. Daar waar nog steeds geroepen wordt dat wij overschot ten op de bijzonder bijstand hebben, denk ik dat het rijk toch nog niet helemaal in de gaten heeft waar de problematiek echt ligt. Vandaar dat wij beide moties graag willen ondersteunen. De heer Brok: Met betrekking tot de afvalstoffenheffing vindt mijn fractie het een goed zaak dat deze op dit moment niet door wordt berekend in de tarieven. Maar mensen die net boven het minimuminkomen zitten worden wel eens vergeten. In Leeuwarden is er een hele groep mensen die afhankelijk zijn van het mini muminkomen, maar er is ook hele grote groep mensen die daar net boven zit. Voor die mensen is het ook een pluspunt dat zij niet een doorberekening krijgen van nog eens ruim f 21,- boven het tarief dat zij al moeten betalen. Nog een opmerking over het amendement, het derde besluitpuntje, zoals de heer Den Oudsten dat zojuist ook namens mijn fractie heeft opgelezen, vooruitlopend op de Perspectiefnotafundamen tele discussie etc. Mijn fractie zou wel graag willen zien dat bij de behandeling van de Perspectiefnota - en ik hoop dat die in juni zal zijn - ook de rekeninggegevens over 1996 beschik baar zijn, want mijn fractie wil wel bij die integrale beoor deling en bij die discussie die gegevens ook beschikbaar hebben De heer BeersDe heer Den Oudsten wees er ook al op, ons hebben prognoses bereikt over het minimabeleid en verwachte tegenvallers op dit terrein. Graag hadden wij nu reeds voorzieningen getroffen om dit op te vangen. Dit bleek echter op zo korte termijn niet haalbaar. Dat betekent dat wij ons hier in de toekomst over zullen moeten buigen. Ook ik wil wijzen op de rol van de rijksoverheid, decentralise ren van taken kan een goede zaak zijn, maar in Leeuwarden lijken wij tegen de grenzen aan te lopen. Het rijk zal ook haar verantwoordelijkheid op dit terrein moeten nemen. Vandaar onze steun voor de tweede motie. Overigens in het licht van de uitkomsten van de evaluatie minimabeleid en reeds gemaakte afspraken over de kortingspas etc., de armoedediscussie van dit moment en de uitspraak over sociaal beleid in het Collegeprogramma, hebben wij er vertrou wen in dat deze discussie een bevredigende uitkomst zal hebben. Al met al wordt nu gekozen om de kwijtscheldingsnorm tot 100% uit te stellen. Wij gaan daarmee akkoord, al is dat wel met pijn. Een laatste opmerking over de tarieven. Ik heb afgelopen woensdag in de commissie gezegd niet akkoord te zullen gaan met de precariolasten voor reclameborden, ik kom 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 32