Ten vierde, de beëindiging subsidie vormings- en ontwikkelings
werk aan het Friesland College (pagina 37 van de notitie)
In de commissie is al aangegeven dat wat ons betreft de activi
teiten ten behoeve van de Unie van Vrijwilligers en de Vrijwil
ligers voor buurt- en wijkwerk buiten schot moeten blijven. Dat
betekent een aanzienlijk minder grote besparing dan het college
voorstelt
Ten vijfde, de vermindering subsidie Openbare Bibliotheek.
Daarover kan ik kort zijn. de bibliotheek is een basisvoorzie
ning waarop wij bij de vorige bezuinigingsronde al aanzienlijk
bezuinigd hebben. Verdere aantasting van deze voorziening is
voor ons onacceptabel
Ten zesde, afschaffing kwijtschelding hondenbelasting.
Het zal u niet verbazen dat de PvdA-fractie daar nee tegen
zegt. Kwijtschelding is een van de instrumenten van het minima
beleid en bovendien een instrument dat heel effectief en wat
uitvoering betreft betrekkelijk eenvoudig is. Op het minima
beleid komen wij overigens nog terug bij de bespreking van de
gemeentelijke tarieven.
Verder heeft mijn fractie een voorbehoud gemaakt bij het voor
stel tot verhoging van de hondenbelasting. Weliswaar koppelt
het college deze voorgestelde verhoging aan het streven naar
een schonere leefomgeving en het kostendekkend maken van de
uitgaven voor extra controle. Maar de stijging is wel een hele
forse en het kostendekkend maken moet afgewogen worden tegen de
uitspraak in het Collegeprogramma dat uiterst terughoudend zal
worden omgegaan met lastenstijging. Hoewel de PvdA-fractie bij
een dergelijke weging niet helemaal dezelfde lijn kiest als
bijvoorbeeld de D66- en de WD-fractie, kunnen wij op grond van
de zojuist genoemde overwegingen akkoord gaan met het afwijzen
van het voorstel tot verhoging van de hondenbelasting en het
voorstel om de milieuvoorlichting te dekken uit de afvalstof
fenheffing, de rioolretributie en de hondenbelasting.
Uit de bijlage van de zojuist ingediende motie kunt u opmaken
dat het financiële gat dat wordt geslagen door het afwijzen van
ombuigingsvoorstellen voldoende wordt gedicht door alternatieve
voorstellen
Ik rond mijn eerste termijn af met een korte toelichting op die
dekkingsvoorstellen
Een bezuiniging op de natuur- en milieu-educatie met ingang van
1998 voor f 25 000,-
Ondanks het feit dat de activiteit als zodanig door een meer
derheid van belang wordt geacht in onze fractie, achten wij een
reductie verantwoord. Verondersteld wordt dat voor een deel een
besparing in de efficiency kan worden gevonden.
Wat betreft het verspreid woningbezit vult het college in de
ombuigingsnotitie hier p.m. in, naar ons idee is het realis
tisch om het te bezuinigen bedrag gewoon in te vullen.
De commissie minder heeft te maken met de herstructurering
binnen Stadsbeheer waarbij wij ervan uitgaan dat met ingang van
6
1998 de Commissie Stadsbeheer als zodanig opgeheven kan worden
en dat de taken, die voor de commissie in de oude vorm beston
den, overgeheveld kunnen worden naar de andere commissies.
De gemeentelijke sportdag.
Het gaat hier slechts om een kleine maatregel in relatie tot de
totale directe en indirecte kosten van de sportdag. Wij achten
het realistisch om zowel de sportdag op een ADV dan wel vrije
dag te organiseren en tegelijkertijd een klein deel van de
indirecte uitgaven te besparen. Dat is dus die f 10.000,- met
ingang van 1998.
Vrije val fondsen.
Het college zal binnenkort met een voorstel komen om een
aanzienlijk bedrag te laten vrijvallen uit fondsen en voorzie
ningen. Dan heb ik het over de notitie van VB-Accountants waar
in de commissie ook over gesproken isWij achten het reëel om
een deel van deze vrije val op begrotingsbasis in te boeken en
een ander deel te ontzien in verband met lopende verplichtin
gen. Wij zijn daarom uitgegaan van de opbrengsten uit vermogen
van de desbetreffende gelden tot een structureel bedrag van
f 200 000,-
Het intensiever gebruik van sportaccommodaties.
Het huidige gebruik van sportaccommodaties kan efficiënter.
Verwacht wordt dat bij een intensiever gebruik aanzienlijke
besparing kan worden bereikt. Wij beseffen ook dat met het
voorstel dat wij hier doen, met het bedrag dat wij op deze post
zetten, wij in de nabije toekomst essentiële keuzes zullen
moeten maken als het gaat om het afstoten van accommodaties.
Wij hebben uiteindelijk een besparing geraamd van f 250.000,-.
Verkoop aandelen.
Zonder nu de verkoop van aandelen onder onverstandige druk te
zetten, lijkt het ons wel realistisch om te veronderstellen dat
er een pakket zijn weg naar de markt heeft gevonden voor of in
het jaar 2000. Realistisch is het om te veronderstellen dat er
minstens een aantal miljoenen opbrengst tegenover zal staan.
Opneming van een structureel bedrag van f 3 ton is derhalve
verantwoord naar ons idee
De kostenbesparingen binnen de gemeentelijke organisatie.
De afgelopen jaren is naast het doorvoeren van verschillende
bezuinigingen ook zeer fors geïnvesteerd in de gemeentelijke
organisatie. Wij vinden het verantwoord om daar waar de
gemeente een aantal besparingen moet realiseren er ook een
bijdrage van de gemeentelijke diensten gevraagd kan worden. Het
gaat hier om een bijdrage die in twee fasen op f 12 5.000,-
gesteld kan worden. De besparing zal naar onze mening gezocht
moeten worden in generieke besparingsmaatregelen, herijking van
verschillende budgetten, kostenbewust handelen, enzovoort.
Met deze lijst van besparingen is een besparingsbedrag bereikt
van f 995.000,-. Dat is dus voldoende voor het gat dat wij als
coalitie schieten in de begroting.