Ten vierde, de beëindiging subsidie vormings- en ontwikkelings werk aan het Friesland College (pagina 37 van de notitie) In de commissie is al aangegeven dat wat ons betreft de activi teiten ten behoeve van de Unie van Vrijwilligers en de Vrijwil ligers voor buurt- en wijkwerk buiten schot moeten blijven. Dat betekent een aanzienlijk minder grote besparing dan het college voorstelt Ten vijfde, de vermindering subsidie Openbare Bibliotheek. Daarover kan ik kort zijn. de bibliotheek is een basisvoorzie ning waarop wij bij de vorige bezuinigingsronde al aanzienlijk bezuinigd hebben. Verdere aantasting van deze voorziening is voor ons onacceptabel Ten zesde, afschaffing kwijtschelding hondenbelasting. Het zal u niet verbazen dat de PvdA-fractie daar nee tegen zegt. Kwijtschelding is een van de instrumenten van het minima beleid en bovendien een instrument dat heel effectief en wat uitvoering betreft betrekkelijk eenvoudig is. Op het minima beleid komen wij overigens nog terug bij de bespreking van de gemeentelijke tarieven. Verder heeft mijn fractie een voorbehoud gemaakt bij het voor stel tot verhoging van de hondenbelasting. Weliswaar koppelt het college deze voorgestelde verhoging aan het streven naar een schonere leefomgeving en het kostendekkend maken van de uitgaven voor extra controle. Maar de stijging is wel een hele forse en het kostendekkend maken moet afgewogen worden tegen de uitspraak in het Collegeprogramma dat uiterst terughoudend zal worden omgegaan met lastenstijging. Hoewel de PvdA-fractie bij een dergelijke weging niet helemaal dezelfde lijn kiest als bijvoorbeeld de D66- en de WD-fractie, kunnen wij op grond van de zojuist genoemde overwegingen akkoord gaan met het afwijzen van het voorstel tot verhoging van de hondenbelasting en het voorstel om de milieuvoorlichting te dekken uit de afvalstof fenheffing, de rioolretributie en de hondenbelasting. Uit de bijlage van de zojuist ingediende motie kunt u opmaken dat het financiële gat dat wordt geslagen door het afwijzen van ombuigingsvoorstellen voldoende wordt gedicht door alternatieve voorstellen Ik rond mijn eerste termijn af met een korte toelichting op die dekkingsvoorstellen Een bezuiniging op de natuur- en milieu-educatie met ingang van 1998 voor f 25 000,- Ondanks het feit dat de activiteit als zodanig door een meer derheid van belang wordt geacht in onze fractie, achten wij een reductie verantwoord. Verondersteld wordt dat voor een deel een besparing in de efficiency kan worden gevonden. Wat betreft het verspreid woningbezit vult het college in de ombuigingsnotitie hier p.m. in, naar ons idee is het realis tisch om het te bezuinigen bedrag gewoon in te vullen. De commissie minder heeft te maken met de herstructurering binnen Stadsbeheer waarbij wij ervan uitgaan dat met ingang van 6 1998 de Commissie Stadsbeheer als zodanig opgeheven kan worden en dat de taken, die voor de commissie in de oude vorm beston den, overgeheveld kunnen worden naar de andere commissies. De gemeentelijke sportdag. Het gaat hier slechts om een kleine maatregel in relatie tot de totale directe en indirecte kosten van de sportdag. Wij achten het realistisch om zowel de sportdag op een ADV dan wel vrije dag te organiseren en tegelijkertijd een klein deel van de indirecte uitgaven te besparen. Dat is dus die f 10.000,- met ingang van 1998. Vrije val fondsen. Het college zal binnenkort met een voorstel komen om een aanzienlijk bedrag te laten vrijvallen uit fondsen en voorzie ningen. Dan heb ik het over de notitie van VB-Accountants waar in de commissie ook over gesproken isWij achten het reëel om een deel van deze vrije val op begrotingsbasis in te boeken en een ander deel te ontzien in verband met lopende verplichtin gen. Wij zijn daarom uitgegaan van de opbrengsten uit vermogen van de desbetreffende gelden tot een structureel bedrag van f 200 000,- Het intensiever gebruik van sportaccommodaties. Het huidige gebruik van sportaccommodaties kan efficiënter. Verwacht wordt dat bij een intensiever gebruik aanzienlijke besparing kan worden bereikt. Wij beseffen ook dat met het voorstel dat wij hier doen, met het bedrag dat wij op deze post zetten, wij in de nabije toekomst essentiële keuzes zullen moeten maken als het gaat om het afstoten van accommodaties. Wij hebben uiteindelijk een besparing geraamd van f 250.000,-. Verkoop aandelen. Zonder nu de verkoop van aandelen onder onverstandige druk te zetten, lijkt het ons wel realistisch om te veronderstellen dat er een pakket zijn weg naar de markt heeft gevonden voor of in het jaar 2000. Realistisch is het om te veronderstellen dat er minstens een aantal miljoenen opbrengst tegenover zal staan. Opneming van een structureel bedrag van f 3 ton is derhalve verantwoord naar ons idee De kostenbesparingen binnen de gemeentelijke organisatie. De afgelopen jaren is naast het doorvoeren van verschillende bezuinigingen ook zeer fors geïnvesteerd in de gemeentelijke organisatie. Wij vinden het verantwoord om daar waar de gemeente een aantal besparingen moet realiseren er ook een bijdrage van de gemeentelijke diensten gevraagd kan worden. Het gaat hier om een bijdrage die in twee fasen op f 12 5.000,- gesteld kan worden. De besparing zal naar onze mening gezocht moeten worden in generieke besparingsmaatregelen, herijking van verschillende budgetten, kostenbewust handelen, enzovoort. Met deze lijst van besparingen is een besparingsbedrag bereikt van f 995.000,-. Dat is dus voldoende voor het gat dat wij als coalitie schieten in de begroting.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 4