bekend dat bij de behandeling van deze begroting een pakket aan ombuigingsmaatregelen door de raad overgenomen zou moeten worden om de begroting sluitend te krijgen. Het is duidelijk dat na al vele ombuigingsrondes te hebben gehad, het voor de DR en vervolgens voor het college niet makkelijk is om nieuwe voorstellen te doen. Gebleken is dat met veel moeite een pakket van f 6 miljoen is gepresenteerd met weinig ruimte voor alternatieven. Blijkbaar ontkom je er dan ook niet aan om aan de raad voor stellen te doen waarvan van te voren al kan worden verwacht dat de raad zich daar negatief over uit zal laten. Ik noem het inleveren van een wethouderszetel, het verhuizen van het college naar het Stadskantoor en verschillende voorstellen die onzes inziens niet sporen met de gemaakte afspraken in het Collegeprogramma Als je genoemde voorstellen al naar het ronde archief wil ver wijzen zit je direct al met het eerste gat van verschillende tonnen en kan het zoeken naar alternatieve dekking beginnen, er is immers geen ruimte in het pakket dat door het college aan de raad is gepresenteerd. De combi-motie, zoals die zojuist door mevrouw Waanders namens de verschillende collegepartijen is ingediend, wordt zonder voorbehoud door de WD-fractie ondersteund. De paar compro missen die mijn fractie bij het totstandkomen van de motie heeft moeten sluiten zijn niet al te zwaar gevallen binnen mijn fractie. Dit echter in tegenstelling tot de verschillende voorstellen zoals die door het college aan de raad zijn voor gelegd. Ik noem: het ophogen van leges taak milieuvoorlichting doorberekenen in een drietal tarieven het (mogelijk) doorvoeren van opcenten voor de lokale omroep verhogen van de bruggelden; verhogen van de liggelden; verhoging van precariorechten; verhoging van de hondenbelasting; invoeren van toeristenbelasting en (hier zal ik bij de tarieven nog op terugkomen) het fors ophogen van de afvalstoffenheffing met ruim f 21,- in verband met het solidariteitsbeginsel. Omdat mijn fractie niet het verwijt wil krijgen tegen alles te zijn waar maar het woord belasting in voorkomt, hebben wij toch een aantal van deze voorstellen overgenomen. Wethouder de Haan liet afgelopen woensdag bij de behandeling van de begroting in de Commissie Bestuur en Middelen weten zich bewust te zijn dat de opgesomde punten gevoelig liggen, maar dat het college na een moeilijke discussie hierover toch heeft moeten besluiten met de voorstellen te komen. Natuurlijk gelooft mijn fractie dat de discussie moeilijk is geweest in het college. En natuurlijk is het zo dat de alter natieven niet voor het oprapen liggen. 16 Maarals er van de ruim vijftig voorstellen van het college, negen voorstellen zich in meer of mindere mate niet direct laten rijmen met passages uit het Collegeprogramma, over hoe we met elkaar om zouden gaan met de ontwikkeling van de lokale lasten en waar gesproken wordt over "uiterste terug houdendheid bij de verhoging van de tarieven" en "de lasten zo laag mogelijk houden", is puur objectief de conclusie te trek ken dat het college een ander gewicht aan dit deel van het Collegeprogramma toekent dan de WD-fractie. Eigenlijk voorzitter, is het jammer dat de WD-fractie, na het college aangesproken te hebben op gedane voorstellen bij de behandeling bij Perspectiefnotanu opnieuw het college aan spreekt op de interpretatie van een voor ons belangrijk deel uit het Collegeprogramma. Laten we afspreken dat we volgend jaar bij de behandeling van Perspectief niet voor de derde keer een discussie over de interpretatie voeren. Zich bewust zijnde van de moeilijkheid om opnieuw met een groot aantal bezuinigingsvoorstellen te moeten komen, heeft de WD- fractie bij de eerste bespreking van de voorstellen in de fractie gekozen om zoveel mogelijk voorstellen over te nemen en zo weinig mogelijk gaten te schieten. Vooral ook omdat onzes inziens de algemene reserve niet verder onder druk mag komen te staan. De marges zijn ook hier uiterst smal. Naast de punten die ik zojuist noemde heeft de WD-fractie voor slechts f 207.000,-- bezwaar gemaakt en wel bij de voorgestelde bezuiniging bij de bibliotheek en bij het COC/Anna Blamanhuis In de combi-motie staat een aantal posten die niet of voor een deel niet worden overgenomen. Verschillende posten hadden echter van ons gewoon doorgevoerd mogen worden. Voor ons is de belangrijkste uitkomst van de motie en de daar achterliggende afspraken, dat de lasten voor de burger in 1997 met zo'n ongeveer f 30,- minder stijgen, dan als het voorstel van het college was gevolgd. Ik rond af voorzitter. Naast het uittrekken van f 50 miljoen om nieuwe werkgelegenheid in onze gemeente te stimuleren via verschillende fondsen, dient naar de mening van de WD-fractie ook voldoende aandacht te blijven voor de reeds gevestigde bedrijven in Leeuwarden. De WD wil dan ook een Leeuwarder ondernemersprijs instellen. Ik zal het voorstel u hierbij doen toekomen met het verzoek het voorstel in de Commissie ESZ te bespreken. Ik noem het bij de behandeling van de begroting in verband met de dekking. Mijn fractie stelt voor de kosten van f 5.000,- per jaar te dekken uit het Fonds Stimulering Marktsector Ik zal bij de behandeling van de tarieven nog terugkomen op de afvalstoffenheffing en het minimabeleid. Ik sluit af met de dank aan het ambtelijk apparaat voor de beantwoording binnen één dag van onze vragen. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 9