heeft ook die mogelijkheid en zij stelt zelfs dat tot 15 megawatt in de hele provincie - en navraag leert mij dat dat waarschijnlijk opgerekt is tot 20 megawatt - door solitaire molens mag worden opgewekt. Waarom zullen wij die opvulling dan niet benutten? Bovendien de voorstelling van zaken, alsof er bij iedere boerderij dan drie molens zouden kunnen verschijnen, dat kan helemaal niet, want de aanvraag voor de molen wordt beoordeeld volgens de nu ook al strenge regels. Dat is gerela teerd aan bebouwing, dat is gerelateerd aan geluidszones en die zal de normale beoordeling moeten krijgen. Dan is het aan de commissie om een bestemmingsplanwijziging voor iedere indivi duele molen te geven. Het zal dus om enkele gaan en er is een hele secure procedure. Dus wij blijven bij onze motie. De heer Beers: Ik lees de motie van de D66-fractie een beetje als het amendement zoals ik dat net zelf heb ingediend, dat wij in het beleid de mogelijkheid van solitaire turbines niet uit sluiten totdat het convenant, zoals dat gesloten gaat worden, in de raad besproken wordt. Het mag duidelijk zijn dat de PAL/GL-fractie wenst dat het college de inzet heeft om met de provincie een convenant te sluiten waarin de mogelijkheid van solitaire molens ook voorkomt. De heer De Vries: De motie van de D66-fractie sluit naadloos aan bij onze voorstellen om het provinciaal beleid te volgen. Dus wij zullen de motie van de D66-fractie steunen. Mevrouw De Jong: Wij hebben al eerder aangegeven dat wij het raadsvoorstel, zoals dat voor ons ligt, steunen. Wij zijn het op zichzelf eens met wat de wethouder in eerste instantie heeft gezegd over de twee al lopende aanvragen om daar toch serieus naar te kijken en die wel mee te laten wegen in de verdere procedure, maar dat wij daarna moeten zeggen dat wij er mee stoppen. Als ik nu van de D66-fractie beluister dat de provincie ook nog solitaire molens wil laten plaatsen in de provincie tot een bepaald aantal megawatt, dan geldt daarna ook dat er een stop is en dat daarna ook alleen maar via geclus terde mogelijkheden turbines kunnen worden neergezet. Het is in die zin wat uitstel van executie, want het moment komt toch dat het niet meer mogelijk is. Ik sluit mij ook aan bij de woorden van de wethouder dat het op een gegeven moment ook belangrijk is om zelf een standpunt in te nemen in deze zaak en niet te wachten tot er een convenant ligt. Als zodanig steunen wij de motie dus niet. Mevrouw Van Ulzen: Wij hebben besloten de motie van de D6 6- fractie wel te steunen. (De heer JacohaeKan mevrouw Van Ulzen dat ook motiveren, want het is wel een afwijking van hetgeen zij tot op heden heeft beweerd.Ja, dat klopt. Wij hebben dit besproken en wij zijn van mening dat je hoe dan ook die twee lopende aanvragen moet honoreren. Als je die niet zou honoreren en de mensen die het betreft gaan in bezwaar, dan worden zij daarin natuurlijk in het gelijk gesteld. Dat is niet eens een 28 compromis, die mensen krijgen daarvoor gewoon toestemming, want het zou onbehoorlijk bestuur zijn dat voor wat nu al loopt je halverwege zou zeggen dat dat niet meer mee doet in de rit. Wij denken dat, wat mevrouw Inberg zegt, het toch aan hele strenge criteria onderhevig zal zijn. Binnen afzienbare tijd ligt er een convenant, daar zullen wij mee instemmen en wij hebben besloten de motie te steunen, inderdaad in afwijking met wat wij in de commissie hebben gezegd. (De heer Jacobse: Gaat het nu om die twee aanvragen die er nog liggen? Want de motie van de D66-fractie gaat veel verder.) Wij hebben toch gezegd dat wij die motie ondersteunen en die spreekt voor zichzelf. (De heer Jacobse: Maar ik krijg de indruk dat die motie iets anders is dan wat mevrouw Van Ulzen nu zegt.) De heer Jacobse mag natuurlijk aan indrukken overnemen wat hij wil, wij steunen de motie van de D66-fractie zoals mevrouw Inberg dat net heeft toegelicht De heer Stoker: Het is natuurlijk een kwestie van hoever je ervan af staat of tien meter verschil nu wel of niet belangrijk is. Ik handhaaf mijn motie omdat ik het belangrijk vind zoveel mogelijk draagvlak voor dit beleid te hebben. Het behalen van uiteindelijk die 200 megawatt staat absoluut niet vast, dat is van heel veel factoren afhankelijk. Maar een van die factoren, en niet de minst onbelangrijke, is draagvlak. Dat is de reden waarom ik mijn motie handhaaf. Ik hoor er wel van op dat verschillende fracties opeens iedere solitaire turbine afzonderlijk willen beoordelen. Er was één fractie die het laatst heel duidelijk had over de bestuurscul tuur. Wij wilden besturen op hoofdlijnen en volgens mij heeft dit daar dan niks mee te maken. De heer Jacobse: De CDA-fractie zei dat zij het provinciaal beleid wilden volgen. Dat vind ik heel prettig, want dat betekent dat zij ook voor de 40 meter kiest, want dat is provinciaal beleid. Zij kan ook kiezen dat zij er onderdelen uit pikt, dat vind ik prima, dat is hun eigen recht, maar dan moet zij het college niet verwijten dat zij op haar beurt voor een deel het provinciaal beleid kiest en anders weer niet. Het is een van de twee, of zij kiest voor het provinciaal beleid of zij kiest er niet voor. Wij merken wel of zij voor die motie stemt hoe dat uiteindelijk uitwerkt. De ommezwaai van de WD-fractie verbaast mij, na wat ik alle maal in de commissie gehoord heb. (De VoorzitterDe bedoeling is van iedere termijn is dat per fractie duidelijk wordt wat u van de politieke besluitvorming vindt en niet om uit te lokken wat anderen gezegd hadden kunnen hebben.) Ik vind wel dat het helder moet zijn. (Mevrouw Van Ulzen: En daar gaat de heer Jacobse nu voor zorgen op deze manier.Wij zijn natuurlijk het debat ingegaan met de gegevens die wij vanuit de commissie hadden. Ik vind het terecht dat ik dan de verbazing uitspreek dat een bepaalde fractie, zonder daar in eerste instantie een motivering aan te geven, hier een heel ander standpunt inneemt. Het gaat er natuurlijk om of je wilt dat overal in deze gemeen te bij bepaalde gebouwen van deze windmolens kunnen komen te 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 15