heveling van budgetten van de ene dienst naar de andere dienst die te maken hebben met de bedrijfsvoering, waarvan het college ook vindt dat het management daartoe bevoegd is. Daarvan staan er een aantal in, ik zal ze straks nog even noemen. Met andere woorden, daarvan zegt het management dat het bedrag van die begroting naar die begroting moet en dat heeft puur alleen met bedrijfsvoeringsachtige zaken te maken. Daarvan vindt het college ook dat het bij het management hoort en moet blijven. Maar dat neemt niet weg dat het wel altijd besloten moet worden door de raad. Dus het college stuurt dat type technische begro tingswijzigingen door naar de raad. Vervolgens zijn er begrotingswijzigingen die te maken hebben met het feit dat het college door de raad gemachtigd is om uit een aantal fondsen gelden te besteden. Die staan er ook tussen. Ik noem bijvoorbeeld dienst Welzijn punt 2, Vluchtelingenbe leid, dat is een fonds waarvan de raad het college heeft gemachtigd om de middelen te besteden, maar die moeten natuur lijk wel via een begrotingswijziging naar de raad. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de Wet voorzieningen gehandicapten en het Fonds Sociale Vernieuwing. Dat zijn allemaal fondsen waarbij de raad het college heeft gemachtigd en die gaan via begrotings wijziging naar de raad. In feite geldt dat ook voor de Egalisatiereserve afvalstoffen heffing. Bij het instellen van die egalisatiereserve heeft de raad het college gemachtigd daar geld uit te besteden. De verantwoording daarover gebeurt in de Marap. Overigens is dat laatste punt wel in de commissie aan de orde geweest. Ik ga ervan uit dat als er een meerderheid in de commissievergadering is die tegen dit voorstel was, dat het dan terug in het college was gebracht en de meerderheid dus hier mee ingestemd heeft. Dat staat er overigens ook. In principe is het college dus gemachtigd dit soort uitgaven te doen en wordt dat formeel verwerkt in een begrotingswijziging. Als het om andere zaken gaat, moet er inhoudelijk een raads besluit genomen zijn. Dat is het andere type begrotingswijzi gingen. Dat gaat over raadsbesluiten die een begrotingswijzi ging tot gevolg hebben. Die worden dan hier nog een keer afgecheckt Als ik de raadsbrief even doorloop, dan zou de punt 1, dienst Algemene Zaken, Algemeen Juridische en Veiligheidszaken kunnen worden beschouwd als een puur technische. Punt 2, Loketregistratie, gaat om een investering en investe ringen horen per definitie naar de raad als raadsvoorstel te komen. Ik kon er vanochtend zo gauw niet meer achter komen of daar een raadsbesluit over genomen isIk heb dan ook de neiging om deze hier vanavond eerst even af te halen en te kijken of daar een raadsbesluit over genomen is en pas als wij dat zeker weten dit op de begrotingswijziging te zetten. Punt 2 zou ik dan ook willen terugnemen op basis van de regels. Punt 3, Verrekenmodel Facilitair Bedrijf is puur een hele technische Punt 1, dienst Welzijn, zesde begrotingswijziging Regio inzake TBC-bestrijding Wij hebben vanochtend geconstateerd dat hier een aantal fouten 46 in staan. Ik zou dit om die reden op dit moment van de begro tingswijziging willen afvoeren en met een nieuwe begrotingswij ziging bij de raad terug komen. Zoals het hier staat, klopt het niet Punt 2, Financiële administratie organisatie vluchtelingenbe leid. Dit is formeel correct. Dit valt onder de fondsen. Datzelfde geldt voor punt 3, Voorzieningen Gehandicapten. Punt 4, Kadernota Jeugdbeleid is ook correct. Punt 1, dienst Stadsontwikkeling, Knelpunten wijkniveau 1996 geldt hetzelfde voor. Daarvan gaat het dus om fondsen waartoe het college gemachtigd is uitgaven te doen. (De heer Jacobse Mevrouw De Haan, ik mag toch hopen dat het netto-effect onder uitputting geen fonds is? Het wordt gedekt, zo staat er, ten laste van DSO rente-opbrengsten WSDV-fondsDat is een fonds, akkoord. Maar vooral ook door het netto-effect onderuitputting kapitaallastenIk kan mij niet voorstellen dat dat een fonds is.) Dat betekent dat dit dus ook van de begrotingswijziging af moet. Ik ben ervan uitgegaan dat dit klopte. Ik begrijp dat deze er dan ook af moet. (Mevrouw TiemersmaMisschien is het handig als wij een lijst krijgen met zaken die in dit soort raadsvoorstellen opgenomen moeten worden. Dan hoeven wij daar niet over te discussiëren.) Ik begrijp de irritatie heel goed, maar ik probeer uit te leggen wat de normale regels zijn bij begrotingswijzigingen. Ik heb er nog eens apart naar gekeken en er blijkt dat een aantal moeten worden teruggetrokken. Die noem ik nu. Ik zal even het lijstje aflopen en dan nog even een algemene opmerking tot slot maken. Punt 2, dienst Stadsontwikkeling, Organisatie wijkaanpak f 43.000,- is zo'n puur technische. Punt 1 dienst Stadsbeheer, Voortgang kringloopbedrijf is de egalisatiereserve waar het college ook toe gemachtigd is. Dan even in zijn algemeenheid over wijzigingen in de concern beleidsbegrotingen. In het algemeen wordt de begrotingswijzi ging gemaakt door het concern en de voorbereiding daarvoor gebeurt door de diensten, die leveren de verhalen enz. In het algemeen concluderen wij op dit ogenblik dat voor het maken van de wijzigingen van de begroting onge-hoord veel overleg nodig is, iedere keer van die kleine dingen. Het voorstel van van avond is daar in feite een voorbeeld van. Men heeft überhaupt besloten om volgende week met alle controllers om de tafel te gaan zitten om er voor te zorgen dat dit beter gaat lopen. Men probeert dan ook volgende week alle richtlijnen die daarbij horen weer eens even vast te stellen, zodat dit soort dingen niet meer voorkomen, want dit is natuurlijk niet goed. De heer Krol: Fouten kunnen natuurlijk voorkomen, maar het ware eleganter geweest om aan het begin te melden welke voorstellen er af gehaald hadden moeten worden, vooraleer wij aan de bespreking waren begonnen. De heer Roekiman: Wij wensen een aantekening met betrekking tot het dekkingsvoorstel formatie-uitbreiding voor het Fonds 47

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 24