Vluchtelingenwerk. Dat geldt ook voor de formatie-uitbreiding voor de Wet voorzieningen gehandicapten. Dat hebben wij uit voerig in de commissievergadering van 31 oktober jl. toege licht. Wij willen dus een aantekening met betrekking tot die twee dekkingsvoorstellen Ten slotte willen wij melden dat wij akkoord zijn gegaan in de commissievergadering met de voortgang kringloopbedrijfDus wij hebben geen behoefte om akkoord te gaan met het wijzigingsvoor stel van de NLP. De heer JacobseWij hebben bij de algemene beschouwingen uit gebreid gesproken over welke zaken wel en welke zaken niet ten laste van de afvalstoffenheffing moeten komen. Wij hebben toen gezegd dat het uitsluitend gebruikt moet worden voor het doel waarvoor het bestemd is, de afvalstoffeninzamelingAllerlei andere milieuzaken of ander soortige projecten horen hier eigenlijk niet in thuis. Als je die lijn volgt, betekent dat dat dit hier voor de middellange termijn ook niet in thuis hoort. Het heeft wel heel duidelijk gevolgen voor de werkgele genheid, althans dat kan, je kunt het als een project zien ter stimulering van werkgelegenheid. Vandaar dat wij naar dit fonds gekeken hebben. Het is ook, denk ik, de bedoeling dat het uit eindelijk een marktconform bedrijf wordt. Of dat ooit zal lukken is punt twee, maar dat is wel de opzet van het bedrijf. Dus kan het ook ten laste van dat fonds, als de politieke wil er is. Afvalstoffenheffing wordt door de burgers speciaal opgebracht voor een bepaald doel en wij willen met elkaar die afvalstoffenheffing laag houden, dan moeten wij er ook voor waken dat wij er niet alles onderbrengen. Vandaar dat wij nog maals zeggen dat te dekken ten laste van een ander fonds en niet ten laste van de afvalstoffenheffing. De heer Den Oudsten: Nog twee korte opmerkingen. Ik hoor wethouder De Haan een motivering geven over de bevoegdheden van het college. Tegelijkertijd denk ik dat het iets ingewikkelder is dan alleen maar datgene wat je formeel mag als college en wat je formeel als raad mag. Het gaat natuurlijk om een inhoudelijke afweging voor het uitgeven van een bepaalde hoeveelheid geld. Ik denk toch dat het verstandig is dat wij misschien in de eerstvolgende vergadering van de Commissie Middelen die systematiek nog eens opnieuw op een rijtje zetten om te kijken of daar enig systeem in te ontdekken valt. Dan zou ik geneigd zijn te zeggen, laten wij liever kiezen voor een raadsbrief als het gaat om een inhoudelijke afweging die nog een keer via de raad moet lopen, dan via een lijstje begrotingswijzigingen. Een tweede opmerking is dat wij inhoudelijk geen opmerkingen hebben over het voorstel en derhalve dus het wijzigingsvoorstel van de NLP-fractie afwijzen. Mevrouw Inberg: Wij zijn het eens met de NLP-fractie dat dit niet uit de Egalisatiereserve Afvalstoffenheffing hoort, maar 48 wij zijn het niet eens met de dekking die de heer Jacobse daar vervolgens voor aangeeft. Wij zijn dus tegen het amendement. (De heer Jacobse: Afevrouw Inberg kan ook een ander voorstel doen.) Dat hebben wij toch gedaan. Ik wil hierbij de aantekening maken dat wij tegen deze begrotingswijziging zijn. De heer Den Oudsten: Ik heb nog één vraagje. Het is mij een beetje onduidelijk of het punt knelpunten wijkniveau op bladzijde 4 nu wel of niet is afgevoerd. Mevrouw De Haan (weth.)Ik beperk mij even tot mijn eigen portefeuille en dan heb ik het wat begrotingswijzigingen betreft even over de formele gang van zaken, wat de richtlijnen zijn, hoe wij er mee omgaan en hoe wij proberen fouten in de toekomst te voorkomen. De inhoudelijke discussie over het kringloopbedrijf of wijkaanpak is in de commissie aan de orde geweest. Ik heb de neiging om dat hier niet over te doen. Daarvoor is het in de commissie geweest, daarvoor zijn meer derheden en minderheden aan de orde geweest. Ik beperk mij tot de formele gang van zaken, wat is formeel goed in deze raads brief en wat hoort er formeel niet op thuis. Als de heer Krol zegt dat het correcter was geweest dat de wethouder daarmee was begonnen, dan heeft hij daar gelijk in. Ik denk ook dat dat beter was geweest, maar ik wist dat deze discussie er aan kwam en wou even uitleggen hoe het precies zat. Misschien geen excuus. De heer Roekiman zegt dat hij aantekening wil op twee punten. Dat kan, daar is niks op tegen. Het is inhoudelijk in de commissie aan de orde geweest. Ik constateer dat de meerderheid voor was, ik constateer dat het formeel via een begrotingswij ziging kan, wat dat betreft ga ik de inhoudelijke discussie daar op dit moment niet over voeren. Dat geldt ook voor de heer Jacobse als het gaat om het kring- loopbedrijf. Een inhoudelijke discussie hierover heeft in de commissie plaatsgevonden en ik begrijp dat de meerderheid zich heeft aangesloten bij deze manier van dekken. (De heer Krol: Maar het komt toch ook wel voor dat ook al heeft er een dis cussie in de commissie plaatsgevonden je toch hier nog een keer probeert elkaar te overtuigen.) Dat vind ik prima, maar dan geef ik het woord graag aan de betrokken portefeuillehouder. Formeel kan deze begrotingswijziging dus op deze manier. Ervan uitgaande dat in de commissie daar een meerderheid voor was, is dit blijven staan. Als men daar inhoudelijk weer opnieuw over in discussie wil, dan laat ik dat graag aan de portefeuillehou der over. Dat is wat ik bedoel. De heer Den Oudsten zegt, laten wij in de commissie nog eens kijken of het niet handiger is in sommige gevallen om toch gewoon met een raadsbrief te komen, als je verwacht dat er inhoudelijke discussie komt in de raad. Op het moment dat wij denken dat er politiek verschil van mening is, komen ze in de commissie en als de commissie dan zegt dat zij het niet wil op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 25