deze manier, dan komt het automatisch terug in het college en dan komen wij ook niet met een begrotingswijziging. (De heer Den Oudsten: Maar mag ik een voorbeeld noemen? Als het college de bevoegdheid heeft om een bepaald fonds aan te spreken en er is sprake van een uitzetting van middelen van een paar honderd duidend gulden, wat in één van die voorstellen het geval is, dan zoekt het college daar politieke dekking voor. Ik denk dat het buiten de bevoegdheid gaat van het college van b. en w. om die paar ton zonder meer uit te geven. Dan is het de vraag of je dat alleen in de commissie aan de orde stelt of in de commissie en in de raad.) Wat ik nu juist probeer uit te leggen is dat het de bevoegdheid van het college is, die heeft de raad aan het college gegeven om uit deze fondsen op deze manier geld uit te geven. (De heer Den Oudsten: Maar niet om onbeperkt uit gaven te doen, volgens de regels van het fonds, neem ik aan.) Ja, volgens de regels van het fonds en vervolgens melden wij dat in de Marap. Dus op zichzelf is het college daartoe geauto riseerd, maar brengt dat in de commissie om te checken of het ook die kant uit moet. Er is voor mij niet zoveel reden om dat te veranderen. Maar wat wel voorkomen moet worden, is dat daar fouten in gemaakt worden. Daarvoor moeten wij opnieuw, maar dat is intern, om de tafel. Hetzelfde als wat ik tegen de heer Roekiman gezegd heb, geldt in feite voor mevrouw Inberg, de egalisatiereserve waarvan zij zegt dat zij daartegen is. Dat is uiteraard ieders goed recht, maar het kan formeel als begrotingswijziging. Als zij de discussie inhoudelijk wil, dan heb ik de neiging om te zeggen dat de portefeuillehouder daar inhoudelijk een reactie op moet geven, daar ga ik niet over. Nog even heel kort samengevat Op de eerste pagina, de loketregistratie, dat gaat om een investering, daar komen wij op terug. Pagina 2, de TBC-bestrijding, daar zit een fout in en komen wij om die reden op terug. Voor de rest hebben wij gezegd dat knelpunten wijkniveau (bladzijde 4), formeel als begrotingswijziging zouden wij daar op terug moeten komen. Inhoudelijk vind ik het wel jammer, want ik begrijp dat iedereen het er inhoudelijk wel mee eens was en dit betekent dat het wordt opgehouden. De heer Brinks (weth.)Ik heb nog één opmerking in de richting van de heer JacobseHij zegt dat een kringloopbedrij f vooral een werkgelegenheidsmaatregel is en het is een milieumaatregel. Verder zegt hij dat het niets te maken heeft met afvalinzame ling. Daarom is hij tegen het dekken van dit voorstel ten laste van de afvalstoffenheffing. Ik zou de heer Jacobse graag uit willen nodigen om samen met mij nog eens met de heer Becking van de sector Reiniging Technisch Onderhoud te gaan praten en te gaan kijken dat dit allemaal wel degelijk te maken heeft met afvalinzameling en ilieumaatregels en dat je werkgelegenheids- maatregels ook een afgeleide ervan zou kunnen noemen. Het is maar hoe je er naar kijkt. Ik nodig hem hierbij uit. (De heer Jacobse: Ik heb ook helemaal niet beweerd dat het niets met afvalstoffen te maken zou hebben, ik heb gezegd het meetbaar 50 moet zijn.) De Voorzitter: Wij ronden dit af, de standpunten zijn helder, er is in twee termijnen over gesproken. Ik constateer een neiging tot herhaling van zetten. Kort samengevat betekent het antwoord van de wethouder van Financiën dat loketregistratie, TBC-bestrijding en wijkniveau uit het huidige voorstel worden gehaald. Die komen op een andere manier terug. De PAL/GL-fractie maakt ten aanzien van vluchtelingenbeleid een tweetal kanttekeningen. De heer Jacobse: De voorzitter haalt een aantal dingen door elkaar. Laat ik ten eerste tegemoet komen door ons wijzigings voorstel in te trekken. Dat lijkt mij voor de procedure helder. Dat betekent dat wij de aantekening willen tegen dat voorstel te hebben gestemd. De heer Hoogeveen: Ook onze fractie wil aantekening tegen de dekking van het voorstel rond het kringloopbedrijf te hebben gestemd De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat punt 2, dienst Algemene Zaken Loketregistratie; punt 1, dienst Welzijn Regio TBC-bestrijding en punt 1, dienst Stadsontwikkeling knelpunten wijkniveau worden teruggenomen, met de aantekening dat de NLP- fractie en de D66-fractie geacht willen worden tegen punt 1, dienst Stadsbeheer Voortgang kringloopbedrijf te hebben gestemd en dat de PAL/GL-fractie geacht wil worden tegen punt 2 en punt 3 dienst Welzijn, uitbreiding formatie Vluchtelingenwerk en Wvg te hebben gestemd. Punt 27 (bijlage nr. 190) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. De Voorzitter: De agenda is afgewerkt, de vergadering is gesloten De Voorzitter sluit om 22.4 5 uur de vergadering. 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 26