naar allerlei achterliggende stukken, alsof de buitenwereld
daar niets van mocht weten, terwijl ik denk dat een heel groot
gedeelte van deze informatie best openbaar had kunnen zijn. Wij
hebben met elkaar afgesproken dat wij zoveel mogelijk in de
openbaarheid zouden brengen. Ik wil toch nog een keer vragen
daar heel nadrukkelijk naar te kijken. Alleen die informatie
vertrouwelijk te houden die ook daadwerkelijk de belangen van
de gemeente schaadt. Dat is volgens mij voor grote delen van de
achterliggende notitie niet het geval.
Ook anderen hebben al gesproken over de discussie rond de GDV.
Op zichzelf heeft mijn fractie geen bezwaar bij het betrekken
van deze locatie bij de definitieve besluitvorming. Wij hopen
ook dat dit nu snel zal kunnen, want als het gaat om vriende
lijkheid naar de ondernemers toe is snelheid iets waar de
gemeente goed op zou kunnen scoren. Het lijkt mij dat wij die
prijs weer niet zullen verdienen op deze manier.
Wat de financiering betreft zal op korte termijn, op 20
november a.s., in ieder geval een gedeelte helder worden als
het comité van toezicht van EFRO over haar bijdrage besluit.
Het moet toch mogelijk zijn dat in ieder geval die opdracht tot
uitvoering tot na 20 november wordt doorgeschoven, dat als het
comité niet in het voordeel van Leeuwarden besluit dat in ieder
geval in de commissievergadering, die nog deze week plaatsvindt
en ook volgende week nog, want er wordt bij Ruimtelijke
Ordening meestal wel twee keer vergadert, wij dit aan de orde
te krijgen en de commissie raadplegen over de dan ontstane
situatie en wat er dan moet gebeuren.
Ook is al gezegd dat het natuurlijk voor de gemeente wel een
overzienbare investering moet blijven. Het maximale tekort
zoals dat hier wordt genoemd van vele miljoenen is in ieder
geval voor mijn fractie niet aanvaardbaar, ook het risico op
zichzelf niet. Wij vinden feitelijk dat het risico een flink
stuk terug gebracht moet zijn voordat de opdracht daadwerkelijk
de deur uitgaat. Dan kan je best wel vast offertes aanvragen
onder het voorbehoud dat de financiering rond komt. Zijn dat
soort constructies mogelijk en is het college ook van plan die
toe te passen?
Mevrouw Van Ulzen: In mijn verregaande argeloosheid dacht ik
dat hier werd gevraagd om een besluit in te stemmen met de
planontwikkeling en om een krediet ter beschikking te stellen.
Beide zal mijn fractie mee akkoord gaan. Mijn fractiegenoot de
heer Feddema zal nog even ingaan op de financiële kant.
Ik wou nog even aan de heer Beers vragen, hij bedoelt met zijn
amendement dat hiermee het plan van de firma Westerbaan mee
genomen wordt? (De heer Beers: Kan.) Mijn fractie zal dat
steunen.
De heer Feddema: Nog een korte aanvulling, voorzitter.
Ik zat daarnet toch wel een beetje verbaasd te luisteren naar
een aantal mensen die hun bijdrage nu voor het eerst naar het
financiële traject brengen. Ik kan mij best voorstellen dat er
zorg is, maar er was veertien dagen geleden alle tijd en kans
16
voor om daar diepgaand over te spreken, tijdens de vergadering
van de Commisie Stadsontwikkeling. En dat is daar niet gebeurd!
Dat neemt niet weg dat als er vragen of problemen zouden zijn,
dan is het in ieder geval in de periode tussen de commissiever
gadering en nu alleszins de tijd om te spreken met de ambte
lijke dienst of met de wethouder. Ik moet wel vaststellen, en
dan kijk ik naar het economische plaatje van Leeuwarden, dat
dit natuurlijk een prachtige aanzet is en een geweldige impuls
voor Leeuwarden. Laten wij aannemen dat naast een goede ont
sluiting van de Slauerhofflaan, de parkeerproblematiekeen
grote reductie van 25% van letselongevallen, dus een veel
grotere verkeersveiligheid, zal optreden. Het plangebied biedt
veel mogelijkheden qua investeringen door derden. Alleen al
door de upgrading van het FEC en omstreken blijkt dat andere
overheden en private partijen de synergie in dit project zien
en grote investeringen plegen. Zelfs nu al meer dan f 100
miljoen. Dat positieve moeten wij ook maar eens op de kaart
zetten, want ik moet zeggen dat wij de laatste tijd wel eens
spreken over hele kleine bedragen en ons daar ook heel erg lang
over buigen, maar het investeringsklimaat en heel het verhaal
rondom het FEC en de miljoenen die daar geïnvesteerd gaan
worden, is toch ook iets waar wij wel eens stil bij mogen
staan, maar dan in de positieve zin.
De heer Timmermans (weth.)Mevrouw De Jong en ook anderen
hebben gesproken over de kosten en de mate waarin een en ander
gedekt wordt. Bij dit soort grote projecten, waar wij bovendien
praten over verschillende onderdelen, is het altijd heel erg
lastig om de dekking in één keer rond te krijgen. Als ik vertel
dat wij 13 verschillende dekkingsposten hebben gevonden, voor
een deel uitermate verklaarbaar vanwege het feit dat wij praten
over een Westergopark, dus zeg maar over een bedrijventerrein,
over een ontsluitingsweg, maar tegelijkertijd ook over een
stukje infrastructuur voor de totale stad en wij praten over
een evenementenlocatie. Dat geeft op zichzelf al aanleiding om
verschillende vormen van dekking te zoeken. Die drie elementen
betekenen tezamen een investering van zo ongeveer f 38 miljoen.
Daar is weliswaar zorgvuldig naar gekeken, maar wij moeten niet
de illusie hebben dat dat precies het bedrag is waarvoor het
gaat gebeuren. Wij hebben de normale veiligheden daarbij inge
bouwd als het gaat om infrastructuur en dit soort uitbreidin
gen. Maar dat is ongeveer waar wij het over hebben. Het wordt
gedekt uit de werkgelegenheidsimpuls van het Binnenlandse Zaken
waar het gaat om de bijdrage voor het park; de bedrijfsomge
vingsmiddelen vanwege het Ministerie van Economische Zaken; de
gemeentelijke grondexploitatie-opbrengst, wij gaan uiteraard
gronden verkopen en dat levert een opbrengst op die is inge
boekt; de werkgelegenheidsimpuls voor de weg daar is f 9
miljoen voor beschikbaar; bedrijfsomgevingsimpuls ook voor de
weg, dat is vanuit dezelfde pot maar dan met een ander accent;
Fonds Bovenwijkse Voorzieningen is al genoemd en de Stelpost
Infrastructuur. Dat zijn de posten die je nu al als hard kunt
inboeken, dat wil zeggen dat wij een harde dekking hebben van
ruim f 28 miljoen. Dat betekent dat wij nog een risico lopen
van iets minder dan f 10 miljoen. Er is al aangegeven, dat op
20 november a.s. er een besluit zal vallen van het comité van
17