te lichten terwijl het plan zelf nog niet bekend en besproken
is. Zodra het plan van B en B is behandeld en goedgekeurd, is
er onzerzijds geen probleem om dan prioriteiten te stellen.
Indien de locatiestudie positief uitvalt, zal de uitvoering
hiervan moeten voldoen aan eerdergenoemde voorwaarden.
Ten aanzien van het dekkingsplan heeft de CDA-fractie in de
commissie gezegd dat dit onderdeel zeker twee bruggen te vroeg
is. De voorstellen waarvan wij kennis hebben kunnen nemen zijn
voor de CDA-fractie niet meer dan een suggestie waaraan bij de
definitieve behandeling geen rechten van instemming kunnen
worden ontleend.
Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie ook al gezegd dat
wij heel erg blij zijn met het voorstel voor deze brug. Het is
inderdaad niet uit en te na besproken in eerdere plannen,
alhoewel ik begrijp dat in feite al in 1980 een keer het idee
over een dergelijke brug naar voren is gekomen. Wij zijn er erg
blij mee, omdat hiermee de mogelijkheid, zoals wij ook in een
motie eerder bij de Perspectiefnota hebben bepleit, het
verkeersluw maken van de binnenstad, nu toch eindelijk eens
wordt aangepakt. Die mogelijkheid komt dan wat dichterbij.
Wij stemmen dus zeker in met de realisering van een plan voor
deze voet- en fietsgangersbrug.
De hear De Jong: De kommende tiid sil der wer flink diskusearre
wurde oer it projekt de NieuweStad. Hoe't de diskusjes gean
sille en hokker beslissings üteinliks naam wurde sille, is no
noch ünbekind, dochs freget it kolleezje fanwege subsydzjerede-
nen al wat foarüt te rinnen op de konklüzjes fan de diskusjes.
Sjoen it feit dat wy op dit stuit reedlik posityf binne oer de
komst fan dizze brêge en it feit dat it no allinnich giet om it
ütfieren fan lokaasjestüdzje en it op papier setten fan easken,
geane wy akkoard.
De heer Beers: Mevrouw Inberg wees zojuist op het feit dat het
plan al uit 1980 stamt. Ik steunde het plan in de commissiever
gadering en sinds die tijd is mij duidelijk geworden dat dat
echt niet onterecht is omdat het idee al werd geopperd in 1975
en toen zelfs door AktiesIk ben het niet met mevrouw De Jong
eens dat dit plan de plannen voor de binnenstad doorkruist,
sterker nog als je kijkt naar het Verkeersmilieuplan, als je
kijkt naar de grotere verkeersstromen en het feit dat wij het
fietsen willen bevorderen, denk ik dat dit prima past in alle
plannen voor de binnenstad.
In de commissievergadering heeft mevrouw De Jong ook gewezen op
het geringe enthousiasme van de bewoners uit de Westerparkwijk.
Dat kan zijn, het kan ook zijn dat een heleboel enthousiaste
lingen die avond ziek waren. Dat zijn van die dingen waar je
misschien toch rekening mee moet houden. Aan de andere kant wil
ik wijzen op andere kant van de binnenstad waar nogal wat meer
bruggen liggen en waar wij het wel noodzakelijk achten en waar
wij zelfs plannen hebben om er nog één neer te leggen bij de
Willem Frederik Kazerne. Ik denk dat de verhouding wel heel erg
scheef komt te liggen als wij het hier bij de Verlaatsbrug en
28
de Vrouwenpoortsbrug houden.
Daarom steun ik dit plan van harte
De heer Feddema: Ik denk dat de voorgaande sprekers voldoende
duidelijk hebben aangegeven dat de brug een belangrijk element
zou kunnen zijn. Maar ook terecht is opgemerkt dat het een
onderdeel uitmaakt van het totale Masterplan Binnenstad. Ik wil
vervolgens ook in herinnering brengen hoe de behandeling in de
commissie is gegaan en dat met name de laatste regels van het
raadsvoorstel veranderd zijn in 'heeft kennisgenomen van'. Want
waar het met name om ging en ook uitdrukkelijk bij mijn fractie
is dat de NUON-gelden, waar een deel van de dekking in gezocht
wordt, feitelijk toebedeeld zouden zijn aan het totale
Masterplan NieuweStad en nu halen wij er een element uit van
f 750.000,- wat alleen voor de brug is.
Wij zijn voor het onderzoek, de dekking hebben wij moeite mee,
maar als dit aangetekend wordt voor onze fractie gaan wij toch
akkoord met het voorstel
De heer Timmermans (weth.)Mevrouw De Jong is begonnen met te
zeggen dat dit besluit dwars door de plannen heen fietst. Ik
denk dat je zou kunnen zeggen dat het iets vooruit loopt. Daar
heeft zij natuurlijk gelijk in, want de feitelijke besluitvor
ming over de noodzaak en ook de financierbaarheid van dit plan
kan pas plaatsvinden nadat het plan voor de Binnenstad bespro
ken en geaccordeerd isWaarom doen wij dit toch? Omdat wij het
beeld hebben, ook gelet op de cijfermatige onderbouwing voor
wat betreft de bereikbaarheid en zeker van het openbaar vervoer
en ook voor wat betreft de planmatigheid die wij in het verle
den hebben uitgesproken met betrekking tot de realisatie van
parkeerlocatiesdat het verstandig is om je spullen klaar te
hebben als het besluit positief is. Voordat wij aan de her
inrichting van de Nieuwestad kunnen beginnen is het nodig dat
eerst de parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof gereed is
Dan pas kun je die plaatsen laten vervallen. Dat hebben wij ook
afgesproken met elkaar. Dat gaat toch gauw één a twee jaar
duren, dan praten wij dus over drie a vier jaar, dat betekent
dat wijals wij het allemaal keurig volgens de normale gang
van zaken zouden doen, nog een groot aantal jaren met een niet
heringerichte Nieuwestad-Wirdumerdijk zouden zitten. Dit geeft
de mogelijkheid om al een voorziening te hebben voordat het
Oldehoofsterkerkhof ingericht is als ondergrondse parkeergara
ge. Ik denk dat wij het eens zijn dat het verstandig is om de
plannen voor te bereiden, dus niet alleen de locatiestudie maar
de aanleg van de fiets- en voetbrug voor te bereiden. Wij nemen
overigens hier geen besluit dat die wordt aangelegd en over de
wijze van dekking. Daar hebben wij het ook in de commissie over
gehad en ik denk dat dat geen misverstand hoeft op te leveren.
Daarmee heb ik alle opmerkingen beantwoord.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
29