te lichten terwijl het plan zelf nog niet bekend en besproken is. Zodra het plan van B en B is behandeld en goedgekeurd, is er onzerzijds geen probleem om dan prioriteiten te stellen. Indien de locatiestudie positief uitvalt, zal de uitvoering hiervan moeten voldoen aan eerdergenoemde voorwaarden. Ten aanzien van het dekkingsplan heeft de CDA-fractie in de commissie gezegd dat dit onderdeel zeker twee bruggen te vroeg is. De voorstellen waarvan wij kennis hebben kunnen nemen zijn voor de CDA-fractie niet meer dan een suggestie waaraan bij de definitieve behandeling geen rechten van instemming kunnen worden ontleend. Mevrouw Inberg: Wij hebben in de commissie ook al gezegd dat wij heel erg blij zijn met het voorstel voor deze brug. Het is inderdaad niet uit en te na besproken in eerdere plannen, alhoewel ik begrijp dat in feite al in 1980 een keer het idee over een dergelijke brug naar voren is gekomen. Wij zijn er erg blij mee, omdat hiermee de mogelijkheid, zoals wij ook in een motie eerder bij de Perspectiefnota hebben bepleit, het verkeersluw maken van de binnenstad, nu toch eindelijk eens wordt aangepakt. Die mogelijkheid komt dan wat dichterbij. Wij stemmen dus zeker in met de realisering van een plan voor deze voet- en fietsgangersbrug. De hear De Jong: De kommende tiid sil der wer flink diskusearre wurde oer it projekt de NieuweStad. Hoe't de diskusjes gean sille en hokker beslissings üteinliks naam wurde sille, is no noch ünbekind, dochs freget it kolleezje fanwege subsydzjerede- nen al wat foarüt te rinnen op de konklüzjes fan de diskusjes. Sjoen it feit dat wy op dit stuit reedlik posityf binne oer de komst fan dizze brêge en it feit dat it no allinnich giet om it ütfieren fan lokaasjestüdzje en it op papier setten fan easken, geane wy akkoard. De heer Beers: Mevrouw Inberg wees zojuist op het feit dat het plan al uit 1980 stamt. Ik steunde het plan in de commissiever gadering en sinds die tijd is mij duidelijk geworden dat dat echt niet onterecht is omdat het idee al werd geopperd in 1975 en toen zelfs door AktiesIk ben het niet met mevrouw De Jong eens dat dit plan de plannen voor de binnenstad doorkruist, sterker nog als je kijkt naar het Verkeersmilieuplan, als je kijkt naar de grotere verkeersstromen en het feit dat wij het fietsen willen bevorderen, denk ik dat dit prima past in alle plannen voor de binnenstad. In de commissievergadering heeft mevrouw De Jong ook gewezen op het geringe enthousiasme van de bewoners uit de Westerparkwijk. Dat kan zijn, het kan ook zijn dat een heleboel enthousiaste lingen die avond ziek waren. Dat zijn van die dingen waar je misschien toch rekening mee moet houden. Aan de andere kant wil ik wijzen op andere kant van de binnenstad waar nogal wat meer bruggen liggen en waar wij het wel noodzakelijk achten en waar wij zelfs plannen hebben om er nog één neer te leggen bij de Willem Frederik Kazerne. Ik denk dat de verhouding wel heel erg scheef komt te liggen als wij het hier bij de Verlaatsbrug en 28 de Vrouwenpoortsbrug houden. Daarom steun ik dit plan van harte De heer Feddema: Ik denk dat de voorgaande sprekers voldoende duidelijk hebben aangegeven dat de brug een belangrijk element zou kunnen zijn. Maar ook terecht is opgemerkt dat het een onderdeel uitmaakt van het totale Masterplan Binnenstad. Ik wil vervolgens ook in herinnering brengen hoe de behandeling in de commissie is gegaan en dat met name de laatste regels van het raadsvoorstel veranderd zijn in 'heeft kennisgenomen van'. Want waar het met name om ging en ook uitdrukkelijk bij mijn fractie is dat de NUON-gelden, waar een deel van de dekking in gezocht wordt, feitelijk toebedeeld zouden zijn aan het totale Masterplan NieuweStad en nu halen wij er een element uit van f 750.000,- wat alleen voor de brug is. Wij zijn voor het onderzoek, de dekking hebben wij moeite mee, maar als dit aangetekend wordt voor onze fractie gaan wij toch akkoord met het voorstel De heer Timmermans (weth.)Mevrouw De Jong is begonnen met te zeggen dat dit besluit dwars door de plannen heen fietst. Ik denk dat je zou kunnen zeggen dat het iets vooruit loopt. Daar heeft zij natuurlijk gelijk in, want de feitelijke besluitvor ming over de noodzaak en ook de financierbaarheid van dit plan kan pas plaatsvinden nadat het plan voor de Binnenstad bespro ken en geaccordeerd isWaarom doen wij dit toch? Omdat wij het beeld hebben, ook gelet op de cijfermatige onderbouwing voor wat betreft de bereikbaarheid en zeker van het openbaar vervoer en ook voor wat betreft de planmatigheid die wij in het verle den hebben uitgesproken met betrekking tot de realisatie van parkeerlocatiesdat het verstandig is om je spullen klaar te hebben als het besluit positief is. Voordat wij aan de her inrichting van de Nieuwestad kunnen beginnen is het nodig dat eerst de parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof gereed is Dan pas kun je die plaatsen laten vervallen. Dat hebben wij ook afgesproken met elkaar. Dat gaat toch gauw één a twee jaar duren, dan praten wij dus over drie a vier jaar, dat betekent dat wijals wij het allemaal keurig volgens de normale gang van zaken zouden doen, nog een groot aantal jaren met een niet heringerichte Nieuwestad-Wirdumerdijk zouden zitten. Dit geeft de mogelijkheid om al een voorziening te hebben voordat het Oldehoofsterkerkhof ingericht is als ondergrondse parkeergara ge. Ik denk dat wij het eens zijn dat het verstandig is om de plannen voor te bereiden, dus niet alleen de locatiestudie maar de aanleg van de fiets- en voetbrug voor te bereiden. Wij nemen overigens hier geen besluit dat die wordt aangelegd en over de wijze van dekking. Daar hebben wij het ook in de commissie over gehad en ik denk dat dat geen misverstand hoeft op te leveren. Daarmee heb ik alle opmerkingen beantwoord. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 15