De heer Jacobse: Zoals u weet hebben wij op de verantwoordelij ke wethouder wel eens kritiek gehad in een aantal situaties, in dit geval willen wij hem kennis geven van het feit dat wij uiterst tevreden zijn over wat hij hier geleverd heeft. Dat mag dan ook gezegd worden. De heer Brok: Niet eerder was ik het zo eens met de heer Jacobse De heer Den Oudsten: Ik voeg nog iets toe aan deze eensgezind heid. De PvdA-fractie is het hier ook geheel mee eens. Mevrouw Tiemersma: Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. De heer De Jong (weth.)Woorden schieten nu te kort wat mij betreft De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 213) De Voorzitter: Aan de orde is Verordening kwaliteitseisen kinderopvang Mevrouw Van Ulzen: Zoals u heeft kunnen lezen stond in de Leeuwarder Courant van zaterdag 7 december jl. dat de kinder opvang hopeloos dreigt vast te lopen. In dat kader denken wij dat het ook heel prettig is dat er zich particulieren op deze markt begeven. Ik moet overigens zeggen dat het mij meevalt dat er nu niet meer over het zwarte of grijze circuit wordt gespro ken, dat was in het verleden een volstrekt onterechte opmer king In hoofdstuk 1, de omschrijving van gastouderopvang, staat dat kinderopvang in een gezinssituatie tot stand komt door middel van een gastouderbureau en dat die betrekking heeft op gelijk tijdig ten hoogste vier kinderen. Dat doet mij toch enigszins de wenkbrauwen fronsen, want stel je voor dat je vier kinderen hebt en het kind van de buren komt even langs, hoe gaat dat dan? Die omschrijving heb ik toch wat moeite mee, nog los van het feit dat er natuurlijk absoluut geen controle op is. Wij gaan akkoord daar waar het betreft hygiënische, veilige en deugdelijke inrichting, dat vinden wij heel terecht. Wij hebben echter wat problemen met de verdere eisen die de gemeente wil stellen. Wij willen op onderdelen geacht worden tegen te hebben 34 gestemd. Dat is artikel 11.2, 11.3.a (dat overstijgt zelfs verreweg de minimumeisen, dat gaat veel verder dan de regering zelfs wil), artikel 12, daar zien wij ook niets in, en artikel 13.b. Nog los van hoe je sowieso de controle gaat handhaven. Ik probeer mij die dingen altijd voor te stellen hoe dat dan bij mij thuis gaat. Ik ben dan plotseling gastouderopvang geworden, dan belt er iemand aan en zegt dat hij even komt controleren. Dan zegt ik: niet in mijn huis. Hij komt er gewoon niet in. De heer Stoker: Wij zijn tegen dit voorstel. Om te beginnen vinden wij dat de gemeente wat dit betreft zich zou moeten beperken tot het bieden van een basisvoorziening, namelijk een voorziening in stand houden voor hen die door deze mogelijkheid van kinderopvang de kans hebben om uit een uitkeringssituatie te geraken en een bepaalde baan kunnen aannemen. Verder zou de overheid op dit terrein moeten terug treden. Het is toch te gek voor woorden dat de overheid eerst met grote subsidies het particuliere initiatief wat dit betreft zoveel mogelijk om zeep heeft geholpen en dat zij nu, nu het haar niet meer zo goed past, er moeten immers Melkert-banen worden ingezet, de kwali teitseisen gaat terug schroeven, ten minste voor zichzelf maar niet voor de particulieren. De overheid moet terug tot het bieden van een basisvoorziening, maar die moet wel van goede kwaliteit zijn. Wij zijn daarom tegen dit voorstel. De heer De Jong (weth.)Ik zit mij af te vragen wat er zou gebeuren als mevrouw Van Ulzen voet bij stuk zou houden en die controleur niet binnen zou laten. (Mevrouw Van Ulzen: Laten wij het eens uitproberen.) Volgens mij zou zij dan haar vergunning kwijt zijn. (Mevrouw Van Ulzen: Ik zou hem niet eens aanvra gen.) Dan hoeven wij dus ook niet te controleren, is mijn conclusie Wij kunnen er lang en breed met elkaar over discussiëren, wij hebben dat in de commissie uitvoerig gedaan. Wij verschillen met elkaar van mening over een aantal opvattingen, de heer Stoker geeft daar ook nog eens blijk van. Wij hebben het over de particuliere opvang en over gesubsidieerde kindplaatsen bij een stichting waar wij in Leeuwarden een subsidiecontract mee hebben afgesloten. Waar wij het hier over hebben is de particu liere kinderopvang èn de SKL in een gelijkwaardige positie te brengen met betrekking tot twee fundamentele zaken, te weten klachtrecht en inspraak. Wij zien niet in dat ook het particu liere initiatief daar geen dankbaar gebruik van zou kunnen maken, juist ook in die kringen zal men belang hebben bij dit soort kwaliteitseisen die gesteld worden, omdat men daarmee ouders serieus neemt. Dat hebben wij in deze verordening willen neerleggen Als de heer Stoker zegt dat wij nog eens naar die uitkeringssi tuatie moeten kijken, ben ik dat op zich met hem eens, ik zou alleen niet willen dat wij ons daartoe beperken. Ik weet dat zij een extra inspanning zullen plegen om daar nog meer aan te doen in het komend jaar. Ik denk niet dat wij minder kwaliteitseisen stellen voor de gesubsidieerde sector, om die tegenstelling hier dan toch maar even boven de markt te houden, en het particuliere initiatief. 35

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 18