van het Raadschap. De heer Stoker zegt ook, waarom niet een aparte organisatie. Daar valt iets voor te zeggen. Uiteindelijk hebben wij er voor gekozen om alles goed te evalueren na één jaar. Wij wachten op de rapportage van de accountant van het Raadschap en dan zullen wij onze mind wel eens opmaken. Wat mij betreft ook het signaal via de raad van toezicht. Met name het eerste jaar geen rare bokkensprongen doen en heel geleide-lijk aan die investeringen maar waar zien te maken. Als je kijkt naar waar het om gaat, dan blijft 5% over van wat het Raadschap nu doet. Daar ligt een heel solide bedrijfsplan onder, zo is de taxatie van het college. Ik denk dat ik in algemene termen op de inbreng van de woordvoerders ingegaan ben. De heer De Beer: Er rest mij nog één opmerking die ik ook mee had willen nemen. Bedankt voor de snelheid waarmee wij het verslag van de vergadering van 3 december jl. hebben gekregen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 16 (bijlage nr. 210) De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsnota Leerplicht en leer lingenzorg gemeente Leeuwarden. Mevrouw Van Ulzen: Een hele mooie nota, daar is niets tegen in te brengen, ware het niet dat de wethouder ook heel verheugd was over de maatregelen. Die heb ik niet kunnen vinden in de nota. Het verzoek van mijn fractie is om eventueel tot een vervolg te komen. Wij hebben het nu een jaar of twintig geprobeerd met een spijbelbus en koek en koffie en sopieDat is niks geworden. Wij zijn er nu aan toe om te kijken of het niet mogelijk is dat wij een paar mensen vinden die de kinderen in hun nekvel grijpen en terug brengen naar schoolOp zaterdag 14 december - u weet ik ben een fanate krantenlezer - hebben er in het Friesch Dagblad een paar uitstekende stukken gestaan. Die nota is allemaal beleid en overleg, dat is heel fijn, maar wij hebben nu toch graag dat er eens wat gebeurt en dat die kinderen daadwerkelijk naar school terug gebracht worden. Ik vind het toch heel droevig, daar kan niemand in deze raad iets aan doen, maar er moet een halt toegeroepen worden aan dat spijbelen en deze nota alleen is een aanzet en meer ook niet. De heer De Jong (weth.)Wij kunnen lang en breed discussiëren over of je ze nu wel bij het nekvel moet pakken of niet, er ligt een iets andere opvatting over hoe om te gaan met, dat is 40 leerplicht en leerlingenzorg. Volgens mij verschillen wij wat van mening over de invulling van het begrip zorg. Mevrouw Van Ulzen verstaat daar wat meer onder 'in het nekvel pakken'. Als ik kijk naar wat voor projecten wij in dat vlak, maar dan in wat brede zin, toch al uitvoeren (er loopt ook een project in deze stad van ene mijnheer Saris, die zich bezig houdt met drop-outs, want daar hebben wij het dan over) dan denk ik dat dat op een goede manier gebeurt en ik zou zeker willen advi seren om daar eens een kijkje te gaan nemen. Een tweede voorbeeld waar het gaat om de opvang van zeer problematisch spijbelgedrag is in de centrale opvang bij het voormalige vormingscentrum De Stijl. Wat wij vroeger wel eens gedacht hebben, dat het voor de scholen een soort legitimatie zou zijn dat men zijn moeilijke leerlingen daar kwijt zou kunnen, blijkt in de praktijk absoluut niet aan de orde te zijn. Wat wij constateren is dat de scholen heel lang proberen alles te doen met de leerlingen waarom het gaat en dat in die centrale opvang een aantal kinderen terecht komt waarvan wij de bedoeling hebben dat ze na zes tot acht weken weer terug naar school gaan, maar dat blijkt dan praktisch gewoon niet mogelijk te zijn. Die moeten dan verder een circuit in en moeten niet omdat het moet, maar omdat het gezien de problematiek waar wij mee te maken hebben veel verstandiger is wanneer die in de dagopvang terecht komen. Ik constateer met spijt dat daar op dit ogenblik de zaak verstopt raakt. Ik zou wensen dat wij daar meer ruimte voor kregen. Mevrouw Van Ulzen: Ik verdenk de wethouder niet van kwade op zet, maar het is net of hij willens en wetens langs mijn bezwaren gaat. Ik heb het niet over drop-outs, ik heb het over kinderen die hinderlijk veel spijbelen. Dat is voordat zij in het circuit terecht komen van De Spil en mijnheer Saris en andere. Het gaat mij er om dat kinderen in coffeeshops en zo zitten, die dat gezelliger vinden, hetgeen ik begrijp, zo leuk was het niet, maar dan moet er iemand zijn die roept: hier weg wezen en naar school en snelIk kan u verzekeren dat dat helpt. Ik spreek uit ervaring, want ik heb menigeen van huis gehaald. Dat is vijf jaar geleden, dat zal best heel lang zijn in de beleving van de wethouder maar in de mijne nog niet zo lang. De heer De Jong (weth.)Wij moeten niet de discussie voeren over tijdsbesef. Ik neem met belangstelling kennis van de opvatting van mevrouw Van Ulzen. Wij hebben daar in de commis sie ook uitvoerig over gediscussieerd. De wijze waarop zij dit naar voren brengt wordt ook door een aantal verantwoordelijk mensen op de scholen uitgevoerd zoals zij dat graag zou willen. Want laten wij wel met elkaar vaststellen dat de eerste verant woordelijkheid natuurlijk wel bij de scholen ligt en die nemen dat ook ten volle op zich. Dan zijn binnen de scholen diverse aanpakken mogelijk en de ene school gaat daar anders mee om dan de andere school. Misschien zijn er scholen in deze stad die van de opvattingen van mevrouw Van Ulzen gebruik kunnen maken wat dat betreft. (Mevrouw Van Ulzen: Ik wil ze zelf mijn diensten wel aanbieden.) Dat is genoteerd. 41

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 21