De heer Beers: Ik wil wel zeggen dat mevrouw Van Ulzen op deze manier heel veel ontzag bij mij inboezemt. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 17 tot en met 24 (bijlage nrs211, 212, 208, 209, 206, 207, 217 en 194) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 25 (bijlage nr. 196) De Voorzitter: Aan de orde is Beleidsplan 1997 Uitvoering Algemene Bijstandswet c.a. De heer Gros: In de commissie hebben wij uitgebreid gesproken over het voorliggende beleidsplan. Wat dat betreft heeft een ieder zijn instemming daarmee betuigd. De discussie ging voor namelijk om alle ins en outs betreffende invoering van de Wet boeten. Wij hebben uit de media kunnen begrijpen dat de invoe ringsdatum van de Wet boeten verschoven gaat worden van 1 januari naar 1 juli 1997. Onze vraag aan de wethouder is of dat nog van invloed is op het voorliggende beleidsplan en zo ja, welke invloed. De heer Brinks (weth.)Of het nog invloed kan hebben op de invoering van de wet hangt af van het feit dat er nog enigszins een discussie is tussen VNG, Divosa en het Ministerie van Sociale Zaken over hoe je het beste deze wet kunt uitvoeren. Mocht daaruit blijken dat er veranderingen zijn in de uitvoe ring, dan heeft dat in die zin invloed. Verder heeft het nog invloed op de dekking. De minister heeft toegezegd dat er extra geld beschikbaar komt, maar ik meende dat ik in de commissie daarover al opgemerkt heb dat dat zeker niet voldoende is voor de extra kosten die wij zouden moeten maken. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. 42 Punt 26 (bijlage nr. 197) De Voorzitter: Aan de orde is Evaluatie van en onderzoek naar vereiste software voor Sociale Zaken per 1 januari 1998. De heer Jacobse: In de commissie hebben wij het college geadvi seerd om niet zelfstandig het onderzoek te doen, maar ook zeker aansluiting te zoeken bij andere gemeenten die met hetzelfde probleem te kampen hebben, om gezamenlijk te zoeken naar soft ware voor de Sociale DienstDat is niet overgenomen door het college en dat hier gezegd hebbende houden wij het daar dan maar bij Een ander onderdeel is, dat is mij in de commissie ontgaan, de laatste zin op de eerste bladzijde: "Voor de kosten van de evaluatie en het onderzoek wordt een voorbereidingskrediet gevraagd waarvan de rente geactiveerd zal worden"Dat nog eens thuis lezende kwam mij dat vreemd voor. Wellicht dat ik daar nog een antwoord op kan krijgen. De heer Feenstra: Tijdens de commissievergadering heeft de CDA- fractie een voorbehoud gemaakt voor het beschikbaar stellen van f 1 ton voor opnieuw een onderzoek plus in dit geval evaluatie software. Moet het wiel opnieuw uitgevonden worden? Moeten alle diensten Sociale Zaken in Nederland van ruim 600 gemeenten op zoek gaan naar het beste wat er is op de markt van hard- en software? Kunnen de directies verenigd in de Divosa niet gezamenlijk achter een goed programma en leverancier aan? Dit is toch veel goedkoper dan alleen of met zeven gemeenten op zoek te gaan? Via een gebruikersvereniging kan men dan ook bijblijven en regelmatig vernieuwingen doorvoeren. Een goed voorbeeld in deze is het GBA, de Gemeentelijke Basis Admini stratie. De CDA-fractie wil wel akkoord gaan met het beschik baar stellen van het krediet van f 1 ton, maar adviseert u gezamenlijk op stap te gaan middels Divosa. De heer Roekiman: De fractie van PAL/GL acht het van essentieel belang dat er goed evenwicht en rust moet komen voor het personeel van Sociale Zaken. Zoals bij eenieder bekend is, heeft Sociale Zaken behoorlijk onder druk gestaan, de implemen tatie van de nieuwe Algemene Bijstandswet, de categorisering van het uitkeringsbestand en de continuering van een boetevrij jaar zijn recente voorbeelden hiervan. Binnenkort zal de Wet boeten ingevoerd moeten worden, een wijziging die het nodige vraagt van organisatie en personeelHet is dan van belang dat de evaluatie en het onderzoek naar de vereiste software voor Sociale Zaken ook gericht moet zijn op wat voor betekenis dit voor het personeel zal hebben. Vandaar dat het gerechtvaardigd is om het in dit geval niet met andere gemeenten te kunnen doen, omdat je het voor een groter deel zal gaan richten op het personeel en organisatie. Dit antwoord heeft het college des tijds ook gegeven in de commissievergadering en dat steunen wij dan ook. 43

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 22