levert dat geen hoogteverschillen op voor de tarieven. Het geld is binnengebracht en het is een activiteit ten dienst van de Reiniging, dus wij meenden er goed aan te doen om het voorstel te doen zoals wij dat gedaan hebben. Ik wil het voorstel van de CDA-fractie zeker afraden en de raad aanbevelen om het voorstel van het college te volgen. De heer Feenstra: De wethouder zegt het zelf al, de ontwikke ling zou zo kunnen zijn dat het terrein toch niet gebruikt wordt wat wij nu op het oog hebben, dat er iets heel anders mee gedaan kan worden door het onderzoek dat er geweest is, is het dan reëel om dit ten laste te brengen via de afvalstoffenhef fing. Wij moeten eerst de oorzaak weten waarom het eventueel niet door zou kunnen gaan. (De heer Brinks: Ik heb nadrukkelijk gezegd dat het onderzoek een aantal zaken oplevert die wij als bedrijf sowieso nodig hebben, omdat wij sowieso moeten verhui zen. Daarom is het een activiteit ten dienste van de Reiniging en dus ook ten laste van de afvalstoffenheffing.Wij hebben het hier over de verplaatsing van de Jachthavenlaan naar het AVI-terrein, daar gaat dacht ik het onderzoek naar uit. Mevrouw Inberg: Wij hebben helemaal geen problemen met het masterplan op zich, alleen begrijp ik nu van de wethouder dat hij zegt dat wij eerst reserveren via het Egalisatiefonds en dan zien wij eventueel later nog of er uit andere bronnen geput kan worden of dit definitief is. Daar hebben wij toch grote problemen mee. Wij hebben het Egalisatiefonds ingesteld om de afvalstoffenheffing niet te laten stijgen. Wij hebben onlangs weer een voorstel gehad, waar mijn fractie in feite ook tegen was, om een voorlopig onderzoek voor het Kringloopbedrijf voor f 30.000,- uit het Egalisatiefonds te betalen, nu zal er weer dik f 150.000,- uit dat fonds moeten gaan. Wij kunnen daar niet mee akkoord gaan. De heer Jacobse: Ik wou de discussie in de commissie niet hele maal herhalen, daarom heb ik in eerste termijn gezegd dat ik daar naar verwijs. De heer Meerdink zal zich ongetwijfeld her inneren dat ik daar een heel betoog heb gehouden over wat je nu met een Egalisatiefonds bedoelt. Wij hebben daar toen uitge breid over gesproken. Wij hebben toen ook gezegd dat dit soort dingen daar eigenlijk niet in thuis hoort. Of dat betekent dat je nu dekking aangeeft ten laste van een andere mogelijkheid of dat je zegt dat het te zijner tijd leidt tot een tegenvaller en dan kijken wij wat wij er mee doen, dat is een manier van hoe je dingen financiert en je dingen inschat. Op zichzelf is voor allerlei opties iets te zeggen, het is maar net waar je naar kijkt. Wellicht dat het mogelijk is dat wij straks even over leggen voordat wij tot stemming overgaan. De heer Van Olffen: Ik moest even de motie van de CDA-fractie bestuderen, want ik begreep hem niet helemaal. Wij besluiten over het risico dat wij lopen van een bedrag. Dan kun je natuurlijk over de dekking discussiëren, maar dat staat niet in 48 de motie, dus in die zin kunnen wij die motie niet steunen. Maar tijdens de bestudering van die motie is mij even ontgaan of de wethouder ook heeft gereageerd op mijn vraag uit mijn eerste termijn om de onderhandelingspositie voor het college open te laten, dat wij niet per definitie met Afvalsturing geacht worden in zee te gaan. Misschien heeft de wethouder gezegd, maar het college vraagt ook wel eens iets twee keer, dus doe ik het ook maar. De heer Brinks (weth.)Het antwoord op de vraag van de heer Van Olffen is ja. Het antwoord in de richting van mevrouw Inberg. Juist om te voorkomen dat de tarieven van de afvalstoffenheffing dit jaar zouden moeten stijgen als gevolg van de dekking van het opstel len van het masterplan, brengen wij de kosten ten laste van de egalisatiereserve. Je zou ook kunnen zeggen dat pas op het moment dat wij de kosten werkelijk moeten maken, ze ten laste worden gebracht van de afvalstoffenheffing. Dan zou het op dat moment betekenen dat je dan de heffing omhoog moet doen, want het zijn kosten die je maakt ten behoeve van de Reiniging. Wij hebben er voor gekozen om het risico af te dekken en het risico dekken wij af ten laste van de afvalstoffenheffing. Om te voor komen dat wij nu met een tariefswijziging moeten komen, dekken wij dit ten laste van de egalisatiereserve. De heer De Beer: Wij zijn het eens met de redenering van de wethouder en wij zullen het amendement niet steunen. De Voorzitter: De vergadering wordt op verzoek van de heer Jacobse kort geschorst. De Voorzitter schorst om 22.30 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.35 uur de vergadering. De heer Brinks (weth.): Er is geen andere dekkingsmogelijkheid dan de Afvalstoffenheffing. De redenering daarachter is dat kosten die je maakt voor of het nu verhuizing is van de Reini ging of dat het een onderzoek is naar efficiënter werken van het Reinigingsbedrijfde kosten die je maakt ten behoeve van onderzoeken voor het Reinigingsbedrijf breng je ten laste van de Afvalstoffenheffing. Net zoals eventuele opbrengsten van een transactie ten gunste worden gebracht van de afvalstoffenhef fing en dus in het Egalisatiefonds Afvalstoffenheffing terecht komen. Tenzij mensen hier in de raad zeggen dat allerlei voor delen die de Reiniging eventueel zou behalen bij de transactie op een andere manier ingezet mogen worden, ergens anders terecht kunnen komen, bijvoorbeeld in de algemene middelen. Maar dat zou een beleidslijn waar ik in ieder geval absoluut niet voor ben. Dus de kosten breng je ten laste van de afval stoffenheffing, de opbrengsten breng je ook ten gunste van de 49

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 25