de kinderen niet meer naar buiten durven; pooiers treden op als dealers van allerhande snuisterijen. Diverse keren hebben wij ons ongenoegen hierover laten blijken aan ambtenaren van zowel de gemeente als de politie. Dit heeft enige keren geleid tot een tijdelijke actie, die niet echt geholpen hebben. Ik wil graag uw standpunt hierover en ik zou ook graag van u willen vernemen wat het gemeentelijk beleid hieromtrent is. Wij hebben het idee dat het beleid, zo het er al moge zijn, niet consequent wordt gevoerd. De Voorzitter: Het beleid houdt in dat uitsluitend een tippel- gedoogzone door de raad is vastgesteld een aantal jaren geleden aan de Weaze, dat zelfs de hoek om richting Blokhuisplein daar niet toe behoort. Daar is eerder versterkte surveillance op gezet door mij via de politie, dat zal worden herhaald. Het blijkt niet afdoende te zijn. In het politie-overleg dat ik vrijdag jl. heb gehad is wederom besloten dit strikte beleid te handhaven als enige wat deze raad ooit heeft gezegd. Ik heb niet alleen klachten van de heer Blom gekregen en daarom zal dit politiebeleid worden gecontinueerd en dit zal opnieuw tot extra surveillance leiden. De heer Galama: Ik heb begrepen dat je de vraag vooraf moest melden en wel voor 10 uur vanmorgen. (De VoorzitterIk heb ook begrepen dat dat niet gebeurd is, dat u zelfs een eerste weigering hebt gehad. U staat nu toch achter de microfoonGaat uw gang. Misschien dat wij niet adequaat kunnen antwoorden, omdat de vraag niet op tijd is aangemeld.Het was mij niet duidelijk of er nog de mogelijkheid was, vandaar dat ik dit vraag Ik ben van de Werkgroep Luchtverwarming van het Zaailand en de Schoolstraat, de secretaris-voorzitter, maar daar doen wij niet zo aan in de werkgroep. Begin mei dit jaar werd de werkgroep opgericht. Het houden van een enquête als inventarisatie van de ervaringen met de lucht- verwarmingssystemen in de buurt gaf schokkende resultaten en was het begin van wat een bij vlagen ongelooflijk avontuur zou blijken te worden. Eind juni 1996 werd het enquêteverslag aan Woonservice, onze huisbaas, aangeboden. In plaats van eerst een eigen reactie naar haar huurders te geven, zendt Woonservice het verslag om reactie door naar Stork, de producent van de verwarmingsinstallatie, en Feenstra, de onderhoudsfirmaOp deze reactie moest nu eerst gewacht worden en deze reactie liet ook op zich wachten, ruim drie maanden. De kachel doet het niet goed en er moet gewacht worden tot het winter is voordat er wat gebeurt. Ondertussen deed Woonservice het voorkomen alsof heel druk aan de zaak gewerkt werd. Ondanks toezeggingen van Woon service moest informatie door de werkgroep afgedwongen worden. Op 21 augustus jl. bezoekt een delegatie van Stork, Feenstra en Woonservice kort een tweetal woningen in de Schoolstraat. Eind september worden twee pagina's bezoekverslag van Stork ont vangen, zijnde het Stork-rapport waarop zolang gewacht moest worden. Drie dagen later op 2 oktober, het moet ineens snel, moet het toegezegde overleg met de werkgroep plaatsvinden. 4 Middels een zware delegatie van Stork, Feenstra en Woonservice, samen acht personen, moet de werkgroep weg geïmponeerd worden. Het wordt een stuitende vertoning. Woonservice heeft nog niets gedaan en is dat ook niet van plan blijkt. De zorg van de werk groep over de gezondheid van de bewoners wordt door het gezel schap weggehoond. Directeur Zwart lacht om verbrandingsgassen. Doordat een aantal door de werkgroep geconsulteerde onafhan kelijke deskundigen bereid is om hun naam aan de werkgroep te lenen gaat Woonservice toch over tot het inschakelen van een onafhankelijk bacteriologisch onderzoekbureau, Milieuconsult uit Assen. Binnen veertien dagen nadat de eerste onderzoeksge gevens van Milieuconsult binnen zijn worden in alle woningen de luchtkanalen, filters, ventielen en de verwarmingsunit door een gespecialiseerd bedrijf gereinigd. Tevens worden, acht jaar na oplevering, stukken van de deuren gezaagd om de luchtdoorstro- ming te bevorderen. In tijden van advent, Sinterklaas en de komende Kerst wordt, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, het huurvee aan de kant gedreven en bij iedereen het huis op de kop gezetNog geen verontschuldiging kan er af bij Woon service. Woonservice heeft deze zomer al toegegeven dat het systeem niet functioneert als bedoeld, het rendement te laag is, onvoordelig, de verwarming niet prettig is, het systeem voor cara-patiënten niet bevorderlijk is. Woonservice kan na acht jaar nog niet met zekerheid stellen dat de luchtverwarming gezond is. Daar laat Woonservice nog onderzoek naar doen. De werkgroep is inmiddels meer duidelijk geworden hoe wij aan dit zo falende verwarmingssysteem zijn gekomen en ook de rol van onze gemeente daarin is groter dan de wethouder wilde laten blijken deze zomer. Wij weten nu dat deze luchtverwarming des tijds door de deskundigen en de toekomstige bewoners is afge raden en dat c.v. werd geadviseerd. Wij weten nu dat de meer kosten van de luchtverwarming uit een hogere huur gefinancierd worden, dat de raad destijds met haar besluit heeft gefiat teerd. Wij weten nu dat voor de bouw veel geld van het Rijk is gevraagd. Hierbij zijn plannen ingediend welke nadien niet conform zijn uitgevoerd, maar een ministeriële toestemming om van de plannen af te wijken werd niet door ons aangetroffen. Wij vonden het al zo vreemd dat naast de woningstichting ook de gemeente zo afhoudend was op de vele signalen dat de lucht verwarming niet in orde isHet is niet de eerste taak van de Werkgroep Luchtverwarming het beleid van het gemeentebestuur na te fietsen, maar wanneer al te creatieve financiering bij de totstandkoming van onze woningen in de weg staat dat een voor de bewoners zo groot probleem wordt opgelost, moeten wij de koningin en de minister vragen om op te treden. Liever ver zoeken wij u verantwoordelijkheid te nemen en vanavond te besluiten dat de bewoners nog voor de Kerst bericht krijgen dat de luchtverwarming door c.v.'s zal worden vervangen. Het is wat ons betreft echt mooi geweest De heer Timmermans (weth.)Wij hebben recent een aantal stukken van de heer Galama en zijn Werkgroep Luchtverwarming gekregen, wij hebben ook brieven van Woonservice '94 gekregen. Het probleem dat zich hier voordoet - ik kom dadelijk nog even op de gemeentelijke bemoeienis waar het de financiering van een en ander betreft terug, want het beeld dat daar wordt neergezet 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 3