als een huurdersbelang volgens het contract. Dan mag je nu volgens de overtuiging van de WD-fractie niet twisten over de verkoopprijs. Dat had dan in 1990-1991 duidelijker opgenomen moeten worden. Wat je zeker niet mag doen is de door de huurder aan-gebrachte verbetering hem opnieuw laten betalen. Ik denk dat wij kort en duidelijk zijn geweest, wij gaan akkoord met het voorliggende collegevoorstel. De heer Stoker: De factie van GPV/RPF/SGP is geen voorstander van het voorstel om de Koperen Tuin te verkopen. Het centrale stukje stad dat wij kennen als de Prinsentuin geeft bij Leeuwarders het gevoel dat de Prinsentuin iets is dat van ons allemaal is en dat moet ook zo blijven. Daarom dient de gemeente de zeggenschap over zo'n belangrijk stukje stad ook niet uit handen te geven. Als overheid dienen wij niet op de stoel van een ondernemer te gaan zitten. Er bestaat een huur overeenkomst en beide partijen weten wat hun rechten en plichten zijn. Laten wij ons daar aan houden zonder verder veel drukte Wij zijn dus tegen verkoop en voor voortzetting en optimalise ring van de bestaande overeenkomst, hetgeen betekent dat beide partijen hun verplichtingen nakomen. De heer Beers: De overeenkomst zoals die door het college is voorgesteld heeft de steun van de PAL/GL-fractieWij willen Prinsentuin Horecaprojecten BV de voormalige theeschenkerij verkopen voor de taxatiewaarde van voor de verbouwing, waar de heer Feddema al op heeft gewezen, van f 150.000,-, met de aanvullende regeling met betrekking tot huurschuld en heel belangrijk voor ons het kettingbedding om als eerste het pand weer terug te kunnen kopen. Wij kiezen er voor, en dat is een politieke keuze, op deze manier op die waardevolle plek een horecagelegenheid in stand te houden. Dat is alles wat ik er op dit moment over hoef en wil zeggen. Naar aanleiding van de discussie van dinsdag nog enige opmer kingen. Een vergelijking met de verkoop van het Stadhouderlijk Hof dringt zich op. Ook daar werd de term 'verkapte subsidie' gebezigd, overigens toen niet door de heer Ten Hoeve. Onverkapte subsidie geven wij wel, dat is geen probleem. Binnen een periode van enkele maanden namen wij het besluit tientallen miljoenen in een investeringsfonds te stoppen, nu steggelen wij al meer dan een jaar over een ontegenzeggelijk veel kleiner bedrag. Verkapte subsidie mag niet, onverkapte subsidie mag wel. In een cynische bui heb ik deze week gezegd: als Theo Douma de Koperen Tuin op de Hemrik had willen vestigen had hij direct een subsidie kunnen krijgen, maar helaas moet hij zo nodig in de Prinsentuin zitten. Wij steunen dit voorstel. De heer Ten Hoeve: Zoals gezegd is er over de verkoop van de Koperen Tuin al uitvoerig in een viertal besloten commissiever gaderingen gepraat. Daar zijn ook suggesties gewekt. Ik vind 14 dat niet terecht. Die besloten vergaderingen waren er omdat het ging om een zakelijk belang van de gemeente, maar dat niet alleen, het ging vooral ook om de bescherming van de privacy van een ondernemer. Het ging niet aan - en ik durf dat nu nadat er weer stukken in de krant zijn gekomen te noemen - om in openbaarheid te praten over huurschuld bij de gemeente, over schuld bij de bank, over schuld bij de brouwer, dat wilden wij niet. Ik vind het wat wrang wanneer ik na een commissievergade ring s morgens uit bed kom en op de radio hoor dat de mensen op de publieke tribune weer de zaal uitgestuurd zijn omdat er zo nodig in besloten vergadering gesproken moest worden. Dat was juist om die privacy van burgers te waarborgen. Daarvoor gebeurde datDat was een kanttekening vooraf Ik vind dat aan de behandeling van de verkoop van de Koperen Tuin twee kanten zitten. Ten eerste, de zakelijke kant. Van de kant van mijn fractie hebben wij dat steeds benadrukt. Van het begin af aan, anders dan de heer Feddema suggereert, hebben wij gezegd dat wij de verkoopprijs van de Koperen Tuin te laag vonden, meteen in de eerste commissievergadering, daar mogen geen andere suggesties over gewekt worden. Die taxatie was f 150.000,- en zelfs na vier besloten commissievergaderingen is het een aantal raads leden nog niet duidelijk dat dat een taxatie was op basis van het contract dat er aan zat te komen. Dat was een contract voor verhuur en niet een contract voor verkoop, want daar was geen sprake van. Er werd een contract tussen twee partners gesloten die van plan waren een huurovereenkomst aan te gaan. Natuurlijk zat in die taxatie, anders dan nu ook gesuggereerd wordt, het achterstallig onderhoud. Het is gebruikelijk bij taxaties dat de waarde van een pand getaxeerd wordt naar hoe de stand van onderhoud is. Kijk de advertenties maar na. Dat zou een zake lijke WD-fractie ook moeten weten. Het achterstallig onderhoud is dus in de investeringen opgenomen en over die investeringen is een heel dik rapport over aflossingen enz. opgesteld. Van het begin af aan heeft mijn fractie ook ingebracht dat in dat contract staat dat er per jaar 2,5% van de investeringen, dus inclusief het achterstallig onderhoud, aan de gemeente zou vervallen. Over vier jaar is dat vier keer 2,5% is 10%. Dat is een bedrag - dat staat in alle stukken, het is eerst onder de tafel gebleven, later wel boven tafel gekomen - van tussen de f 80.000,- en f 100.000,-. Dat moet bij de taxatieprijs opge teld worden volgens het contract. Dat is de zakelijke kant. U zult begrijpen dat mijn fractie de prijs voor dit onroerend goed van f 150.000,- en natuurlijk de grondwaarde daarbij geteld, dat vergeten wij niet, te laag vindt. Wij vinden dat, het is jammer dat dat bij zo'n zakelijk punt gebeurt, aan deze zaak ook nog een andere kant zit. Het gaat zo langzamerhand ook over het politiek en collegiaal zuiver handelen. Het is mij bij de behandeling in de vier besloten commissievergaderingen opgevallen dat er vlak daarna via de pers gecommuniceerd werd, dat er vreemde brieven kwamen bij sommige fracties, soms zelfs aan een bestuur van een fractie, soms aan een fractie, waarin werd gezegd dat twee stemmen de doorslag zouden geven. Daarnaast was er een voortdurend lekken uit een besloten vergadering. Het was bijna zelfs zo dat 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1996 | | pagina 8