De rol van de gemeente is tweeledig. In de eerste plaats de toezichthoudende rol op dit moment. Waar het gaat om klachten van burgers is het zo dat waar meer bouwtechnische klachten in de zin van achterstallig onderhoud aan de orde zijn, de gemeente, als daartoe voldoende technische grondslag aanwezig is, kan aanschrijven. Dat is hier niet echt het geval. Het gaat hier om een ander soort problematiek. Die problematiek speelt primair tussen de huurder en de verhuurder, dat heb ik de vorige keer ook al gezegd. De rol van de gemeente is hier buitengewoon beperkt, eigenlijk alleen één van bemiddelaar voor zover beide partijen daar behoefte aan hebben. Als dat het geval is, zullen wij graag aan een verzoek daartoe voldoen. Nog één punt, dat heeft betrekking op de stellingname van de heer Galama dat de gemeente in het verleden in strijd heeft gehandeld met de beschikking zoals die via het rijk is opgesteld, met betrekking tot het bouwen van de woningen en de condities en de wijze waarop die woningen gebouwd zouden moeten worden. Hij heeft daar op basis van dossieronderzoek een aantal vragen bij gesteld. Ik ben nog niet zover, want dan zullen wij al die oude verhalen van een aantal jaren geleden boven tafel moeten halen, of en in hoeverre er gewijzigd is en of en in hoeverre dat van invloed is geweest, laat staan verwijtbare invloed zou zijn geweest op de situatie zoals die nu is gegroeid Punt 3 De Voorzitter: Aan de orde is Vragenhalf-uurtje voor raadsleden De heer Jacobse: De straten in buurten en wijken van Leeuwarden zijn weer vrijwel ijsvrij. Dit nadat ze ongeveer een maand door ijs vrijwel onbegaanbaar zijn geweest. Rond de feestdagen en met de Elfstedentocht hebben velen Leeuwarden bezocht en velen hebben kunnen waarnemen dat waar bij hun thuis zelfs kleine straten in achterliggende buurten reeds begaanbaar waren gemaakt door hun gemeente, in Leeuwarden het nog één grote ijsbaan was, Leeuwarders hebben zich moeten verontschuldigen voor hun gemeente tegenover hun gasten en hebben zich wellicht geschaamd voor hun gemeente. Mijn eerste vraag is: acht u het beleid een goede promotie voor de gemeente Leeuwarden? Het is logisch dat de gemeente als verantwoordelijke voor de openbare wegen niet direct alle wegen redelijk begaanbaar kan maken, er is dan sprake van overmacht. Vraag 2 is of dit na enkele weken ook nog het geval is of dat de gemeente nalatigheid kan worden verweten en derhalve aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die ontstaat doordat de gemeente de straten niet redelijk begaanbaar houdt. De bruggen in Camminghaburen, maar wellicht ook elders in de stad, waren voor de jeugd een aantrekkelijke plaats om met sleetjes vanaf te glijden. Dat gebeurde wel gewoon op de openbare weg. Daardoor ontstonden er levensgevaarlijke situaties, ik heb ze zelf gezien. Kinderen die zich niet bewust waren van het gevaar van gladheid en automobilisten die als er 8 iets zou gebeuren geen enkele grip zouden hebben op hun vervoermiddel. Ook voor fietsers en voetgangers bestond er grote kans op lichaamlijk letsel. Dat zou bij de huidige sociale zekerheid zeker kunnen leiden tot zeer grote financiële consequenties Is het college zich bewust van de grote risico's waaraan zij de bevolking bloot stelt met het strooibeleid? Soms schaam ik mij ook het gemeentebeleid in deze tegenover de burger te moeten verdedigen. Het is tegenover slachtoffers ook niet te verdedigen. Mijn derde vraag is: wij willen u hier nogmaals nadrukkelijk vragen of u bereid bent het beleid in deze te heroverwegen. De heer Brinks (weth.)Over promotie van de stad ga ik niet, over de andere zaken ga ik wel. Laat ik beginnen met te zeggen dat deze raad een besluit heeft genomen ten aanzien van het strooibeleid in de stad. Het beleid van het strooien van wegen en paden, en of dat nu fiets- of voetgangerspaden zijn, is door deze raad zo vastgesteld dat wij vooral de hoofdwegen ijsvrij zullen maken en zullen houden. De volgende opmerking die ik wil maken is dat de heer Jacobse een soort van overtrokken beeld geeft van de bezoekers van de stad die uit andere steden komen. Ik ben in de winter nogal wat buiten onze gemeente geweest en als je kijkt hoe andere gemeenten gladheid bestrijden, dan zie je dat het de doorgaande wegen zijn die goed te berijden zijn en dat de binnenwegen minder goed te berijden zijn en soms zelfs glad zijn, dat klopt. Het is vastgesteld beleid. Dan de vraag naar schadeclaims Wij hebben de afgelopen periode één claim gehad en die claim is niet toegekend. Dat hebben wij gedaan op basis van een aantal objectieve gegevens. Wij zijn gehouden tot het zo snel mogelijk verhelpen van de gladheid op de belangrijkste routes, dat doen wij dus ook. Er is een schema om te beginnen met de belangrijkste straten en de belangrijkste straten zijn voor ons de doorgaande routes, zoals deze raad zelf heeft vastgesteld. Wat wij daar vanuit Stadsbeheer nog aan toegevoegd hebben, omdat wij daar vorige jaren vragen en opmerkingen over kregen, zijn opgangen en toegangen tot bijvoorbeeld bejaardencentra en centra van groepen gehandicapten. Dat misschien niet alles volledig in één keer is geruimd geef ik volledig toe, maar dat het een puinhoop zou zijn in deze stad bestrijd ik absoluut. Wil het college het beleid heroverwegen? De raad heeft dit beleid vastgesteld, als de raad vindt dat er een heroverweging plaats moet vinden, dan horen wij dat. Mevrouw Inberg: Ik wil met mijn vraag enigszins aansluiten bij het verhaal van de heer Jacobse. Nu de winterwille voorlopig in ieder geval over lijkt, hebben wij een aantal knelpunten gesignaleerd. Dat betreft met name het sneeuwvrij houden van de fietspaden. De wethouder legt nu uit dat het bestaand beleid is om alleen op doorgaande wegen zoutoplossingen te strooien. Het is ook niet de bedoeling van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 5