De rol van de gemeente is tweeledig. In de eerste plaats de
toezichthoudende rol op dit moment. Waar het gaat om klachten
van burgers is het zo dat waar meer bouwtechnische klachten in
de zin van achterstallig onderhoud aan de orde zijn, de
gemeente, als daartoe voldoende technische grondslag aanwezig
is, kan aanschrijven. Dat is hier niet echt het geval. Het gaat
hier om een ander soort problematiek. Die problematiek speelt
primair tussen de huurder en de verhuurder, dat heb ik de
vorige keer ook al gezegd. De rol van de gemeente is hier
buitengewoon beperkt, eigenlijk alleen één van bemiddelaar voor
zover beide partijen daar behoefte aan hebben. Als dat het
geval is, zullen wij graag aan een verzoek daartoe voldoen.
Nog één punt, dat heeft betrekking op de stellingname van de
heer Galama dat de gemeente in het verleden in strijd heeft
gehandeld met de beschikking zoals die via het rijk is
opgesteld, met betrekking tot het bouwen van de woningen en de
condities en de wijze waarop die woningen gebouwd zouden moeten
worden. Hij heeft daar op basis van dossieronderzoek een aantal
vragen bij gesteld. Ik ben nog niet zover, want dan zullen wij
al die oude verhalen van een aantal jaren geleden boven tafel
moeten halen, of en in hoeverre er gewijzigd is en of en in
hoeverre dat van invloed is geweest, laat staan verwijtbare
invloed zou zijn geweest op de situatie zoals die nu is
gegroeid
Punt 3
De Voorzitter: Aan de orde is Vragenhalf-uurtje voor
raadsleden
De heer Jacobse: De straten in buurten en wijken van Leeuwarden
zijn weer vrijwel ijsvrij. Dit nadat ze ongeveer een maand door
ijs vrijwel onbegaanbaar zijn geweest. Rond de feestdagen en
met de Elfstedentocht hebben velen Leeuwarden bezocht en velen
hebben kunnen waarnemen dat waar bij hun thuis zelfs kleine
straten in achterliggende buurten reeds begaanbaar waren
gemaakt door hun gemeente, in Leeuwarden het nog één grote
ijsbaan was, Leeuwarders hebben zich moeten verontschuldigen
voor hun gemeente tegenover hun gasten en hebben zich wellicht
geschaamd voor hun gemeente.
Mijn eerste vraag is: acht u het beleid een goede promotie voor
de gemeente Leeuwarden? Het is logisch dat de gemeente als
verantwoordelijke voor de openbare wegen niet direct alle wegen
redelijk begaanbaar kan maken, er is dan sprake van overmacht.
Vraag 2 is of dit na enkele weken ook nog het geval is of dat
de gemeente nalatigheid kan worden verweten en derhalve
aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade die ontstaat
doordat de gemeente de straten niet redelijk begaanbaar houdt.
De bruggen in Camminghaburen, maar wellicht ook elders in de
stad, waren voor de jeugd een aantrekkelijke plaats om met
sleetjes vanaf te glijden. Dat gebeurde wel gewoon op de
openbare weg. Daardoor ontstonden er levensgevaarlijke
situaties, ik heb ze zelf gezien. Kinderen die zich niet bewust
waren van het gevaar van gladheid en automobilisten die als er
8
iets zou gebeuren geen enkele grip zouden hebben op hun
vervoermiddel. Ook voor fietsers en voetgangers bestond er
grote kans op lichaamlijk letsel. Dat zou bij de huidige
sociale zekerheid zeker kunnen leiden tot zeer grote financiële
consequenties
Is het college zich bewust van de grote risico's waaraan zij de
bevolking bloot stelt met het strooibeleid?
Soms schaam ik mij ook het gemeentebeleid in deze tegenover de
burger te moeten verdedigen. Het is tegenover slachtoffers ook
niet te verdedigen.
Mijn derde vraag is: wij willen u hier nogmaals nadrukkelijk
vragen of u bereid bent het beleid in deze te heroverwegen.
De heer Brinks (weth.)Over promotie van de stad ga ik niet,
over de andere zaken ga ik wel. Laat ik beginnen met te zeggen
dat deze raad een besluit heeft genomen ten aanzien van het
strooibeleid in de stad. Het beleid van het strooien van wegen
en paden, en of dat nu fiets- of voetgangerspaden zijn, is door
deze raad zo vastgesteld dat wij vooral de hoofdwegen ijsvrij
zullen maken en zullen houden.
De volgende opmerking die ik wil maken is dat de heer Jacobse
een soort van overtrokken beeld geeft van de bezoekers van de
stad die uit andere steden komen. Ik ben in de winter nogal wat
buiten onze gemeente geweest en als je kijkt hoe andere
gemeenten gladheid bestrijden, dan zie je dat het de doorgaande
wegen zijn die goed te berijden zijn en dat de binnenwegen
minder goed te berijden zijn en soms zelfs glad zijn, dat
klopt. Het is vastgesteld beleid.
Dan de vraag naar schadeclaims
Wij hebben de afgelopen periode één claim gehad en die claim is
niet toegekend. Dat hebben wij gedaan op basis van een aantal
objectieve gegevens.
Wij zijn gehouden tot het zo snel mogelijk verhelpen van de
gladheid op de belangrijkste routes, dat doen wij dus ook. Er
is een schema om te beginnen met de belangrijkste straten en de
belangrijkste straten zijn voor ons de doorgaande routes, zoals
deze raad zelf heeft vastgesteld. Wat wij daar vanuit
Stadsbeheer nog aan toegevoegd hebben, omdat wij daar vorige
jaren vragen en opmerkingen over kregen, zijn opgangen en
toegangen tot bijvoorbeeld bejaardencentra en centra van
groepen gehandicapten. Dat misschien niet alles volledig in één
keer is geruimd geef ik volledig toe, maar dat het een puinhoop
zou zijn in deze stad bestrijd ik absoluut.
Wil het college het beleid heroverwegen? De raad heeft dit
beleid vastgesteld, als de raad vindt dat er een heroverweging
plaats moet vinden, dan horen wij dat.
Mevrouw Inberg: Ik wil met mijn vraag enigszins aansluiten bij
het verhaal van de heer Jacobse.
Nu de winterwille voorlopig in ieder geval over lijkt, hebben
wij een aantal knelpunten gesignaleerd. Dat betreft met name
het sneeuwvrij houden van de fietspaden. De wethouder legt nu
uit dat het bestaand beleid is om alleen op doorgaande wegen
zoutoplossingen te strooien. Het is ook niet de bedoeling van