Er zijn nog een aantal vragen waar mijn fractie mee blijft zitten Hoe zit het nu met die versterkte regierol van de provincie? Ook de voorzitter heeft daar al op gewezen. Wat moeten wij nu met het convenant dat wij hebben afgesloten? Waar blijkt nu echt uit de provincie Friesland het zo goed voor heeft met de provinciale hoofdstad en trekker van de regionale economie? Het spreekt voor zich dat de WD-fractie de motie zoals die is ingediend van harte ondersteunt en het spreekt ook voor zich dat mijn fractie zich deze week nog zal richten tot onze WD- fractie in de Eerste en Tweede Kamer en daar nogmaals onze argumenten, waarom wij van mening zijn dat de procedure zoals die tot dusverre is gevolgd in deze provincie onzorgvuldig te noemen is, naar voren zal brengen. Wij hopen dat wij ook in de nabije toekomst goed overleg kunnen blijven voeren met onze Haagse WD en als dat dan met argumenten gebeurt, zoals door het college zijn aangedragen, heb ik er alle vertrouwen in dat op korte termijn deze discussie een nieuwe injectie krijgt. De heer Beers: Van Tuskenspul, via Boppeslach naar misslag. Een bjusterbaarlike misslag en inderdaad mijnheer Brok, de uit drukking op z'n elf-en-dertigst is zelden zo toepasselijk geleken als bij deze gelegenheid. Het had zo mooi kunnen zijn, een provincie die het belang van haar hoofdstad niet alleen beleid met mooie woorden over een regierol, maar ook met daden, convenanten en steun voor een herindeling rond de hoofdstad. Bij de eerste de beste gelegenheid om te regisseren, een beslissende rol in het voordeel van Leeuwarden te spelen, laat de provincie het afweten. Het had zo mooi kunnen zijn. De PAL/GL-fractie stond achter de plannen van een hoofdstad die uitbreidt langst bestaande infrastructuur, waarbinnen de spoorlijn Harlingen-Leeuwarden en de toekomstige busbaan aan de Harlingerstraatweg een belangrijke plek zullen krijgen. Een uitbreiding waarbinnen bestaande voorzieningen in dorpen als Deinum en Dronrijp gebruikt zouden kunnen worden. Een nieuwe gemeente waarin mensen met een goed inkomen meebetalen aan voorzieningen waarvan ze gebruik maken en dat niet laten ophoesten door een bevolking waarvan een derde moet rondkomen van een uitkering dan wel een minimum loon. Een gemeente waar besluitvorming niet vertraagd wordt door behoudende krachten, maar een daadkrachtig bestuur heeft dat slagvaardig belangrijke beslissingen op het gebied van woningbouw, infrastructuur en werkgelegenheid kan nemen. Leeuwarden had een groenplan gecombineerd met solidariteit tussen verschillende inkomensgroepen, gecombineerd met een gezonde bestuurlijke cultuur. G.S. vindt dat het niet zo mooi mag zijn. Een stapel van argumenten van de kant van Leeuwarden is gestuit op een simpel 'voor ons hoeft het niet' (van het College van G.S.), van verschillende statenfracties en van de gemeenten Leeuwarderadeel en MenaldumadeelDe overige gemeen ten houden zich de laatste tijd opvallend stil. Het gebrek aan argumenten is stuitend. Gaat het in de politiek niet meer om argumenten, om keuzes, om discussiëren en om het nemen van besluiten? Deze houding is een College van G.S. onwaardig. Er 12 is op het Provinsjehüs een diepgewortelde cultuur van horen, zien en zwijgen en niet alleen op dit terrein. Onprofessioneel en a-politiek. Want als het niet meer om argumenten, maar om sentimenten gaat, dan zijn wij terug bij af. Een provincie met weerstand tegen haar hoofdstad, dan is er sprake van één stap vooruit en twee stappen achteruit beleid. Wij dachten dat Willem Verf de enige nostalgische figuur in de Provinciale Staten was, maar de invloed van Grien Links blijkt verder te gaan dan wij ooit hadden kunnen vermoeden. Het had zo mooi kunnen zijn. Maar als wij vooruit kijken, doemen enkele ern stige consequenties op. De keuze van de provincie voor twee economische ontwikkelingszones staat op deze wijze onder druk. De Westergozone had met de ontwikkeling van de woongebieden bij Deinum en Dronrijp een belangrijke impuls gekregen, nu lijken wij door het besluit van G.S. in zuidelijke richting te worden gedwongen. Als die zuidelijke richting dan onze toekomst is, lijkt het er op dat wij moeten aansluiten en daarop moeten insteken. Aansluiting zoeken bij de ontwikkelingszone langs de Al. Dit zal consequenties hebben voor de bedrijventerreinen die wij gedacht hadden aan de westkant van de stad, evenals de plannen voor de grootschalige en perifere detailhandel. Als G.S. geen alternatief aandraagt, dan behouden wij ons het recht voor om te zeggen dat de files tussen Stiens en Leeuwarden veroorzaakt worden door inwoners van Leeuwarderadeel en dat Leeuwarderadeel dan ook maar een oplossing moet zoeken, hetzij een groter aandeel in de aanleg van de busbaan voor Stienzer buspassagiers moet betalen. Want het lijkt mij dat wij onze middelen dan zullen moeten steken in de ontwikkeling van de zuidkant. Het slaat het fundament weg onder de ruimtelijke plannen van Leeuwarden. Goede doordachte plannen die PAL/GL niet over boord wil zetten. Wij staan nog steeds achter een westelijke ontwikkeling van Leeuwarden en wij blijven daar aan vasthouden Naast de werkelijkheid van de CDA-fractie is er de feitelijke werkelijkheid. Ik heb het eerder gezegd en ik zeg het weer, deze discussie is niet gestart door Leeuwarden. De Werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing heeft herindeling geopperd, de Staats secretaris van Binnenlandse Zaken heeft G.S. om een Arhi- onderzoek gevraagd en G.S. heeft daar in toegestemd. Leeuwarden heeft binnen de door anderen gestelde regels argumenten aange dragen en uiteindelijk een standpunt ingenomen. Anderen hebben gebriest en geblazen, maar faalden in het aandragen van argu menten. De statenfracties namen een besluit zonder dat hun eigen College van G.S. hen daar om had gevraagd, politiek bestuurlijk broddelwerk. Ze hebben Leeuwarden verketterd om haar opstelling, maar wij kunnen stellen dat de gemeente Leeuwarden als enige partij vanaf het begin heldere ter zake doende argumenten heeft aangedragen, uitmondend in Boppeslach en een helder eenduidig besluit heeft genomen met ruimte voor de toekomst en nooit voor haar beurt heeft gepraat. Daarom is het goed dat het college een brief naar de staatssecretaris heeft gestuurd. Wij willen dat middels de motie, die zojuist is ingediend door mevrouw Waanders, ondersteunen. Wij hopen te vernemen van ons college op welke wijze de staatssecretaris haar invloed nog kan aanwenden. Kan zij nog een oordeel vellen over de gang van zaken op dit moment? Kan zij de Tweede Kamer 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 7