Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 kunnen zijn nader zullen bezien. Een taxi is een vorm van geprivatiseerd openbaar vervoer. Je kunt daar allerlei ac centen bij leggen, maar als zodanig denk ik dat het taxige- bruik een functie vervult in de openbaar vervoersvoorzie ning in het land, zeker in de toekomst als wij naar aller lei meer persoonsgebonden collectieve vervoerswijzen gaan kijken. Dat punt zal nader worden bezien. Op het tweede deel van de busbaan ben ik ingegaan. De heer Ten Hoeve heeft gepleit voor een zo verant woord/aan- trekkelijk mogelijk profiel van de weg. Wij heb ben nadrukkelijk geprobeerd om alle belangen te integreren, dus ook de parkeervoorzieningen voor de aanwonenden, maar tegelijkertijd hebben wij vastgesteld dat er toch sprake zal moeten zijn van een stevige bomenrij op een betere plek overigens dan de huidige, want die staan nu wat ver uit el kaar en er is een vrij grote asfaltplek. Het behouden van bomen als dat binnen de profielen, die nu gekozen zijn, mogelijk is en de bomen gezond zijn, dan is dat de moeite waard. Ik heb er eerlijkheidshalve weinig vertrouwen in dat dat veel bomen kan betreffen. Ten eerste omdat de meeste bomen ongezond zijn, want ze staan in een heel smal plantbed en ten tweede liggen voor zover mij be kend de rioleringen er vrijwel onder. Ik kan u verzekeren dat in die situatie het buitengewoon moeilijk zal zijn om bomen te behouden, maar als doelstelling wordt het onder schreven Mevrouw Van Ulzen, een betere afwikkeling kan niet worden gegarandeerd. Zeker, maar grotere problemen kunnen daarmee wel worden voorkomen. Misschien is dat onze doelstelling. Haar opmerking, dat het om maatschappelijk veel geld gaat, is waar, maar niet oplossen betekent maatschappelijk ook veel geld. Die rekensom hebben wij gemaakt. Ik denk dat zij ook die vergelijking kan maken en vervolgens kan constate ren dat het voorstel, ook in financieel opzicht, van het college een correcte maatschappelijke afweging is. Is het bedrag inclusief schadeclaims? In deze becijfering, wat met name in eerste instantie ook een verdeling is van de grof geraamde kosten, want wij moeten nog tot uitwerking komen, zitten stelposten met betrekking tot onzekerheden, dat is waar. Dat wil niet zeggen dat je nu al kunt vast stellen dat eventuele schadeclaims, voor zover ze gehono reerd zouden worden, altijd binnen dit bedrag kunnen, want dat vereist een aparte discussie. U weet hoe moeilijk het is de schadeclaims vast te stellen in dit soort situaties. Wat is normaal maatschappelijk risico en wat kan redelij kerwijze niet aan degenen die gedupeerd zouden worden toe gerekend worden. Daar kan en wil ik ook namens het college geen uitsluitend antwoord op geven. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 Het geld van de nutsbedrijven zit uiteraard niet in deze becijfering, maar dat had mevrouw Van Ulzen al lang begre pen. De WD is, begrijp ik, tegen begrippen als koppelverkoop. Wij zullen in het vervolg ons daar rekenschap van geven. Het college vindt vooralsnog dat zeker in de verhouding waar wij het hier over hebben, waar 2,5% aan de orde is ten opzichte van het totale bedrag, dat als je alleen zou kij ken naar de werkgelegenheidscomponent die het met zich mee zou brengen, dit een hele verstandige inbreng van Leeuwar den is Ik heb in de commissie niet gezegd dat als het plan één cent duurder is, dat Leeuwarden dan afhaakt. Wat ik heb ge zegd is dat als het zo zou zijn dat andere partijen hun bijdrage in enigerlei vorm wensen te relativeren dan wel bij te stellen, dat er dan voor Leeuwarden geen aanleiding is om dat gat te vullen. Ik denk dat het goed is dat zo even neer te zetten, want anders krijgen wij daar later misverstanden over. Toekomstige busbanen, ik heb dat al wat aangekondigd in de zin van dat als wij kijken naar de capaciteit van de rond weg van Leeuwarden - en die is bepalend voor de ontsluiten de functies binnen de gemeente - dat wij er niet aan zullen ontkomen is mijn stellige overtuiging, om naast deze bus baan te zijner tijd ook busbanen langs de Drachtsterweg, Overijsselsestraatweg en de Harlingerstraatweg aan te gaan leggen. Uiteraard komen wij dan met nadere voorstellen. Mevrouw Inberg: Ik wil nog even ingaan op wat de CDA- fractie stelt. Zij zegt dat met dit voorstel ruim baan wordt gegeven voor het autoverkeer en wijst het daarom af. Dat is zeker niet de bedoeling van de D66-fractie geweest. Wij hebben dan ook in eerste termijn gesteld dat het rijk moet komen met stringentere maatregelen juist om deze ge meentelijke initiatieven te ondersteunen. Wij gaan er dan ook vanuit dat je in deze stad niet onbeperkt busbanen kunt gaan aanleggen als een soort noodverband. Wij gaan ervan uit dat het college diezelfde mening is toegedaan en dat die houding wordt uitgedragen in overleggen met het rijk. Verder verheugt het ons dat het fietspad Troelstraweg- Magere Weide niet uit de aandacht is verdwenen. De heer Bilker: De wethouder heeft mij de vraag gesteld wat er gebeurt als je niets doet. Die vraag ga ik niet beant woorden, want wij hebben niet gezegd dat wij niets willen, wij hebben gezegd dat het afhangt van het totaal aan maat regelen dat je moet nemen. Mevrouw Inberg zegt ook een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 10