Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997
kunnen zijn nader zullen bezien. Een taxi is een vorm van
geprivatiseerd openbaar vervoer. Je kunt daar allerlei ac
centen bij leggen, maar als zodanig denk ik dat het taxige-
bruik een functie vervult in de openbaar vervoersvoorzie
ning in het land, zeker in de toekomst als wij naar aller
lei meer persoonsgebonden collectieve vervoerswijzen gaan
kijken. Dat punt zal nader worden bezien.
Op het tweede deel van de busbaan ben ik ingegaan.
De heer Ten Hoeve heeft gepleit voor een zo verant
woord/aan- trekkelijk mogelijk profiel van de weg. Wij heb
ben nadrukkelijk geprobeerd om alle belangen te integreren,
dus ook de parkeervoorzieningen voor de aanwonenden, maar
tegelijkertijd hebben wij vastgesteld dat er toch sprake
zal moeten zijn van een stevige bomenrij op een betere plek
overigens dan de huidige, want die staan nu wat ver uit el
kaar en er is een vrij grote asfaltplek.
Het behouden van bomen als dat binnen de profielen, die nu
gekozen zijn, mogelijk is en de bomen gezond zijn, dan is
dat de moeite waard. Ik heb er eerlijkheidshalve weinig
vertrouwen in dat dat veel bomen kan betreffen. Ten eerste
omdat de meeste bomen ongezond zijn, want ze staan in een
heel smal plantbed en ten tweede liggen voor zover mij be
kend de rioleringen er vrijwel onder. Ik kan u verzekeren
dat in die situatie het buitengewoon moeilijk zal zijn om
bomen te behouden, maar als doelstelling wordt het onder
schreven
Mevrouw Van Ulzen, een betere afwikkeling kan niet worden
gegarandeerd. Zeker, maar grotere problemen kunnen daarmee
wel worden voorkomen. Misschien is dat onze doelstelling.
Haar opmerking, dat het om maatschappelijk veel geld gaat,
is waar, maar niet oplossen betekent maatschappelijk ook
veel geld. Die rekensom hebben wij gemaakt. Ik denk dat zij
ook die vergelijking kan maken en vervolgens kan constate
ren dat het voorstel, ook in financieel opzicht, van het
college een correcte maatschappelijke afweging is.
Is het bedrag inclusief schadeclaims? In deze becijfering,
wat met name in eerste instantie ook een verdeling is van
de grof geraamde kosten, want wij moeten nog tot uitwerking
komen, zitten stelposten met betrekking tot onzekerheden,
dat is waar. Dat wil niet zeggen dat je nu al kunt vast
stellen dat eventuele schadeclaims, voor zover ze gehono
reerd zouden worden, altijd binnen dit bedrag kunnen, want
dat vereist een aparte discussie. U weet hoe moeilijk het
is de schadeclaims vast te stellen in dit soort situaties.
Wat is normaal maatschappelijk risico en wat kan redelij
kerwijze niet aan degenen die gedupeerd zouden worden toe
gerekend worden. Daar kan en wil ik ook namens het college
geen uitsluitend antwoord op geven.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997
Het geld van de nutsbedrijven zit uiteraard niet in deze
becijfering, maar dat had mevrouw Van Ulzen al lang begre
pen.
De WD is, begrijp ik, tegen begrippen als koppelverkoop.
Wij zullen in het vervolg ons daar rekenschap van geven.
Het college vindt vooralsnog dat zeker in de verhouding
waar wij het hier over hebben, waar 2,5% aan de orde is ten
opzichte van het totale bedrag, dat als je alleen zou kij
ken naar de werkgelegenheidscomponent die het met zich mee
zou brengen, dit een hele verstandige inbreng van Leeuwar
den is
Ik heb in de commissie niet gezegd dat als het plan één
cent duurder is, dat Leeuwarden dan afhaakt. Wat ik heb ge
zegd is dat als het zo zou zijn dat andere partijen hun
bijdrage in enigerlei vorm wensen te relativeren dan wel
bij te stellen, dat er dan voor Leeuwarden geen aanleiding
is om dat gat te vullen. Ik denk dat het goed is dat zo
even neer te zetten, want anders krijgen wij daar later
misverstanden over.
Toekomstige busbanen, ik heb dat al wat aangekondigd in de
zin van dat als wij kijken naar de capaciteit van de rond
weg van Leeuwarden - en die is bepalend voor de ontsluiten
de functies binnen de gemeente - dat wij er niet aan zullen
ontkomen is mijn stellige overtuiging, om naast deze bus
baan te zijner tijd ook busbanen langs de Drachtsterweg,
Overijsselsestraatweg en de Harlingerstraatweg aan te gaan
leggen. Uiteraard komen wij dan met nadere voorstellen.
Mevrouw Inberg: Ik wil nog even ingaan op wat de CDA-
fractie stelt. Zij zegt dat met dit voorstel ruim baan
wordt gegeven voor het autoverkeer en wijst het daarom af.
Dat is zeker niet de bedoeling van de D66-fractie geweest.
Wij hebben dan ook in eerste termijn gesteld dat het rijk
moet komen met stringentere maatregelen juist om deze ge
meentelijke initiatieven te ondersteunen. Wij gaan er dan
ook vanuit dat je in deze stad niet onbeperkt busbanen kunt
gaan aanleggen als een soort noodverband. Wij gaan ervan
uit dat het college diezelfde mening is toegedaan en dat
die houding wordt uitgedragen in overleggen met het rijk.
Verder verheugt het ons dat het fietspad Troelstraweg-
Magere Weide niet uit de aandacht is verdwenen.
De heer Bilker: De wethouder heeft mij de vraag gesteld wat
er gebeurt als je niets doet. Die vraag ga ik niet beant
woorden, want wij hebben niet gezegd dat wij niets willen,
wij hebben gezegd dat het afhangt van het totaal aan maat
regelen dat je moet nemen. Mevrouw Inberg zegt ook een