Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 lijk dat het bedrijf werkgelegenheid zou bieden aan mensen van de Reiniging, wat terug gedraaid zou zijn. Als de wet houder die ongerustheid weg zou kunnen nemen, zou ik hem zeer erkentelijk zijn. Tot slot nog één punt, dat is de definitieve vestiging. De Jachthavenlaan is op dit moment nog niet helemaal besloten, dat staat ook niet in het besluit en komt nog een keer te rug. Aan de andere kant weten wij natuurlijk ook dat er een besluit is genomen om een masterplan op te stellen. In dat masterplan zou in ieder geval het kringloopbedrijf meegeno men worden. Als het masterplan goed uitpakt, denk ik dat wij er als raad niet onderuit komen om toch het bedrijf aan de Jachthavenlaan te gaan vestigen. Hoewel er nog enige slagen om de arm gehouden kunnen worden, zou toch de uit komst zeer verrassend zijn wanneer het niet op de Jachtha venlaan zou kunnen. De heer BismansEr zitten aan dit voorstel voor mijn frac tie enkele facetten die het erg aantrekkelijk maken om in te stemmen met een kringloopbedrijfVanuit het oogmerk dat preventie en hergebruik de beste manieren zijn om de afval berg in te dammen, is een kringloopbedrijf eigenlijk als instrument in dat beleid onmisbaar. Daarnaast biedt het be drijf mogelijkheden voor werkgelegenheidsprogramma's en be geleidingsprogramma' s Van groot belang is het bedrijf ook voor de oudere werkne mers bij de sector RTO, die bij het kringloopbedrijf flexi beler ingezet kunnen worden. Dat is nodig geworden door de nieuwe norm op grond van de ARBO-wet. Ik sluit mij overi gens aan bij de opmerkingen van de heer De Beer op dit punt. Ik ben heel benieuwd wat de reactie van de wethouder daarop is. Toch heeft mijn fractie ook twijfels. Er wordt in het be drijfsplan wel erg gemakkelijk beweerd dat het kringloopbe dri jf zichzelf terug verdient, dat het binnen enkele jaren winst zal maken. De NLP-fractie gaat daar in feite op in, maar schiet naar mijn mening door in het louter financiële aspect op langere termijn, terwijl wij nu alleen maar be sluiten nemen voor 1997 en 1998. De twijfels die mijn fractie heeft behoeven op zichzelf geen probleem te zijn, want pas in 1998 moeten wij beslis singen nemen over definitieve investeringen in het gebouw aan mogelijkerwijs de Jachthavenlaan. Ik ga ervan uit, en ik hoor dat graag bevestigd door de wethouder, dat bij de besluitvorming over die definitieve vestiging en de daaraan gekoppelde investeringen de ervaring met het kringloopbe- drijf tot dat moment een belangrijke rol zullen spelen. Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 De heer Brinks (weth.): Uiteraard zullen de ervaringen van het kringloopbedrijfzoals dat nu gestart zal kunnen wor den, meegenomen worden bij de beoordeling van de verdere huisvesting vanaf 1999. Men heeft kunnen lezen dat in het besluit ook gezegd wordt dat de directeur in 1998 met voor stellen zal moeten komen rond een definitieve vestiging. Dit is een tijdelijke vestiging. De vestiging aan de Pas- teurweg is te klein voor een werkplaats en een goede op slagplaats. Vandaar dat er een andere plek zal moeten ko men. Om zo snel mogelijk te kunnen starten hebben wij toch gemeend om die plek voorlopig in ieder geval in te moeten nemen. Wij komen daar in 1998 op terug. Uiteraard kijken wij dan ook naar alle effecten die het heeft gehad. Ik kan de raad verder verzekeren dat er zeker aandacht be steed zal worden aan een goede inpassing van RTO-personeel bij werkzaamheden van Estafette. Het zal waarschijnlijk niet zo zijn dat iemand volledig bij Estafette in dienst komt, maar een uitwisseling van personeel zal er zeker zijn. Dit is al een voorbeeld van waarom de opmerkingen van de heer Jacobse berusten op een misvatting. De heer Jacobse gaat ervan uit dat het kringloopbedrijf een bedrijf zal zijn buiten Reiniging en Technisch Onderhoud. Het is in feite een extra activiteit van Reiniging en Technisch On derhoud. Wij noemen dat alleen kringloopwinkel om voor ie dereen buiten de gemeente duidelijk te maken waar het exact om gaat. Maar het is en blijft een activiteit van Reiniging en Technisch Onderhoud dat naast de inzameling van grof huishoudelijk afval ook nog iets doet aan het eventueel op knappen van afval wat geschikt is voor hergebruik. (De heer Jacobse: Ik plaats het er niet buiten, de wethouder plaats het er zelf buiten door de toerekeningen die bij onderdelen van dienst Stadsbeheer gebruikelijk zijn hier niet op van toepassing te verklaren, juist omdat hij zegt dat het ei genlijk een zelfstandig iets is. Het is of het één of het ander.) Wat wij al gezegd hebben in de commissie, ik neem aan dat het ook daarna duidelijk gemaakt is, is dat het on derdeel van RTO is, wat wel als een apart team beschouwd wordt binnen RTO. Dat team heeft zijn eigen overhead. Dat is ook de reden waarom andere overheadkosten van RTO niet toegerekend worden aan deze activiteit. Wat trouwens niets uit zou maken, want als er andere onderdelen van overhead toegerekend zouden worden aan het kringloopbedrijfdan zou dat inhouden dat er dekking is voor de bestaande overhead en dat betekent dat het op een ander punt dus weer wordt verlaagd. Het houdt zichzelf dus steeds in balans. Dat is de reden waarom het niet gebeurd is. Het is heel duidelijk te zien in het bedrijfsplan, dat als je uitgaat van de kos ten van afvalverwijdering er lagere kosten zullen optreden in de toekomst. Dat is ook de reden om te zeggen dat dit wel een activiteit is die je zeker zult moeten starten. Dat is ook een reden, naast de genoemde redenen van milieu-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 15