Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 effecten en werkgelegenheid, om het te doen, omdat het ook binnen de gemeentelijke organisatie blijft op dit moment. In ieder geval binnen Reiniging en Technisch Onderhoud is het zeker verantwoord om Melkert-1 daarbij in te zetten. Zoals het gebruikelijk is bij alle inleners van Melkert-1 banen, heb je natuurlijk alleen maar te maken met de kosten van het inlenen daarvan. Dat zijn ook de kosten die bere kend zijn in het overzicht. Nogmaals, voor mijn gevoel heeft de heer Jacobse een verkeerde invalshoek gekozen. Wij hebben het bij Stadsontwikkeling wel eens gehad over het feit dat als er iemand in het Stadskantoor gehuisvest wordt, dat dan opeens overhead wordt toegerekend. Laat dui delijk zijn dat de mensen die hier in het kringloopbedrijf werkzaam zullen zijn, niet in het Stadskantoor gehuisvest zijn, met andere woorden die overhead hoeft ook niet toege rekend te worden. Zal het kringloopbedrijf en de investeringen zichzelf terug verdienen? Ik heb al gezegd dat wij de ervaring van de eer ste twee jaar zeker zullen meenemen. Voor zover de cijfers zijn opgesteld, zijn wij voor wat betreft de inkomstenkant voorzichtig gaan zitten met de raming en voor wat betreft de uitgavenkant hebben wij alles geraamd wat wij zouden kunnen ramen. Als er voordelen zijn dat zijn er voordelen aan de inkomstenkant en dan zijn de revenuen alleen nog maar groter op termijn. De VoorzitterIk stel voor dat wij nu eerst pauzeren. De Voorzitter schorst om 21.00 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 21.15 uur de vergadering. De heer Van Olffen: Toch nog even een korte vraag naar aan leiding van de opmerking van de wethouder over het perso neel van RTO. Hij zegt: niet geheel in dienst, het gebeurt op basis van uitwisseling. Ik begrijp niet helemaal wat voor constructie dat is. De heer Jacobse: Het verhaal van de wethouder over toereke ning van overhead klopt gewoon nietHet is onderdeel van het concern en het is onderdeel van dienst Stadsbeheer. Het resultaat wordt geconsolideerd in de begroting en het re sultaat. De directeur Stadsbeheer blijft eindverantwoorde lijk, werknemers hebben medezeggenschapsrechten, er wordt gebruik gemaakt van administratie, van marketing en promo tie. Dat kun je allemaal niet doen zonder te zeggen dat het Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 iets kost, dat kost iets, dat kan niet anders. Dan wil ik best praten over het bedrag dat er mee gemoeid is voor een kleine veertig werknemers. Als de dienst mij dan zegt dat het dit ongeveer kost, dan neem ik aan dat die mensen niet gek zijn. De wethouder zegt dat wij dat elders verdisconte ren, want wat je bij de één legt, betekent dat dat je dat op een andere plaats niet hebt. Dat is oké. Maar dan wil ik het hebben over een goede toerekening van kosten aan acti viteiten. Wij hebben afgesproken met elkaar dat wij in de toekomst heldere kostentoerekening zouden doen aan activi teiten en niet allerlei verscholen subsidies, omdat het in het totaal toch niet uitmaakt. Dat is een manier van begro ten die wij niet meer zouden doen. Ten tweede hebben wij te maken met een dienst die een tra ject van verzelfstandiging is ingegaan. Over twee jaar is het heel goed mogelijk dat deze gemeenteraad helemaal niets meer over dit project te zeggen heeft, omdat het is overge gaan naar een ander zelfstandig of overheidsorgaan of wat dan ook. Op het moment dat het niet overgaat naar een over heidsorgaan maar naar een privaatorgaan, heeft dat grote consequenties voor bijvoorbeeld de financiering van de Mel kert-1 banen. Dat betekent in de onderhandelingen met een partner dat dit een groot blok aan het been kan worden, want geen enkele partner wil een zwaar verliesgevend be drijf overnemen. Dat betekent dat het of dan ten gronde gaat - en dat kan - of dat het een blok aan het been wordt dat om politieke redenen, wat een aantal van deze fracties heeft genoemd omdat ze om een aantal redenen toch het be drijf willen, wordt verkocht. Dat betekent uiteindelijk dat de burgers er natuurlijk wel voor betalen. Ten derde zijn er op dit moment in deze gemeente een kleine 31 bedrijven werkzaam in de tweedehands goed sector, in het hergebruik van goederen. Een groot gedeelte daarvan moet het name hebben van het witgoed. Die werken zonder subsi die. Weet u wat het bedrijf Estafette voor die bedrijven betekent? Een aantal bestaat al 17 jaar. Waarom is er niet gekozen om met die particuliere sector samen te werken om die particuliere sector te stimuleren, zoals ik ook in mijn eerste termijn gezegd heb. Dat had toch veel meer voor de hand gelegen, dan had het ook veel goedkoper gekund uitein delijk voor de burger. Afspraken nu maken kan niet, want dat betekent dat Estafet te niet van de grond komt. Op het moment dat je witgoed uit deze sector haalt, uit Estafette haalt, kleding zit er al niet in, dan, zo hebben de initiatiefnemers verklaart, valt de basis onder dit bedrijf weg. (De heer BlemansIk be grijp dat de heer Jacobse met een motie komt om een uit spraak van deze raad te ontlokken of met een alternatief plan? Hoe moet ik dit zien? Of is dit een tirade tegen het voorstel dat er al ligt?) Zoals men weet dient mijn fractie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 16