Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met inachtneming van de aange brachte wijzigingen. Punt 7 (bijlage nr. 24) De Voorzitter: Aan de orde is Voorbereidingsbesluit ex ar tikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening ten behoeve van de aanleg van een busbaan ca. langs de Mr. P.J. Troel- straweg te Leeuwarden. Mevrouw Inberg: De D66-fractie is van mening dat iedere ge legenheid om het openbaar vervoer te stimuleren moet worden aangegrepen. Het aantrekkelijk maken van het noordelijk busvervoer in en uit Leeuwarden is een van die gelegenhe den. Dat het aanleggen van een busbaan niet het totale au tomobiliteitsprobleem verhelpt, is ons daarbij duidelijk, maar iedere rijder die uit de auto komt en de bus pakt, helpt mee aan het verminderen van de uitstoot van vervui lende uitlaatgassen. Dit wil niet zeggen dat rigoureuzere maatregelen op landelijk niveau niet meer genomen hoeven te worden, in tegendeel. De gemeentelijke pogingen om het au toverkeer terug te dringen zullen des te meer vanuit Den Haag met bredere maatregelen moeten worden ondersteund. Het is immers nu nog zo dat wij er zelfs niet in slagen de groei van de vervuiling af te remmen. De D66-fractie steunt vooral om deze reden de aanleg van de busbaan. Bijkomende voordelen zijn daarbij de tijdwinst voor het openbaar vervoer per busrit. Dat tevens de door stroming van het particulier autoverkeer beter wordt, is een bijkomend voordeel. Voor de D66-fractie is het een belangrijk punt dat nu ook de tweede fase van het snelfietspad aangepakt kan worden en het samengaan met de aanpak van de riolering aan de Troel- straweg lijkt ons voor de bewoners een hele goede zaak. Ik wil tevens nog even van de gelegenheid gebruik maken om toch weer een pleit te houden voor het mogelijke fietspad vanaf de Troelstraweg en de doorsteek naar de Magere Weide, vooral voor de schoolgaande jeugd vanuit het noorden. Ik hoop dat daar in goed overleg toch nog mogelijkheden voor zi jn Wij wachten het antwoord van de wethouder daarop af. Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 Mevrouw De Bruin: Het gaat hier eigenlijk om twee problemen waarvoor wij op dit moment één oplossing aandragen. Ener zijds gaat het om milieuhinder, te weten stank- en geluids overlast, dat is dan met name een probleem dat zich in Leeuwarden afspeelt. Anderzijds hebben wij te maken met een niet aflatende groei van het autoverkeer dat met name ver oorzaakt wordt door de mensen die vanuit de noordelijke ge meenten naar Leeuwarden toe komen. Het eerste is eigenlijk een gevolg van het tweede en dus dienen wij vooral een op lossing te vinden voor de groei van het autoverkeer en het terug dringen daarvan. Dat kan op hele verschillende manie ren. Het rijk kan het autoverkeer ontmoedigen door bijvoor beeld de benzine-accijnzen te verhogen of de wegenbelasting te koppelen aan het aantal kilometers dat men per jaar rijdt. Het rijk kan ook gedragsbeïnvloeding toepassen, door mensen aan te sporen te gaan carpoolen. Daarnaast kunnen wij als gemeente wat doen. Wat wij kunnen doen, en dat doen wij eigenlijk ook met dit voorstel, is dat wij de automobilist een beter alternatief willen bie den, een kwalitatief goed alternatief in de vorm van een snelle busverbinding tussen de noordelijke gemeenten en Leeuwarden. Daarnaast bieden wij niet alleen kwalitatief goed openbaar vervoer, maar willen wij het ook voor het langzaam verkeer, voor de fiets, nog aantrekkelijker maken door een fietssnelweg aan te leggen. Het zal u niet verrassen dat de PAL/GL-fractie uitermate blij is met het voorstel tot de aanleg van een busbaan. Daarom ondersteunen wij dit voorstel ook van harte. Ik wil tot slot nog aanhaken bij wat mevrouw Inberg heeft opgemerkt. Ook wij hebben in de commissie gewezen op het feit dat wij vooral ook moeten kijken naar de sociale vei ligheid die dit plan met zich meebrengt, als het gaat om de begroeiing lang de fietspaden, maar zeker ook het fietspad dat mevrouw Inberg aangeeft, want dat zou een mogelijke en ge plek in de toekomst kunnen worden. Daar zouden wij nog naar moeten kijken. De heer Bilkar: Als het gaat om de hoofddoelstelling van het milieubeleid en het verkeersbeleid en dat ook weer ge combineerd, dan is voortdurend het hoofduitgangspunt terug dringing van de automobiliteit. Als je het letterlijk ver taalt, dan is het toch heel vreemd dat je nu een voorstel doet voor het aanleggen van een busbaan, want puur de di recte relatie met de hoofddoelstelling is er niet, in te gendeel zou je haast in de stringente doorredenering kunnen zeggen, het maakt nu meer ruim baan voor auto's. Wij hebben moeite met dit voorstelWij hebben ook in de commissie geadviseerd tegen te zijn om de volgende redenen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 5