Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 Het is in wezen een betrekkelijk korte baan. Hij is geluk kig nog wel iets verlengd, maar hij is betrekkelijk kort, 1,9 km. Het is dus slechts een beperkte oplossing. De files zijn maar op bepaalde tijdstippen aanwezig en die zijn veel langer dan die afstand. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de spitsuren en het personeel van de vliegbasis. Op een gegeven moment, zowel voor de baan als na de baan, ontstaat toch weer een flessenhals. Wij hebben gepleit voor meer sa menhang in zijn totaliteit, integrale verkeersplannen. Wij hebben toen genoemd de haak om Leeuwarden, wij hebben de noordwest tangent genoemd en zelfs ook de bestaande spoor lijn, maar dat is ons toen uit het hoofd gepraat, dat was onmogelijk Wij hebben ook gewezen in de commissie en ik doe het hier ook, want daar is ook door de inspreker op gewezen, dat er nogal wat belangen liggen van bedrijven en ook van bewoners die daardoor moeilijker bereikbaar zijn en voor de bewoners is er natuurlijk sprake van nogal toenemen van het ver keerslawaai, omdat het verkeer dichter bij het huis langs rijdt. Als je dat allemaal afzet tegen de financiën en als je dat dan ook nog afzet tegen de vele negatieve effecten die dit met zich meebrengt, dan zeggen wij - met de meer derheid van de commissie overigens - dat wij daar niet voor zijn. Over die meerderheid van de commissie gesproken, dat wees ook al op een minimum aan draagvlak. Wij hebben gezien dat in het college dit voorstel wederom aan de orde is ge weest en dat het dit voorstel toch handhaaft. De vraag is dan ook wat precies de afweging in de commissie voor effect heeft op de verdere behandeling. Onze fractie is tegen dit voorstel. De hear De Jong: Tidens de kommisje op 4 maart 11. haw ik by dit agindapunt wiidweidich üt'e doeken dien wat üs be- tinkingen wiene by it ütfieren fan dit plan. Sunt dy tiid is üs stanpunt net wizige. Wy sjogge noch hieltyd gjin heil yn dit plan en dêrom binne wy tsjin dit tariedingsbeslüt De heer Ten Hoeve: Wij hebben een uitvoerige raadsbrief ge had, mijn verhaal zal niet zo lang zijn. Veel dingen zijn in de commissie besproken. Voorop staat voor ons de princi pekeuze Wij zijn voor een busbaan. Waarom? Wij willen komen tot nog meer bevordering van het openbaar vervoer, beperking van de geluids- en de stankoverlast. Ook de consequenties die het verkeer heeft naar het parkeren toe in de binnenstad. Ik realiseer mij steeds weer dat dit grootschalige ingrijpen bedreigend is en daarom ben je ge neigd om bij die cijfers vraagtekens te zetten, want dan schuif je het probleem een klein beetje weg. Wanneer duide lijk gemaakt wordt dat de groei van het autoverkeer - want Blad 11 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 het gaat nog steeds niet om beperking, het gaat om beper king van de groei - geprognotiseerd wordt op 70% en er nu in deze raadsbrief sprake is van een groei van nog maar 3 0%, dan hebben wij nog een ontzettend stuk groei. Met de cijfers waar wij over praten, gaat het natuurlijk steeds om kleine aantallen. De exacte groei, die voorspeld wordt van het openbaar vervoer, lijkt heel beperkt van 8,2% naar 15%, maar het is intussen wel een verdubbeling. Wanneer je kijkt welke aantallen bussen daar langs komen, dan kun je zien dat het de helft meer wordt omdat er zoveel meer mensen in kunnen zitten. Het gaat niet om de situatie nu, die wij zelf kunnen beoordelen, maar het gaat om hoe het daar wordt. Daarom kan het niet zo zijn dat wij nu zeggen dat het nog wel kan, want het loopt in de toekomst fout. Daarnaast komen er natuurlijk voor de mensen die aan deze route wonen hele ingrijpende veranderingen, voor de bedrij ven en de bewoners. De toegankelijkheid kan moeilijker wor den, dingen waar je jaren aan gewend bent, zoals opritten en parkeren, komen ter discussie te staan. Toch moeten wij een oplossing kiezen. Het gaat niet aan om een soort vere- lendingstheorie toe te passen, van laat de situatie maar onbereikbaar worden tussen de noordelijke gemeenten Leeu- warderadeel, Ferwerderadeel en Leeuwarden. Die is zoals die isEr gaan zoveel mensen naar de stad toe en daar moet ook een goede voorziening voor zijn. Daarom is het ook goed dat deze busbaan er komt. Daarnaast vragen wij, dat is in de commissie ook duidelijk aan de orde geweest, dat er voor de individuele belangen van de burgers de beste oplossing gezocht wordt. Ik heb de indruk dat dat nu ook al gebeurd is, maar wanneer er pro blemen zijn er zoveel mogelijk gekeken wordt hoe dat op de beste manier opgelost kan worden. Dan is die busbaan nog maar een onderdeel. De andere punten blijven net zo goed de aandacht vragen, de Westtangent, de Haak en vooral ook de fietssnelweg, want als je naar de cijfers kijkt blijkt die verreweg het meeste soelaas te bieden. Daarom is het goed dat in dit plan de fietssnelweg de aandacht krijgt, maar dat ook het vervolg van die fietssnelweg, het stuk tussen het Valeriusplein en de werkplekken in en rond de binnen stad, ook zo optimaal mogelijk gemaakt wordt. Daarnaast zou ik nog willen vragen dat wanneer de busbaan aangelegd wordt de taxi daar ook gebruik van zou kunnen ma ken en ook de vrachtwagens zijn genoemd. Maar dat lijkt mij omdat die niet de verkeersinstallatie kunnen beïnvloe den, wat problematisch en het mag niet zo zijn dat die bus baan weer door de vrachtauto's verstopt wordt. Ook moet nog aandacht gevraagd worden voor een deel van de spoorbaan dat mogelijk in de toekomst wel een rol zou kun nen spelen om die busbaan nog optimaler te maken. Dan denk ik aan dat deel van de spoorlijn dat tussen Leeuwarden en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 6