Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 Mevrouw Van Ulzen: Dank u wel voor de samenvatting. Blijft natuurlijk toch mijn vraag waarom wij die brief niet onder ogen hebben kunnen krijgen, want het is toch raar dat als je beslissingen moet nemen, je dan over betrekkelijk be langrijke correspondentie onwetend blijft, want het gaat over nogal grote bedragen. Ik weet inmiddels dat die over eenkomsten tussen gemeenten en nutsbedrijven er zijn, maar ik meen ook begrepen te hebben dat de gezamenlijke nutsbe drijven dit een onevenredig groot bedrag vonden. Dat had ik graag onder ogen gehad om tot een betere beoordeling te kunnen komen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom wij die brief niet nu op de tafel hebben gekregen, maar ik dank de wethouder dat hij hem in ieder geval heeft willen voorle zen, zodat wij toch nog enigszins weten wat er gaande is. Ik wil adhesie betuigen ten aanzien van hetgeen de heer Bilker zei, ik heb dat ook al in de commissie gezegd, dat het toch een beetje merkwaardig is dat het eerste punt van de aanbiedingsbrief luidt: het plan is vastgesteld op basis van beleid inzake beperking automobiliteit. Dus niet op ba sis van het streven naar een betere verkeersstromingDie betere afwikkeling vindt dan ook niet plaats, het college geeft dit ook zelf aan. Er is een studie aan de gang over de hoofdinfrastructuur die nog niet is afgerond. Waar wij het vanavond over hebben is slechts een onderdeel van het probleem. Ondanks een eventuele busbaan blijft het probleem bestaan. Nogmaals, dat beseft het college ook, want het schrijft in haar eigen stuk: een oplossing voor langere termijn zal op een andere wijze gevonden moeten worden. Het college stelt dat de busbaan een goed alternatief voor de auto zal zijn, wij delen die mening niet. De financiering. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben dat de Partij van de Arbeid-fractie na een weekje nadenken tot de conclu sie is gekomen dat f 11 miljoen misschien toch wel veel geld is. Wij vonden dat al voor die tijd, maar wij rekenen ook anders. Mijn vraag is nu of dit bedrag inclusief die aparte voorzieningen is waar de inspreker over sprak, maat regelen die genomen moeten worden ter voorkoming van over last, zit de planschade hierbij in en zit hier ook het geld in dat de nutsbedrijven er in steken. Van de overzijde van de raadzaal wordt gezegd dat dit relatief weinig gemeente lijk geld is, maar ik vind het relatief veel geld, dat heb ik ook in de commissie gezegd en ik herhaal dat nog een keer Wat het snelfietspad - wat ik een belachelijke naam vind - ook moge voorstellen, wij komen toch op f 5 ton eigen ge meentelijk bijdrage. Nog afgezien dat het afgaat van geld dat wij eventueel nodig hebben voor eigen beleid. Zo werkt Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 het nu eenmaal, als je zo'n vette kluif uit Den Haag wordt voorgehouden denk je: laten wij maar vooral toehappen, dan komen wij desnoods maar niet aan eigen beleid toe. Het is verschrikkelijk vervelende koppelverkoop waar iedere ge meente natuurlijk af en toe intrapt en wij meer dan eens. Ik denk dat wij straks weer te maken zullen krijgen met be zuinigingen, ik heb daar zo'n bang vermoeden over. Ik denk dat die f 5 ton dan heel welkom zal zijn en in ieder geval beter aangewend kan worden dan voor dit plan dat, zoals b. en w. zelf al aangeeft, in wezen niets oplost. Wij willen ook weten van de wethouder of hij denkt dat het plan duurder kan worden. Ik herinner hem er namelijk aan dat hij in de commissie heeft gezegd dat als het plan ook maar één cent duurder wordthet dan niet doorgaat Nogmaals, de maatregelen die genomen worden zijn hooguit voor twee maal per dag de spitsLeeuwarden zal die f 5 ton moeten ophoesten. Het is uw en mijn belastinggeld; het geld van mevrouw De Boer is uw en mijn belastinggeld en het geld van de nutsbedrijven is eveneens uw en mijn belastinggeld. Wij hebben er overigens ook goed nota van genomen dat een zelfde oplossing c.q. busbaan door de wethouder voorzien wordt als oplossing voor de HarlingerstraatwegHij heeft dat ook in de commissievergadering gezegd. Dat lijkt mij heel prettig, zeker als het volgend jaar voor de verkiezin gen aan de orde komt. Geldt dit dan eventueel te zijner tijd ook voor de Groningerstraatweg? Lijkt het dan niet een goed idee om ook de Schrans maar weer open te stellen als busbaan? In onze ogen betekent dit kostbare plan geen enke le verbetering voor het autoverkeer, het is een verslechte ring voor de bewoners. Wat de heer Ten Hoeve zegt - waar hij gelijk in heeft - dat er indertijd gezegd is dat die Drachtsterbrug er niet moest komen, wil ik even helpen her inneren dat wij zelfs pleiten voor een derde brug op het moment dat Hempens-Teerns ontwikkeld wordt. De heer Timmermans (weth)Mevrouw Inberg en mevrouw De Bruin hebben namens hun fracties aangegeven zeer wel te kunnen instemmen met het voornemen zoals dat hier ligt en zij vragen beiden aandacht voor de fietsverbinding Magere Weide richting Troelstraweg, waarbij door mevrouw De Bruin aangegeven is dat sociale veiligheid daarbij een belangrijk punt van afweging isIk denk dat het college het met beide stellingnames eens is. Wij zullen met de desbetreffende ei genaar nagaan of en in hoeverre wij in staat zijn om een dergelijke fietspad, dat op zichzelf een goede verbinding zou zijn zeker ook voor de schoolgaande jeugd, te realise ren, waarbij uiteraard de uitgangspunten die in deze ge meente gelden voor wat betreft de sociale veiligheid ook gewaarborgd moeten blijven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 8