Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997
Mevrouw Van Ulzen: Dank u wel voor de samenvatting. Blijft
natuurlijk toch mijn vraag waarom wij die brief niet onder
ogen hebben kunnen krijgen, want het is toch raar dat als
je beslissingen moet nemen, je dan over betrekkelijk be
langrijke correspondentie onwetend blijft, want het gaat
over nogal grote bedragen. Ik weet inmiddels dat die over
eenkomsten tussen gemeenten en nutsbedrijven er zijn, maar
ik meen ook begrepen te hebben dat de gezamenlijke nutsbe
drijven dit een onevenredig groot bedrag vonden. Dat had ik
graag onder ogen gehad om tot een betere beoordeling te
kunnen komen. Ik begrijp ook niet zo goed waarom wij die
brief niet nu op de tafel hebben gekregen, maar ik dank de
wethouder dat hij hem in ieder geval heeft willen voorle
zen, zodat wij toch nog enigszins weten wat er gaande is.
Ik wil adhesie betuigen ten aanzien van hetgeen de heer
Bilker zei, ik heb dat ook al in de commissie gezegd, dat
het toch een beetje merkwaardig is dat het eerste punt van
de aanbiedingsbrief luidt: het plan is vastgesteld op basis
van beleid inzake beperking automobiliteit. Dus niet op ba
sis van het streven naar een betere verkeersstromingDie
betere afwikkeling vindt dan ook niet plaats, het college
geeft dit ook zelf aan. Er is een studie aan de gang over
de hoofdinfrastructuur die nog niet is afgerond. Waar wij
het vanavond over hebben is slechts een onderdeel van het
probleem. Ondanks een eventuele busbaan blijft het probleem
bestaan. Nogmaals, dat beseft het college ook, want het
schrijft in haar eigen stuk: een oplossing voor langere
termijn zal op een andere wijze gevonden moeten worden. Het
college stelt dat de busbaan een goed alternatief voor de
auto zal zijn, wij delen die mening niet.
De financiering.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben dat de Partij
van de Arbeid-fractie na een weekje nadenken tot de conclu
sie is gekomen dat f 11 miljoen misschien toch wel veel
geld is. Wij vonden dat al voor die tijd, maar wij rekenen
ook anders. Mijn vraag is nu of dit bedrag inclusief die
aparte voorzieningen is waar de inspreker over sprak, maat
regelen die genomen moeten worden ter voorkoming van over
last, zit de planschade hierbij in en zit hier ook het geld
in dat de nutsbedrijven er in steken. Van de overzijde van
de raadzaal wordt gezegd dat dit relatief weinig gemeente
lijk geld is, maar ik vind het relatief veel geld, dat heb
ik ook in de commissie gezegd en ik herhaal dat nog een
keer
Wat het snelfietspad - wat ik een belachelijke naam vind -
ook moge voorstellen, wij komen toch op f 5 ton eigen ge
meentelijk bijdrage. Nog afgezien dat het afgaat van geld
dat wij eventueel nodig hebben voor eigen beleid. Zo werkt
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997
het nu eenmaal, als je zo'n vette kluif uit Den Haag wordt
voorgehouden denk je: laten wij maar vooral toehappen, dan
komen wij desnoods maar niet aan eigen beleid toe. Het is
verschrikkelijk vervelende koppelverkoop waar iedere ge
meente natuurlijk af en toe intrapt en wij meer dan eens.
Ik denk dat wij straks weer te maken zullen krijgen met be
zuinigingen, ik heb daar zo'n bang vermoeden over. Ik denk
dat die f 5 ton dan heel welkom zal zijn en in ieder geval
beter aangewend kan worden dan voor dit plan dat, zoals b.
en w. zelf al aangeeft, in wezen niets oplost.
Wij willen ook weten van de wethouder of hij denkt dat het
plan duurder kan worden. Ik herinner hem er namelijk aan
dat hij in de commissie heeft gezegd dat als het plan ook
maar één cent duurder wordthet dan niet doorgaat
Nogmaals, de maatregelen die genomen worden zijn hooguit
voor twee maal per dag de spitsLeeuwarden zal die f 5 ton
moeten ophoesten. Het is uw en mijn belastinggeld; het geld
van mevrouw De Boer is uw en mijn belastinggeld en het geld
van de nutsbedrijven is eveneens uw en mijn belastinggeld.
Wij hebben er overigens ook goed nota van genomen dat een
zelfde oplossing c.q. busbaan door de wethouder voorzien
wordt als oplossing voor de HarlingerstraatwegHij heeft
dat ook in de commissievergadering gezegd. Dat lijkt mij
heel prettig, zeker als het volgend jaar voor de verkiezin
gen aan de orde komt. Geldt dit dan eventueel te zijner
tijd ook voor de Groningerstraatweg? Lijkt het dan niet een
goed idee om ook de Schrans maar weer open te stellen als
busbaan? In onze ogen betekent dit kostbare plan geen enke
le verbetering voor het autoverkeer, het is een verslechte
ring voor de bewoners. Wat de heer Ten Hoeve zegt - waar
hij gelijk in heeft - dat er indertijd gezegd is dat die
Drachtsterbrug er niet moest komen, wil ik even helpen her
inneren dat wij zelfs pleiten voor een derde brug op het
moment dat Hempens-Teerns ontwikkeld wordt.
De heer Timmermans (weth)Mevrouw Inberg en mevrouw De
Bruin hebben namens hun fracties aangegeven zeer wel te
kunnen instemmen met het voornemen zoals dat hier ligt en
zij vragen beiden aandacht voor de fietsverbinding Magere
Weide richting Troelstraweg, waarbij door mevrouw De Bruin
aangegeven is dat sociale veiligheid daarbij een belangrijk
punt van afweging isIk denk dat het college het met beide
stellingnames eens is. Wij zullen met de desbetreffende ei
genaar nagaan of en in hoeverre wij in staat zijn om een
dergelijke fietspad, dat op zichzelf een goede verbinding
zou zijn zeker ook voor de schoolgaande jeugd, te realise
ren, waarbij uiteraard de uitgangspunten die in deze ge
meente gelden voor wat betreft de sociale veiligheid ook
gewaarborgd moeten blijven.