Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 De heer Bilker heeft namens zijn fractie aangegeven dat het terugdringen van de automobiliteit hier niet aan de orde is. In die zin heeft hij gelijk, dat zegt het college ook en ook de heer Ten Hoeve is daar op ingegaan. Het gaat ook niet zozeer om het terugdringen van de automobiliteit ten opzichte van de huidige situatie, maar beperking van de groei van de automobiliteit. Met andere woorden in plaats van 70% groei volstaan met 30% groei. Dat is misschien al jammer genoeg, maar dan doe je in ieder geval nog wat. Daarmee kom je wel degelijk tegemoet aan een stuk beperking van de overlast. Ik kom daar dadelijk nog op terug. De heer Bilker heeft aangegeven moeite te hebben met de be trekkelijk korte busbaan. 1,9 kilometer is toch een behoor lijk eind, kan ik hem verzekeren, zeker als je zo lang in de file moet staan elke ochtend. De huidige berekeningen geven aan dat de komende jaren in meer dan 80% van de ge vallen de bus zonder eerst zelf in de file te geraken op de busbaan kan komen. Dat betekent dus in overgrote mate dat de bus wel degelijk ten opzichte van het gewone autoverkeer in een voorrangspositie is en dus snel de stad kan berei ken. Op termijn zal het wellicht nodig zijn om de busbaan van 1,9 kilometer te verlengen richting StiensDan ben ik bij het punt van de heer Ten Hoeve. Er wordt serieus geke ken of dan het huidige spoortracé, om dat daar gunstige voorwaarden voor zijn, kan aansluiten op de busbaan die wij hopelijk gaan aanleggen, zodat dat wellicht tot kostenbe sparing kan leiden. De heer Bilker heeft aangegeven, zoals mevrouw Van Ulzen dat ook naar voren heeft gebracht, dat wij hier niet te ma ken hebben met een integrale verkeersoplossingDat is cor rect, dat staat ook helder in de stukken. Wij hebben moeten vaststellen, dat geldt overigens niet alleen voor de ge meente Leeuwarden maar dat is met name ook het samenwer kingsverband van gemeenten, provincie en rijk, dat hoe ook de uitkomst van de integrale vervoersstudie rondom Leeuwar den zal zijn, het zal altijd zo zijn dat een zeer groot deel van de gebruikers richting Leeuwarden ook Leeuwarden als einddoel heeft, met andere woorden niet gebaat is met een weg buiten de stad om, of dat u zou willen dat mensen vanuit het noorden niet bij het Valeriusplein op de rondweg aanpakken, maar bijvoorbeeld bij het Europaplein dan wel een andere plaats. Daar staat die file al evenzeer. Het heeft dus absoluut geen zin om de mensen die in de stad moeten zijn op een andere plek binnen te laten komen dan ter plaatse van het Valeriusplein. In die zin heeft de dis cussie over een noordwest-tangent niet zo gek veel invloed op dit voorstel. Die is immers met name bedoeld om de pro blematiek van het doorgaande, vooral ook het zakelijke, vrachtverkeer een kans te geven. Want die bedrijven moeten, als ze niet in Leeuwarden hoeven te zijn, altijd via het Leeuwarder wegennet, hetgeen tien a vijftien minuten tijd Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 17 maart 1997 verlies betekent. Daarvoor is met name de eventuele aanleg van de noordwest-tangent relevant. De belangen van de bedrijven. Ik denk dat je niet kunt volhouden dat de bedrijven, zoals die er nu zijn, slechter bereikbaar worden na realisatie van deze busbaan als in de huidige situatie. Ik denk dat dat niet aan de orde is, men wordt niet slechter bereik baar Toename van lawaai, heeft de heer Bilker gezegd, omdat de oppervlakte asfalt in de breedte toeneemt. Als je kijkt naar de geluidshinder, dan gaat het om een minimale vergro ting, in ieder geval zodanig dat er geen wettelijke maatre gelen getroffen hoeven te worden. Ik zou de vraag willen voorleggen wat er gebeurt als je niets doet. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat de files een stuk langer zijn en dat er inderdaad permanent, weliswaar niet een hogere geluidsbelasting, maar wel een veel langere en dus ook de stankoverlast alleen maar zal toenemen. Dat punt moet ook in de afweging worden betrokken, denk ik. De heer Bilker heeft een opmerking gemaakt over dat de meerderheid van de commissie geadviseerd heeft aan de raad om niet in te stemmen met dit voorstelWij hebben in het college aan de orde gehad en geconstateerd dat weliswaar het aantal aanwezige leden voor wat betreft de tegenstem mers groter was als degenen die positief wensten te advise ren, maar wij hebben gekeken naar welke fracties zij verte genwoordigden en toen bleek er een substantiële meerderheid in de raad te bestaan voor dit voorstel ten opzichte van de tegenstanders. Dat is voor het college aanleiding geweest om voldoende vertrouwen te hebben om dit voorstel hier van avond voor te leggen. De heer De Jong heeft kort en krachtig aangegeven tegen het voorstel te zijn. Ik hoef daar niet op te reageren, dat is helder De heer Ten Hoeve heeft nog eens aangegeven, zoals ook me vrouw Inberg en mevrouw De Bruin, waarom het van belang is wel degelijk te denken in oplossingen als busbanen. Terecht heeft hij de verelendungstheorie hier niet van toepassing willen verklaren. Ik denk dat dat juist is. Individuele problemen zoveel mogelijk in goed overleg met betrokkenen oplossen. Dat waren wij al van plan, dat hebben wij ook al in een groot aantal situaties gedaan en dat zul len wij blijven doen. Het gebruik maken van de busbaan door taxi's. Ik kan toe zeggen dat wij de voor- en nadelen die daaraan verbonden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 9