Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
fen heel goed dat het openbaar vervoer zo dicht mogelijk
bij de oude halteringsplaats moet komen, zo dicht mogelijk
bij het centrum. Uitgaande dat de Harmoniebrug de beste lo
catie is voor een halte, dan is er ook een op één na beste
locatie. Laten we die dan voor het openbaar vervoer benut
ten.
Nogmaals, we zouden graag onze variant uitgezocht willen
zien
Nu de financiële kant van de brug. We vinden het veel geld
en omdat voor ons de noodzaak niet voldoende aangetoond is
kunnen we het voorgestelde NUON-geld, dat al was toegezegd
voor de herinrichting, veel beter ook voor dat doel gebrui
ken. Op basis van de dekking van het krediet hadden we ook
grote moeite in de commissie. En eerlijk, we hebben ook
twijfel of de f 3,1 miljoen wel voldoende zou zijn geweest.
De aanbevelingen van de Commissie De Haan waren volgens mij
ook hierop nog niet getoetst
Dus samenvattend, tegen de Harmoniebrug en dus ook nee te
gen het voorstel van het krediet en u zult begrijpen ook
tegen het voorbereidingsbesluit
De parkeergarages
Hoeksterend, inclusief de minirotonde, Oldehoofsterkerkhof
daar gaan wij mee akkoord. Wel nog één informatieve vraag:
wanneer kunnen we beginnen met het Hoeksterend?
Derde aandachtsstreepje, akkoord, maar denk aan goede ver
vangende parkeerruimte en we zien de deelplannen met be
langstelling tegemoet.
Reconstructie kruispunten, enz. Ook akkoord.
Ie. Keuze bestratingsmateriaal.
Ik moet zeggen - ik heb daar net nog even bij gekeken - het
is een prachtig gedeelte geworden, prachtig ruim, het ziet
er heel mooi uit. Ook wat dat betreft akkoord.
En 2: ook akkoord.
Vervolgens meneer de voorzitter, nog een paar opmerkingen.
Wij zijn het van harte eens met het collegestandpunthet
hekwerk langs de grachten wordt met uitzondering van het
Nauw verwijderd. Maar de ervaringen met een proef zijn
daarbij van doorslaggevende betekenis.
De door u gemaakte opmerking inzake de verlichting, bevoor
rading en overig bestemmingsverkeer in de binnenstad, on
derschrijven wij volledig.
Dan de financiering van het project. Wij wachten uw zorg
vuldige voorstellen af, maar willen nu al vast noemen dat
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
wij niet akkoord kunnen gaan met een baatbelasting. In de
commissie hebben wij het voorstel van een obligatiemodel
gedaan. Dit zogenaamde obligatiemodel is vrijwillig, de
stukken zijn weer opvraagbaar als de ondernemer zijn onder
neming staakt. Bent u bereid om dit voorstel te onderzoe
ken?
Eewal, Hofplein, Groeneweg. Daar waar de auto mag rijden,
in voornoemde straten dus, houd daar ook voldoende parkeer
gelegenheid. Niet te snel de parkeergelegenheid weg plan
nen, zou ons advies zijn.
Tot slot. Het Masterplan is een prachtig plan, met veel
glans, daar kunnen we met z'n allen trots op zijn. Nog
maals, aan een ieder die daaraan heeft meegewerkt, onze
welgemeende complimenten. Dank u wel.
De heer Bakker: Wij sluiten vanavond een langdurig voorbe
reidingstraject af om te komen tot een Masterplan voor de
openbare ruimte in onze binnenstad.
Dat plan gaan wij vanavond ook vaststellen en dat geeft ons
reden tot vreugde, zeker als gekeken wordt naar de wijze
waarop dit Masterplan tot stand is gekomen, waarbij met na
me de Leeuwarder Ondernemers Vereniging een heel goede en
constructieve partner is gebleken. Mijn fractie hecht er
aan alle betrokkenen, en in het bijzonder de LOV, hiervoor
dank te zeggen.
Ik wil hier vanavond niet meer uitgebreid op de inhoud van
het plan ingaan, temeer niet daar wij de gekozen opzet door
met proefopstellingen te gaan werken, een heel goede aanpak
vinden. Ik beperk mij dan ook vanavond tot een drietal pun
ten
Ten eerste, we zouden graag willen dat haast wordt gemaakt
met het autoluw maken van de Nieuwestad en de Wirdumerdijk
We hadden vorige week hieromtrent een motie willen indienen
met de strekking het college te bewegen met de LOV in over
leg te treden om dit voor elkaar te krijgen. We hebben in
middels begrepen, dat hier reeds aan gewerkt wordt. We zou
den graag willen weten van het college of dit ook zo is, en
zo ja, op welke termijn en eventuele afsluiting mogelijk
is
Overigens heb ik in de commissievergadering gevraagd haast
te maken met de start van het Masterplan. Er moet een daad
worden gesteld, het plan moet tot leven worden gebracht,
een spoedige start met de herinrichting van de Nieuwestad
en de Wirdumerdijk kan daar op een goede wijze invulling
aan geven. Wanneer denkt het college dat hiermee een aan
vang kan worden gemaakt?
Een tweede punt betreft de herinrichting van het Oldehoof-
sterkerkhofIn de raadsbrief wordt voorgesteld hier een