Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 fen heel goed dat het openbaar vervoer zo dicht mogelijk bij de oude halteringsplaats moet komen, zo dicht mogelijk bij het centrum. Uitgaande dat de Harmoniebrug de beste lo catie is voor een halte, dan is er ook een op één na beste locatie. Laten we die dan voor het openbaar vervoer benut ten. Nogmaals, we zouden graag onze variant uitgezocht willen zien Nu de financiële kant van de brug. We vinden het veel geld en omdat voor ons de noodzaak niet voldoende aangetoond is kunnen we het voorgestelde NUON-geld, dat al was toegezegd voor de herinrichting, veel beter ook voor dat doel gebrui ken. Op basis van de dekking van het krediet hadden we ook grote moeite in de commissie. En eerlijk, we hebben ook twijfel of de f 3,1 miljoen wel voldoende zou zijn geweest. De aanbevelingen van de Commissie De Haan waren volgens mij ook hierop nog niet getoetst Dus samenvattend, tegen de Harmoniebrug en dus ook nee te gen het voorstel van het krediet en u zult begrijpen ook tegen het voorbereidingsbesluit De parkeergarages Hoeksterend, inclusief de minirotonde, Oldehoofsterkerkhof daar gaan wij mee akkoord. Wel nog één informatieve vraag: wanneer kunnen we beginnen met het Hoeksterend? Derde aandachtsstreepje, akkoord, maar denk aan goede ver vangende parkeerruimte en we zien de deelplannen met be langstelling tegemoet. Reconstructie kruispunten, enz. Ook akkoord. Ie. Keuze bestratingsmateriaal. Ik moet zeggen - ik heb daar net nog even bij gekeken - het is een prachtig gedeelte geworden, prachtig ruim, het ziet er heel mooi uit. Ook wat dat betreft akkoord. En 2: ook akkoord. Vervolgens meneer de voorzitter, nog een paar opmerkingen. Wij zijn het van harte eens met het collegestandpunthet hekwerk langs de grachten wordt met uitzondering van het Nauw verwijderd. Maar de ervaringen met een proef zijn daarbij van doorslaggevende betekenis. De door u gemaakte opmerking inzake de verlichting, bevoor rading en overig bestemmingsverkeer in de binnenstad, on derschrijven wij volledig. Dan de financiering van het project. Wij wachten uw zorg vuldige voorstellen af, maar willen nu al vast noemen dat Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 wij niet akkoord kunnen gaan met een baatbelasting. In de commissie hebben wij het voorstel van een obligatiemodel gedaan. Dit zogenaamde obligatiemodel is vrijwillig, de stukken zijn weer opvraagbaar als de ondernemer zijn onder neming staakt. Bent u bereid om dit voorstel te onderzoe ken? Eewal, Hofplein, Groeneweg. Daar waar de auto mag rijden, in voornoemde straten dus, houd daar ook voldoende parkeer gelegenheid. Niet te snel de parkeergelegenheid weg plan nen, zou ons advies zijn. Tot slot. Het Masterplan is een prachtig plan, met veel glans, daar kunnen we met z'n allen trots op zijn. Nog maals, aan een ieder die daaraan heeft meegewerkt, onze welgemeende complimenten. Dank u wel. De heer Bakker: Wij sluiten vanavond een langdurig voorbe reidingstraject af om te komen tot een Masterplan voor de openbare ruimte in onze binnenstad. Dat plan gaan wij vanavond ook vaststellen en dat geeft ons reden tot vreugde, zeker als gekeken wordt naar de wijze waarop dit Masterplan tot stand is gekomen, waarbij met na me de Leeuwarder Ondernemers Vereniging een heel goede en constructieve partner is gebleken. Mijn fractie hecht er aan alle betrokkenen, en in het bijzonder de LOV, hiervoor dank te zeggen. Ik wil hier vanavond niet meer uitgebreid op de inhoud van het plan ingaan, temeer niet daar wij de gekozen opzet door met proefopstellingen te gaan werken, een heel goede aanpak vinden. Ik beperk mij dan ook vanavond tot een drietal pun ten Ten eerste, we zouden graag willen dat haast wordt gemaakt met het autoluw maken van de Nieuwestad en de Wirdumerdijk We hadden vorige week hieromtrent een motie willen indienen met de strekking het college te bewegen met de LOV in over leg te treden om dit voor elkaar te krijgen. We hebben in middels begrepen, dat hier reeds aan gewerkt wordt. We zou den graag willen weten van het college of dit ook zo is, en zo ja, op welke termijn en eventuele afsluiting mogelijk is Overigens heb ik in de commissievergadering gevraagd haast te maken met de start van het Masterplan. Er moet een daad worden gesteld, het plan moet tot leven worden gebracht, een spoedige start met de herinrichting van de Nieuwestad en de Wirdumerdijk kan daar op een goede wijze invulling aan geven. Wanneer denkt het college dat hiermee een aan vang kan worden gemaakt? Een tweede punt betreft de herinrichting van het Oldehoof- sterkerkhofIn de raadsbrief wordt voorgesteld hier een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 12