Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Anderen willen uitstel, het liefst tot na de verkiezingen denk ik, maar dat vind ik ook niet zo'n goed idee. Wanneer men overlast vreest op de Westersingel en het achterliggen de gebied, dan moet ik constateren dat de Horecanota vol doende aangeeft dat de handhaving zal verbeteren. Het col- legebesluit omtrent het nuttigen van alcohol in het open baar is een teken dat dit college nu eindelijk eens stren ger in de leer wordt op dit punt en dat wens ik alleen maar aan te moedigen. De heer Beers: De fractie krijgt de neiging om eerst te la ten zien wat voor soort sokken ik draag, maar ik zal u dat besparen. Dat ik nog eens gezien mocht worden als een expo nent van de geitenwollensokken cultuur, is fantastisch. Ik denk niet dat het noodzakelijk is dat ik herhaal hoe be langrijk wij de herinrichting van de binnenstad vinden. Wij vinden het wel laat, want een hoofdwinkelstraat met een doorgaande autoweg is anno 1987 volstrekt achterhaald. En daarbij is 1987 geen verspreking. De constatering van de PAL/GroenLinks-fractie is altijd geweest: het Masterplan past volledig in het straatje van PAL/GroenLinks. Minder auto's, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer aan dacht voor groen en het monumentale deel van de binnenstad. De citybus is een nieuw fenomeen binnen het openbaar ver voer in Leeuwarden. We stonden en wij staan achter dit Mas terplan Wel blijven wij ons verzetten tegen de sluiproute over het RuiterskwartierHet komt geregeld voor dat het verkeer vanaf de ingang van de parkeergarage Zaailand vaststaat tot op de Nieuweweg en in de andere richting tot in de Prins Hendrikstraat. Dergelijke files gaan straks over het Rui terskwartier en de Westerplantage langs de nieuwe en op de ze manier naar ons oordeel bij voorbaat mislukte horeca en terrassen in het Harmoniekwartier. Ik heb dat al eerder aangeduid, ik zou daar toch eens graag een uitspraak van andere fracties over willen horen. Het Masterplan is zo langzamerhand helemaal toegespitst op de HarmoniebrugIk ontkom er ook niet aan om daar het één en ander over te zeggen. Het belang van fietsers en voet gangers, dat met deze brug gediend zou zijn, onderschrijven wij nog steeds. Het belang voor automobilisten die op het Fonteinland parkeren vinden wij al minder groot. Toch lijkt het erop dat sinds het belang voor automobilisten duidelijk is geworden het college de brug ook ziet zitten. Het belang voor de VEONN zien wij genuanceerd. Uiteraard is een brug voor de afstand Westersingel-Harmoniekwartier interessant, maar de afstand naar het kernwinkelgebied, laten we zeggen de Waag en wat er omheen ligt, is niet groter dan wanneer de bus op de Prins Hendrikbrug zou stoppen. De heer Feddema Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 heeft hier ook al op gewezen. Dan moet gekeken worden naar de verhouding prijs en wat het oplevert. De fractie van PAL/GroenLinks is tot de conclusie gekomen, dat op dit moment de investering onverstandig is. Enerzijds in het licht van bezuinigingen, vorige week bij de Perspec tiefnota nog genomen, anderzijds in het licht van de aanbe velingen van de Commissie De Haan, stellen dat eerst een programma van eisen, dan het opstellen van een begroting en beschikbaar stellen van een budget de juist volgorde is. Voorzitter, niet op dit moment, niet voor dit budget. Mocht het college van mening zijn dat de brug voor een lager be drag gerealiseerd kan worden, dan zouden wij dit willen heroverwegen. Overigens vragen wij ons af of daarbij GSB- middelen de juiste financieringsbron zijn. Zo ik zojuist al zei, niet voor de buspassagiers, niet voor de parkeerautomobilist, nog altijd wel voor fietsers en voetgangers. Ik wil daarbij stellen dat dit besluit om niet voor de Harmoniebrug te kiezen ons zeer aan het hart gaat, omdat wij dit in het verleden altijd hebben gesteund. Bin nen het geheel van het Masterplan denk ik echter dat het autoluw maken van de Nieuwestad, de f 1,3 miljoen aan NUON- gelden waarschijnlijk beter kan gebruiken. Ik ga even terug naar het Masterplan los van de Harmonie brug. De gevel- en kadeverlichting is mooi, maar ik zou toch willen vragen of dat na 12.00 uur 's nachts niet uit kan, want het vreet veel elektriciteit, veel energie en de indruk wordt steeds meer gewekt dat 1s nachts toch alleen nog maar dronkelappen in de binnenstad rondlopen, die er waarschijnlijk weinig van zullen genieten. Wat ons betreft mag het vanwege het energiegebruik uit. Voorzitter, de proef met de voorbeeldbestrating op de Nieu westad n.z. vinden wij teleurstellend. Ik vind dat de ver schillen in het gebruik van stenen weinig aansprekend zijn. Ik geloof dat ik het daarin oneens ben met de heer Feddema Dat is één van de redenen waarom wij zeggen: de proef met het weghalen van hekjes langs delen van grachten hoeft voor ons niet, wij vinden sowieso dat wij dat gewoon moeten doen en met een opstaande rand van bakstenen lijkt dat ons geen probleem. Een groot probleem bij dit Masterplan, daar hebben anderen ook al op gewezen, is dat niemand schijnt te weten hoe dit gefinancierd moet worden. We hebben er al eerder om ge vraagd, het blijft nog steeds vaag. Daarom willen wij graag vragen om een prioriteitstelling. Ik heb zojuist al genoemd de herinrichting, het autoluw maken van Nieuwestad, Wirdu- merdijk, de heer Feddema wees er al op, dan moet je eerst vervangende parkeergelegenheid aanbieden. Wij hebben daar voor het alternatief van het Wilhelminaplein geboden en ik

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 15