Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Anderen willen uitstel, het liefst tot na de verkiezingen
denk ik, maar dat vind ik ook niet zo'n goed idee. Wanneer
men overlast vreest op de Westersingel en het achterliggen
de gebied, dan moet ik constateren dat de Horecanota vol
doende aangeeft dat de handhaving zal verbeteren. Het col-
legebesluit omtrent het nuttigen van alcohol in het open
baar is een teken dat dit college nu eindelijk eens stren
ger in de leer wordt op dit punt en dat wens ik alleen maar
aan te moedigen.
De heer Beers: De fractie krijgt de neiging om eerst te la
ten zien wat voor soort sokken ik draag, maar ik zal u dat
besparen. Dat ik nog eens gezien mocht worden als een expo
nent van de geitenwollensokken cultuur, is fantastisch.
Ik denk niet dat het noodzakelijk is dat ik herhaal hoe be
langrijk wij de herinrichting van de binnenstad vinden. Wij
vinden het wel laat, want een hoofdwinkelstraat met een
doorgaande autoweg is anno 1987 volstrekt achterhaald. En
daarbij is 1987 geen verspreking. De constatering van de
PAL/GroenLinks-fractie is altijd geweest: het Masterplan
past volledig in het straatje van PAL/GroenLinks. Minder
auto's, meer ruimte voor fietsers en voetgangers, meer aan
dacht voor groen en het monumentale deel van de binnenstad.
De citybus is een nieuw fenomeen binnen het openbaar ver
voer in Leeuwarden. We stonden en wij staan achter dit Mas
terplan
Wel blijven wij ons verzetten tegen de sluiproute over het
RuiterskwartierHet komt geregeld voor dat het verkeer
vanaf de ingang van de parkeergarage Zaailand vaststaat tot
op de Nieuweweg en in de andere richting tot in de Prins
Hendrikstraat. Dergelijke files gaan straks over het Rui
terskwartier en de Westerplantage langs de nieuwe en op de
ze manier naar ons oordeel bij voorbaat mislukte horeca en
terrassen in het Harmoniekwartier. Ik heb dat al eerder
aangeduid, ik zou daar toch eens graag een uitspraak van
andere fracties over willen horen.
Het Masterplan is zo langzamerhand helemaal toegespitst op
de HarmoniebrugIk ontkom er ook niet aan om daar het één
en ander over te zeggen. Het belang van fietsers en voet
gangers, dat met deze brug gediend zou zijn, onderschrijven
wij nog steeds. Het belang voor automobilisten die op het
Fonteinland parkeren vinden wij al minder groot. Toch lijkt
het erop dat sinds het belang voor automobilisten duidelijk
is geworden het college de brug ook ziet zitten. Het belang
voor de VEONN zien wij genuanceerd. Uiteraard is een brug
voor de afstand Westersingel-Harmoniekwartier interessant,
maar de afstand naar het kernwinkelgebied, laten we zeggen
de Waag en wat er omheen ligt, is niet groter dan wanneer
de bus op de Prins Hendrikbrug zou stoppen. De heer Feddema
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
heeft hier ook al op gewezen. Dan moet gekeken worden naar
de verhouding prijs en wat het oplevert.
De fractie van PAL/GroenLinks is tot de conclusie gekomen,
dat op dit moment de investering onverstandig is. Enerzijds
in het licht van bezuinigingen, vorige week bij de Perspec
tiefnota nog genomen, anderzijds in het licht van de aanbe
velingen van de Commissie De Haan, stellen dat eerst een
programma van eisen, dan het opstellen van een begroting en
beschikbaar stellen van een budget de juist volgorde is.
Voorzitter, niet op dit moment, niet voor dit budget. Mocht
het college van mening zijn dat de brug voor een lager be
drag gerealiseerd kan worden, dan zouden wij dit willen
heroverwegen. Overigens vragen wij ons af of daarbij GSB-
middelen de juiste financieringsbron zijn.
Zo ik zojuist al zei, niet voor de buspassagiers, niet voor
de parkeerautomobilist, nog altijd wel voor fietsers en
voetgangers. Ik wil daarbij stellen dat dit besluit om niet
voor de Harmoniebrug te kiezen ons zeer aan het hart gaat,
omdat wij dit in het verleden altijd hebben gesteund. Bin
nen het geheel van het Masterplan denk ik echter dat het
autoluw maken van de Nieuwestad, de f 1,3 miljoen aan NUON-
gelden waarschijnlijk beter kan gebruiken.
Ik ga even terug naar het Masterplan los van de Harmonie
brug. De gevel- en kadeverlichting is mooi, maar ik zou
toch willen vragen of dat na 12.00 uur 's nachts niet uit
kan, want het vreet veel elektriciteit, veel energie en de
indruk wordt steeds meer gewekt dat 1s nachts toch alleen
nog maar dronkelappen in de binnenstad rondlopen, die er
waarschijnlijk weinig van zullen genieten. Wat ons betreft
mag het vanwege het energiegebruik uit.
Voorzitter, de proef met de voorbeeldbestrating op de Nieu
westad n.z. vinden wij teleurstellend. Ik vind dat de ver
schillen in het gebruik van stenen weinig aansprekend zijn.
Ik geloof dat ik het daarin oneens ben met de heer Feddema
Dat is één van de redenen waarom wij zeggen: de proef met
het weghalen van hekjes langs delen van grachten hoeft voor
ons niet, wij vinden sowieso dat wij dat gewoon moeten doen
en met een opstaande rand van bakstenen lijkt dat ons geen
probleem.
Een groot probleem bij dit Masterplan, daar hebben anderen
ook al op gewezen, is dat niemand schijnt te weten hoe dit
gefinancierd moet worden. We hebben er al eerder om ge
vraagd, het blijft nog steeds vaag. Daarom willen wij graag
vragen om een prioriteitstelling. Ik heb zojuist al genoemd
de herinrichting, het autoluw maken van Nieuwestad, Wirdu-
merdijk, de heer Feddema wees er al op, dan moet je eerst
vervangende parkeergelegenheid aanbieden. Wij hebben daar
voor het alternatief van het Wilhelminaplein geboden en ik