Blad 54
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
zoals wij die zojuist gevoerd hebben. Het zal duidelijk
zijn dat voor die onderdelen die dat betreft, met name de
Westersingel en dergelijke, wij daar tegen zijn.
De heer Feddema: De conclusies van de evaluatie Verkeers-
Milieu-Plan zijn te verklaren volgens mijn fractie. Dat fa
se 1 nog niet geheel is uitgevoerd heeft mijns inziens niet
alleen te maken met werkdruk en geld, het gaat volgens mij
ook vooral om dat je het deel Voorstreek - Tuinen - Ossekop
nog niet kan afsluiten, omdat vervangende parkeerruimte nog
niet is gerealiseerd. Wij moeten zelfs nog beginnen met het
Hoeksterend. Mijn fractie vindt, in volle overtuiging, dat
wij ook niet met twee maten kunnen meten. Naar de onderne
mers toe hebben wij beloofd eerst parkeerruimte te realise
ren, daar is net ook al iets over gezegd, dan inrichten en
tegelijk afsluiten. De winkeliers aan Nieuwestad-Wirdumer-
dijk kan je niet anders behandelen dan die van Voorstreek,
Kelders en Groentemarkt. Dat bent u toch allen met ons
eens, naar ik hoop?
Dat nu de Weaze afgesloten wordt, kunnen wij begrijpen,
maar de Ossekop moet open blijven voor bestemmingsverkeer
en de klanten moeten daar bij de parkeerplaatsen kunnen ko
men
Dat de groei, die uitgerekend is, uitkomt en dat wij nu
meer gedreven zouden worden om tot versnelde uitvoering van
het VMP over te gaan, gaat mijn fractie te ver.
Fase 2 en 3 uitvoeren, goed, maar wel volgens de afspraken
die wij hebben gemaakt. Dus eerst de parkeerproblematiek
oplossen, dan herinrichten en tegelijkertijd afsluiten.
Daar moeten wij ons aan houden, afspraak is afspraak.
De motie van de D66-fractie kunnen wij onderschrijven.
Mevrouw De Jong: Wij hebben het hier door middel van het
Masterplan al vrij uitvoerig over gehad en gaan in wezen
akkoord met de fasen zoals die genoemd staan.
Wij steunen de motie van de D66-fractie nog niet, omdat wij
nog even het antwoord van de wethouder willen afwachten.
Wij hebben wel begrepen - omdat wij dat in de commissie wel
eens aan de orde hebben gehad toen het GDV-beleid aan de
orde was - dat de wethouder zich al eerder heeft uitgespro
ken over dat er sowieso sprake moest zijn van een routing
tussen de GDV-locatie en de binnenstad, alleen hij zei toen
dat het er met name om ging dat het sluipverkeer naar bui
ten de stad voorkomen moet worden op het Vliet. Maar wij
horen het antwoord van de wethouder nog.
Wij willen graag een actualisatie van het fietspadenplan,
wij hebben dat in de commissie ook genoemd.
Blad 55
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Wij hebben ook gevraagd om mee te nemen in het Verkeers-
Milieu-Plan de transferia aan de aanlooproutes naar de stad
op plekken waar dat noodzakelijk is. Als wij een verkeers
luwe binnenstad willen en wij willen minder autoverkeer in
de binnenstad, dan denk ik dat wij ook toe moeten naar het
neerzetten van transferia, waardoor autopassagiers over
kunnen stappen op busvervoer richting werk bijvoorbeeld.
De heer Beers: Wij hebben de evaluatie bekeken en zijn na
tuurlijk ernstig teleurgesteld over de geringe voortgang
van het Verkeers-Milieu-Plan. Wij hebben ook in de commis
sie al genoemd dat wij vinden dat als wij blijven wachten
tot er vervangende parkeergelegenheid is gerealiseerd, ik
niet weet hoe lang dat wachten nog gaat duren. Wij hebben
het alternatief van het parkeeraanbod Wilhelminaplein ge
noemd. Laten wij alstublieft naar dat soort alternatieven
gaan kijken, voordat de hele boel verwatert.
De motie van de D66-fractie. Wij hebben begrepen dat ook op
de route tussen de Centrale en de binnenstad de mogelijk
heid van busvervoer mogelijk is. Ik vind het moeilijk om
dan nu zo voor de vuist weg een motie aan te nemen. Als wij
hier op terug komen in de commissie, vind ik het prima,
maar om nu deze motie te steunen, gaat mij net iets te
snel
De heer Bilker: Ik wilde in eerste instantie niet het woord
hebben over het Verkeers-Milieu-Plan, omdat ik dat al had
gedaan bij het vorige agendapunt. Wij hebben namelijk ook
in de commissie gezegd dat er een duidelijke samenhang is.
Maar nu ligt er een interessante motie van de D66-fractie.
Ik heb even fractie-overleg gehad en hoewel wij tegen de
locatiekeuze GDV waren wat de Centrale betreft, is dit na
tuurlijk wel een logische consequentie van het genomen be
sluit. Bovendien herinneren wij ons dat dat ook een van de
argumenten wasdie wethouder Van Ammers telkens naar voren
haalde, dat er een goede verbinding zou zijn met de binnen
stad.
Wij zijn het dus van harte eens met de motie.
De heer Stoker: Gezien het feit dat de automobiliteit nog
steeds toeneemt, zij het dat de groei momenteel iets klei
ner is, is dit plan nog steeds een belangrijke zaak. Het
blijft echter heel belangrijk dat wij ook blijven kijken
naar de ontwikkelingen op provinciaal en regionaal niveau
wat het verkeer en vervoer betreft. Want Leeuwarden is na
tuurlijk geen eiland. Afstemming op hetgeen anderen doen is
noodzakelijk, dat is daarnet ook al gebleken.