Blad 8
Verslag van de raadsvergadering van 25 augustus 1997
In de tweede plaats, als BWL van mening blijft dat er ge
sloopt moet worden, dat dan in ieder geval het sociale as
pect, de gebondenheid aan de buurt in de zin van dat het
streven van de nieuwbouw van woningen voor mensen die daar
nu al wonen een belangrijk uitgangspunt is en dat moet meer
als een streven zijn, een echt voornemen moet zijn.
Dat is de aanleiding geweest waarom wij als college geen
bezwaar maken tegen het besluit van de staatssecretaris,
maar wel in de richting van diegene die daar primair ver
antwoordelijk voor is nog eens heel nadrukkelijk onze be
langen hebben uitgelegd met een verzoek daaraan gekoppeld
om zo verstandig te zijn het aan te houden.
In die zin denk ik dat de stellingname in de motie van de
heer Stoker, meeondertekend door alle fracties, volstrekt
in de lijn is met de stellingname die het college in dit
opzicht heeft ingenomen. Ik neem aan dat de motie ook bij
het college geen enkele weerstand oproept, in tegendeel.
De Voorzitter: Als wij het beperken tot deze krachtige eer
ste termijn, zowel van de zijde van de raad als van de zij
de van het college, die tot dezelfde conclusie leidt, name
lijk dat dit een geluid is wat zich verdraagt met de lijn
die het college altijd heeft ingenomen en dat dit bestuurs
orgaan dit dus goed zou kunnen uitspreken, dan zouden wij
niet in strijd zijn met het Reglement van Orde. Als iedere
fracties zegt dat zij de motie niet voor niets hebben on
dertekend en het college zegt dit toe, dan is daarmee bij
dit agendapunt deze raadsuitspraak gedaan onder het besluit
een formele uitspraak van dit bestuursorgaan. Daarmee is
dit het geval. (Mevrouw Van Ulzen: Daarmee is dan gegaran
deerd dat dit uitgevoerd wordt.) Daarmee is gegarandeerd,
zoals de wethouder zegt, dat wij met de echte inhoudelijke
juiste argumenten op het juiste bord gaan spelen. Hoe dat
afloopt, dat zullen wij moeten zien.
De heer Krol: Afgelopen zaterdag stond een advertentie in
de Leeuwarder Courant waar de werving plaats vond van een
directeur van een GGD in Friesland, één GGD in Friesland,
gefuseerd en welHoewel de regioraad in meerderheid daar
mee akkoord is gegaan, weet ik zeker dat raadsleden uit de
ze raad, met namen PvdA en CDA, daar wat moeite mee hadden.
Ik denk dat het toch goed is dat voordat dit soort procedu
res in gang wordt gezet een en ander ook in de gemeentera
den aan de orde komt, voordat er definitieve stappen worden
gezet. Dat is naar mijn gevoel nog steeds niet gebeurd, dat
moet nog. Ik heb het gevoel dat hier wat vroegtijdig gean
ticipeerd wordt op zaken die er wellicht aan staan te ko
men. Daar komt bij dat het college ook antwoord heeft gege
ven op WD-vragen omtrent een kosten-baten analyse die nog
zou moeten plaatsvinden. Ik heb begrepen dat dat nog niet
Blad 9
Verslag van de raadsvergadering van 25 augustus 1997
gebeurd is. Ik heb wel begrepen dat een en ander f 1,25
duurder uitvalt voor de inwoners van deze gemeente. Ik denk
dat dat voorstel op z'n minst hier in de raad moet komen,
inclusief een deugdelijke dekking.
Ik herinner mij ook nog de woorden van het college met be
trekking tot Bestuurlijke Vernieuwing, dat een en ander
kostendekkend zou plaatsvinden, niet alleen kostendekkend
maar dat deze hele procedure de burger gemiddeld ook niet
meer geld zou gaan kosten. Ik heb zo het gevoel dat als je
begint met de f 1,2 5 van de GGD, wie weet wat ons nog boven
het hoofd hangt met betrekking tot milieu, brandweer en po
litie. Het is goed dat wij daar op korte termijn eens met
elkaar over van gedachten gaan wisselen. Je leest van alles
in de krant, maar er komt weinig informatie op het bordje
van de raadsleden terecht.
Kortom twee vragen. Is de oproep in de krant voor de direc
teur GGD niet veel te voorbarig, gelet op het voorgaande en
is het mogelijk om op korte termijn geïnformeerd te worden
over financiële perikelen rondom Bestuurlijke Vernieuwing
en alles wat daar verder mee samen hangt.
Graag zouden wij zo spoedig mogelijk geïnformeerd willen
worden
De heer De Jong (weth.)De her Krol refereert aan de ad
vertentie voor de werving van een nieuwe directeur GGD. Hij
zegt dat die enigszins voorbarig is. Ik kan daar voor een
flink deel met hem in meegaan. Ik wil ter ondersteuning van
dat standpunt toch een aantal dingen zeggen.
De drie algemene besturen van de bestuurlijke regio's in
Friesland hebben het groen licht gegeven voor de verdere
ontwikkelingen tot fusie van één GGD. Daarbij is door de
verschillende algemene besturen, de Friese Wouden met name
en Zuidwest een aantal voorwaarden gesteld. Als portefeuil
lehouder Volksgezondheid heb ik mijzelf 20 juni j.l. nogal
krachtig verzet tegen de komst van een interim-manager.
Daarna is er verder gesproken in de Stuurgroep Fusie GGD en
daarin is gezegd dat het niet zozeer gaat om een interim
manager in het jargon zoals wij daar vaak onder verstaan,
maar dat het zou moeten gaan om een directeur die voor drie
jaar de kar gaat trekken en met wie je eventueel een ver
volgtraject zou kunnen afspreken. Daar is wat voor te zeg
gen, want er is nogal wat materiaal dat om bewerking vraagt
ten aanzien van de bedrijfsvoering, de beleidsvoorberei
ding, productomschrijving die wij straks gaan afnemen van
de GGD.
De werving is van start gegaan en een complicerende factor,
ik denk dat de heer Krol die terecht naar voren brengt, is
dat in de procedure, waarbij overigens een extern bureau is
ingeschakeld, duidelijk gemaakt zal moeten worden aan kan
didaten, die hierop reflecteren, dat het gaat om een voor
genomen besluit van de gemeenteraden in Friesland, waarbij