Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 25 augustus 1997 In de tweede plaats, als BWL van mening blijft dat er ge sloopt moet worden, dat dan in ieder geval het sociale as pect, de gebondenheid aan de buurt in de zin van dat het streven van de nieuwbouw van woningen voor mensen die daar nu al wonen een belangrijk uitgangspunt is en dat moet meer als een streven zijn, een echt voornemen moet zijn. Dat is de aanleiding geweest waarom wij als college geen bezwaar maken tegen het besluit van de staatssecretaris, maar wel in de richting van diegene die daar primair ver antwoordelijk voor is nog eens heel nadrukkelijk onze be langen hebben uitgelegd met een verzoek daaraan gekoppeld om zo verstandig te zijn het aan te houden. In die zin denk ik dat de stellingname in de motie van de heer Stoker, meeondertekend door alle fracties, volstrekt in de lijn is met de stellingname die het college in dit opzicht heeft ingenomen. Ik neem aan dat de motie ook bij het college geen enkele weerstand oproept, in tegendeel. De Voorzitter: Als wij het beperken tot deze krachtige eer ste termijn, zowel van de zijde van de raad als van de zij de van het college, die tot dezelfde conclusie leidt, name lijk dat dit een geluid is wat zich verdraagt met de lijn die het college altijd heeft ingenomen en dat dit bestuurs orgaan dit dus goed zou kunnen uitspreken, dan zouden wij niet in strijd zijn met het Reglement van Orde. Als iedere fracties zegt dat zij de motie niet voor niets hebben on dertekend en het college zegt dit toe, dan is daarmee bij dit agendapunt deze raadsuitspraak gedaan onder het besluit een formele uitspraak van dit bestuursorgaan. Daarmee is dit het geval. (Mevrouw Van Ulzen: Daarmee is dan gegaran deerd dat dit uitgevoerd wordt.) Daarmee is gegarandeerd, zoals de wethouder zegt, dat wij met de echte inhoudelijke juiste argumenten op het juiste bord gaan spelen. Hoe dat afloopt, dat zullen wij moeten zien. De heer Krol: Afgelopen zaterdag stond een advertentie in de Leeuwarder Courant waar de werving plaats vond van een directeur van een GGD in Friesland, één GGD in Friesland, gefuseerd en welHoewel de regioraad in meerderheid daar mee akkoord is gegaan, weet ik zeker dat raadsleden uit de ze raad, met namen PvdA en CDA, daar wat moeite mee hadden. Ik denk dat het toch goed is dat voordat dit soort procedu res in gang wordt gezet een en ander ook in de gemeentera den aan de orde komt, voordat er definitieve stappen worden gezet. Dat is naar mijn gevoel nog steeds niet gebeurd, dat moet nog. Ik heb het gevoel dat hier wat vroegtijdig gean ticipeerd wordt op zaken die er wellicht aan staan te ko men. Daar komt bij dat het college ook antwoord heeft gege ven op WD-vragen omtrent een kosten-baten analyse die nog zou moeten plaatsvinden. Ik heb begrepen dat dat nog niet Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 25 augustus 1997 gebeurd is. Ik heb wel begrepen dat een en ander f 1,25 duurder uitvalt voor de inwoners van deze gemeente. Ik denk dat dat voorstel op z'n minst hier in de raad moet komen, inclusief een deugdelijke dekking. Ik herinner mij ook nog de woorden van het college met be trekking tot Bestuurlijke Vernieuwing, dat een en ander kostendekkend zou plaatsvinden, niet alleen kostendekkend maar dat deze hele procedure de burger gemiddeld ook niet meer geld zou gaan kosten. Ik heb zo het gevoel dat als je begint met de f 1,2 5 van de GGD, wie weet wat ons nog boven het hoofd hangt met betrekking tot milieu, brandweer en po litie. Het is goed dat wij daar op korte termijn eens met elkaar over van gedachten gaan wisselen. Je leest van alles in de krant, maar er komt weinig informatie op het bordje van de raadsleden terecht. Kortom twee vragen. Is de oproep in de krant voor de direc teur GGD niet veel te voorbarig, gelet op het voorgaande en is het mogelijk om op korte termijn geïnformeerd te worden over financiële perikelen rondom Bestuurlijke Vernieuwing en alles wat daar verder mee samen hangt. Graag zouden wij zo spoedig mogelijk geïnformeerd willen worden De heer De Jong (weth.)De her Krol refereert aan de ad vertentie voor de werving van een nieuwe directeur GGD. Hij zegt dat die enigszins voorbarig is. Ik kan daar voor een flink deel met hem in meegaan. Ik wil ter ondersteuning van dat standpunt toch een aantal dingen zeggen. De drie algemene besturen van de bestuurlijke regio's in Friesland hebben het groen licht gegeven voor de verdere ontwikkelingen tot fusie van één GGD. Daarbij is door de verschillende algemene besturen, de Friese Wouden met name en Zuidwest een aantal voorwaarden gesteld. Als portefeuil lehouder Volksgezondheid heb ik mijzelf 20 juni j.l. nogal krachtig verzet tegen de komst van een interim-manager. Daarna is er verder gesproken in de Stuurgroep Fusie GGD en daarin is gezegd dat het niet zozeer gaat om een interim manager in het jargon zoals wij daar vaak onder verstaan, maar dat het zou moeten gaan om een directeur die voor drie jaar de kar gaat trekken en met wie je eventueel een ver volgtraject zou kunnen afspreken. Daar is wat voor te zeg gen, want er is nogal wat materiaal dat om bewerking vraagt ten aanzien van de bedrijfsvoering, de beleidsvoorberei ding, productomschrijving die wij straks gaan afnemen van de GGD. De werving is van start gegaan en een complicerende factor, ik denk dat de heer Krol die terecht naar voren brengt, is dat in de procedure, waarbij overigens een extern bureau is ingeschakeld, duidelijk gemaakt zal moeten worden aan kan didaten, die hierop reflecteren, dat het gaat om een voor genomen besluit van de gemeenteraden in Friesland, waarbij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 5