Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997 nu voordoet bij Rendac, dat bij het uitvlokken de zuiverin gen op hol slaan. Er zijn eigenlijk twee zaken die hier nu te doen staan. Dat is enerzijds een duidelijke communicatie, zowel intern als extern, intern binnen de diensten en extern naar burgers toe. Ik heb het voorstel de raad op papier meegegeven. Dat vraagt op jaarbasis een investering van f 500.000,-. Het tweede wat er moet gebeuren is het achterstallig onder houd zo snel mogelijk wegnemen. Dat zijn zaken als het om bouwen van het sierplantsoen, daar moet nogal wat aan ge beuren, daar zijn plannen toe, alleen er is geen geld. Als je dat versneld uitvoert, krijg je daar een betere onder- houdssituatie Daarnaast worden er vele trottoirs, dan zijn kilometers, niet bewandeld. Je zou er naar kunnen kijken om die op te ruimen. Het onderhoud van de trottoirs laat nogal te wensen over, vooral in bochten waar de tegels wegglijden en waar de ongewenste kruiden welig tieren. Op jaarbasis is dat een investering van f 1,5 miljoen. Die bedragen zijn zowel met de teamleider bedrijfsbureau openbare werken, met ambtena ren als ook met de mensen van natuur en milieu-educatie duidelijk doorgesproken. Als je dat wilt doen is voor de komende vijf jaar een investering van f 10 miljoen nodig. Utrecht heeft hetzelfde als Leeuwarden gedaan, besparen op het onderhoud, heeft de rekening gepresenteerd gekregen door haar burgers en heeft dus een investering van f 2 0 miljoen, die ze er voor de komende jaren voor uittrekken. Ook Eindhoven is er mee aan de gang geweest, dat is het rapport 'Gif van de straat'het jongste rapport waarin duidelijk in staat hoe men daarmee om moet gaan. Verder is er een duidelijk rapport 'Het groene geld' van de Heide maatschappij, waar het een en ander in te lezen staat. Daarnaast is er nog een zaak die moet gebeuren, want bij het onderzoek blijkt dat burgers, instellingen, bedrijven ook voor het bestrijden van ongewenste kruiden chemische middelen gebruiken, dat is het tweevoudige wat de gemeente in het verleden gebruikte. Daar zou je een rem op moeten zetten, net zoals dat in de land- en tuinbouw gebeurt. Ons voorstel is om deze middelen alleen op recept te laten ver krijgen. Dat wil zeggen dat iemand die een probleem heeft naar de gemeente gaat, de afdeling Milieu bekijkt het pro bleem en geeft daar wel of niet een advies c.q. een che misch middel voor. Dat zou in de APV moeten worden opgeno men en de milieupolitie zou dat allemaal moeten controle ren Verder is het zo dat de gemeente Leeuwarden haar klimaat- verbond ondertekend, daarbij behorende agenda voor de 21- ste eeuw, kortweg Agenda 21. Dat geeft verplichtingen en u als raad zal dus ook ten aanzien van deze verplichting een investering moeten plegen. Ik dank u. Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997 De heer Brinks (weth.)Op de lijst van toezeggingen van de Commissie Milieu en Stadsbeheer staat het punt Onkruidbe- strijdingen op verhardingen. Daar staat bij als omschrij ving: de heer Van Endt komt voor eind december met een no titie over onkruidbestrijding. Het lijkt mij goed om de ideeën en voorstellen, zoals nu door de heer Beijerinck hier naar voren gebracht zijn in ieder geval mee te nemen bij de opstelling van die nota. De heer De Boer Wirdum: Ik spreek ook namens mijn buurman de heer Koopmans Mijn vraag gaat over punt 9 Realisatie bestemmingsplan Wir- dum-Negentig (3e fase)Twee woningen grenzen aan dat be stemmingsplan. Wij willen graag drie vragen stellen aan de raad 1. Dit gaat om de indeling van de kavels ten opzichte van de woningen aan de Bollemanssteech en de SkoallesteechIn hoeverre kan en wordt hier rekening mee gehouden. Voor ons is het belangrijk dat ze niet pal tegenover onze huizen ko men, dat er rekening mee wordt gehouden bij de indeling van de kavels dat het uitzicht blijft zoals het nu is. In hoe verre kunnen wij een stem hebben in de indeling van die ka vels? 2De heer Koopmans zei vanmiddag tegen mij dat de huizen vrij hoog komen ten opzichte van onze woningen, onze wonin gen staan namelijk aan de onderkant van de terp en dat is vrij laag. Als de huizen van het nieuwe bestemmingsplan vrij hoog komen, kijken wij op de grond van die huizen. Dat lijkt ons niet zo mooi. Ik hoop dat daar rekening mee wordt gehouden 3. Aan onze woningen grenst een vaart, dat is een vroegere opvaart van de Wirdumervaarthelaas is die verbinding ver broken. Er is dus onvoldoende doorstroming. Het zou heel goed zijn dat die vaart weer in ere zou worden hersteld, zodat er een goede doorstroming gehandhaafd blijft. Wij vragen wat de raad hiermee wil doen, vooral wat betreft die vaart De heer Timmermans (weth.)Met betrekking tot de indeling van de kavels en de mogelijkheid om daar inspraak op te hebben, staat het bestemmingsplan Wirdum niet ter discussie vanavond bij agendapunt 9. Dat bestemmingsplan is vigerend, dat wil zeggen dat het geldt, dat de rechten en plichten keurig staan geformuleerd. Wij zullen dus als gemeente moe ten volstaan met de beoordeling of datgene wat wordt aange vraagd past in de rechten die het bestemmingsplan biedt. Dat betekent dus dat er formeel naar mijn inschatting geen ruimte meer is voor inspraak, omdat rechten en plichten al lemaal zijn vastgelegd. Dat laat onverlet dat u in de rich ting van de desbetreffende projectontwikkelaar altijd uw

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 3