Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 diensten of het invoeren van nieuwe belastingen en heffin gen, maakt daarbij niets uit. Inderdaad voor een huurder van een woning die geen auto rijdt noch kan rijden, nooit naar het buitenland gaat, hier niet trouwt en zich hier niet laat begraven en al zijn boodschappen op de fiets in Stiens doet en nooit wat van de gemeente nodig heeft, en dus uitsluitend OZB en afvalstof fenheffing betaalt, is de lastendruk zeer gematigd geste gen En ook voor 198 staat er, ondanks uw inzet van gelden uit algemene middelen voor de afvalstoffenheffing, een lasten verhoging op het programma Alleen de f 100,- van het rijk maakt dat de lastenverhoging uiteindelijk voor een groep burgers leidt tot een verminde ring. Uw weergave op bladzijde 23 is ook niet geheel objec tief. Voor koopwoningen geldt een geheel ander, minder gun stig plaatje, woningen met een waarde van f 90.000,- worden zelfs in Leeuwarden schaars. Om uw omissie te herstellen hebben wij zelf nog wat plaatjes gemaakt en rondgedeeld. Overigens moet ik daar nu bij zeggen dat op het moment dat u kiest voor 100% kwijtschelding afvalstoffenheffing het omslagpunt komt te liggen bij een woning van f 275.000,-. Wederom laat u bij uw conclusie de stijging van tarieven alsmede nieuwe belastingen en heffingen buiten beschouwing en dat is absoluut onjuist. Overigens zijn we uiteraard verheugd met uw voorstel om f 1 miljoen uit de algemene middelen in te zetten ter beperking van de stijging. De herverdeling van het Gemeentefonds was ook mede bedoeld om lastenverlichting in steden mogelijk te maken, maar zat tot op heden niet in uw plannen. Ook zeuren we al enige tijd over het onderhoud. Maar ook dat is, in ieder geval gedeeltelijk, uw eigen schuld. Bijna twee jaar terug zegde u ons een onderbouwd voorstel toe, eerst bij Perspectief '97, toen vlak na de vakantie in '96 en nu schuift u rustig door naar Perspectief '99. Bijvoorbeeld bij onderhoud verhardingen is de contra exper tise klaar en bevestigt eerder onderzoek. Los van het gewenste niveau van onderhoud kan thans worden vastgesteld hoeveel geld nodig is om aan een bepaalde norm te voldoen en wat dus nodig is om de situatie ten opzichte van nu, zo rond niveau 3, niet te doen verslechteren. U roept zelf door uw vooruitschuiven de vraag op of dat vooruitschuiven soms veroorzaakt wordt doordat de situatie zo ernstig is dat dit voor een bepaalde datum beter niet bekend kan worden. Ik kom bij het minimabeleid. De NLP-fractie vindt ten principale dat inkomensbeleid op rijksniveau gevoerd moet worden. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 Het rijk heft naar draagkracht. Daarna heeft niemand meer iets met dat inkomen te maken. De gemeente niet als het gaat om het al dan niet betalen van tarieven en zo ja hoe veel, de kinderopvang niet voor haar diensten en de slager niet als het gaat om de prijs voor een bal gehakt. Het rijk moet ervoor zorgen dat via inkomensoverdrachten iedereen een inkomen heeft dat toereikend is om in het be staan te voorzien. Als dat niet toereikend is moet het rijk daar wat aan doen. We zijn voluit voor de solidariteit, maar niet waar die beperkt wordt tot mede-inwoners van een gemeente die net of ruim boven dat minimum zitten en er niets aan kunnen doen dat zij in een gemeente wonen waar veel mensen met een uitkering wonen. Echter de regering had geen geld, bezuinigde op de minima en liet het repareren van de schade over aan en voor reke ning van de gemeente Leeuwarden heeft dat opgepakt en daar veel eigen geld inge stopt Inmiddels is in de verdeling Gemeentefonds meer rekening gehouden met de sociale structuur en heeft de overheid ex tra geld beschikbaar gesteld aan gemeenten om de last van het minimabeleid wat te verlichten. Dit moet het volgens ons ook mogelijk maken de inzet van eigen middelen te beperken. De meerderheid van deze raad heeft in het verleden de ver wachting gewekt dat ze op termijn de kwijtscheldingsnorm afvalstoffenheffing wou verhogen tot 100%. Hoewel we daar ten principale tegen waren en zijn, vinden we wel dat aan de gewekte verwachtingen niet zomaar voorbij kan worden gegaan. Echter dit mag - en dat vonden wij ook toen - niet verdisconteerd worden in de tarieven, zodat daar onder andere groepen net boven het minimum, weer de dupe van worden. De gemeente geeft thans zo'n f 8 miljoen uit aan minimabeleid. De Melkertnorm hiervoor is voor Leeu warden rond f 6 miljoen. De extra gelden van het rijk moeten dan ook eerst gebruikt worden waarvoor ze zijn bedoeld, namelijk de gemeente iets te ontlasten op dit gebied. Daarna willen wij best een dis cussie voeren over het minimabeleid, waaronder de kwijt scheldingsnorm. Overigens was dat ook het standpunt van het college, laatstelijk nog verwoord in de Commissie Bestuur en Middelen. Wij steunen dus het voorstel zoals de meerder heid van het college voorstelde. Uit de pers maken we op dat mevrouw de Haan gezegd zou heb ben dat ze ons zat was. Laat ik voor de politieke helder heid zeggen dat we ondanks onze politieke meningsverschil len wethouder de Haan nog niet zat zijn. In tegendeel we hebben veel waardering voor de open wijze waarop ze met al le fracties omgaat en open staat voor alle suggesties, on-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 14