Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 betekent ook dat wij er in het college heel nadrukkelijk voor gekozen hebben om het ombuigingsproces, zoals wij dat hadden afgesproken bij Perspectief, te handhaven en niet te zeggen, nu het financieel een beetje beter gaat, dan kunnen wij dat ombuigingsproces wel wat minder doen. Daar hebben wij heel nadrukkelijk voor gekozen. Een tweede punt is dat ook het college vindt dat wij er nog lang niet zijn en dat wij op een aantal punten wel degelijk nog verder verbetering kunnen aanbrengen. Dat geldt niet in de laatste plaats voor de productbegroting zelf. Wij hebben als college gezegd, dat in de eerste plaats als het gaat om het beschrijven van de producten zelf nog een hele slag ge maakt zal moeten worden en in de tweede plaats, als het gaat om inzicht krijgen in een aantal financiële vraagstukken, zijn wij er ook nog lang niet. Ik zou het ook helemaal geen punt vinden als de raad zou zeggen dat zij bij voorrang dat financiële inzicht willen vergroten open vul dan maar een aantal punten in, zodat wij als college met behulp van de ambtelijke organisatie ook prioriteit kunnen geven aan die zaken waarvan de raad zegt dat zij daar het eerste be lang bij heeft met financieel inzicht. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat wij er nog lang niet zijn. Dan een paar losse punten die nog aan de orde zijn geweest. De CDA-fractie heeft gezegd dat zij de algemene reserve ei genlijk wel willen opvoeren naar f 15 miljoen. Wij hebben de discussie vorig jaar gevoerd, ook een aantal objectieve ar gumenten proberen aan te leveren waarom je op z'n minst op f 10 miljoen moet zitten. Ons voorstel aan de raad is ge weest om te zitten tussen de f 10 en f 15 miljoen. Ik moet eerlijk zeggen dat het voorstel van de CDA-fractie er wat tussenin zit. Ik heb de neiging om niet de hele discussie over te doen, maar te zeggen dat ons streven is om te zitten tussen de f 10 en f 20 miljoen. Dan zijn wij het geloof ik niet zo heel erg oneens Ten aanzien van de CDA-fractie heb ik al gemotiveerd waarom wij willen blijven zitten op het ombuigingsniveau van f 9,5 miljoen. Uiteindelijk hebben wij maar één doelstelling en dat is de afwegingsruimte voor de raad te vergroten, de raad sterker aan het stuur te krijgen. In die zin passen de CDA- voorstellen om een aantal raadsuitspraken terug te draaien, omdat het nu financieel wat beter is, niet in dat beleid en is dat dus voor ons ook geen reden om daar als college over van mening te verschillen. Overigens valt het mij heel erg op dat u ons hoort zeggen van wat wij willen is de ruimte voor afweging voor de raad te vergroten, dat betekent dat de raad moet kiezen, tegelij kertijd hoor ik de CDA-fractie niet kiezen. Zij zegt: wij willen een aantal bezuinigingsvoorstellen terug draaien, dat Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 kost geld. Je zou verwachten dat daar een dekking voor komt. Die ruimte is er om dekking te zoeken. Wij hebben afwegings ruimte gegeven, zowel f 1 miljoen voor lastenverlichting als f 1 miljoen voor onderhoud. Het is eigenlijk heel gemakke lijk om die dekkingsruimte te vinden. Maar wat de CDA- fractie doet is zeggen dat zij èn met het onderhoud het col lege volgen èn de lastenverlichting willen volgen. Dus zij kiezen wat dat betreft niet en willen daarover heen nog wat extra uitgaven doen waarvoor geen dekking wordt aangegeven. Met andere woorden ik constateer dat zij niet bereid is te kiezen. Vervolgens wordt ook nog eens gezegd dat zij niet akkoord gaan met het ombuigingsverhaal ven de f 6 miljoen, waarbij ik dan serieus vraag aan de CDA-fractie om uit te leggen wat zij nu eigenlijk wel wil. Zij wil dat wij afstap pen van onze centrale met elkaar afgesproken wensen om die financiële huishouding van de gemeente beter te maken. (De heer Krol: Ik geloof niet dat dat mijn intentie was, wel licht heeft mevrouw De Haan mij verkeerd begrepen. Ik kom daar op terug. Ik denk dat zij niet te ver moet doordraven, want het is absoluut niet zoals zij dat nu voorsteltIk kan het niet anders uitleggen. De heer Krol vraagt aan de ene kant zwaar aan ons om die financiële huishouding beter te maken, meer inzicht te geven en te laten sturen, vervol gens krijgt hij van de raad richting om te sturen en doet hij het niet. Dat is mijn conclusie. De WD-fractie vraagt of er nog duidelijkheid over de f 100,- van Vermeend is. Nee, er wordt nog overleg gevoerd met de VNGHij vraagt hoe het college heeft gereageerd. Ik ben het eens met het feit dat de manier waarop het Kabinet deze f 100,- nu naar de gemeenten stuurt ten koste gaat van de autonomie van de gemeenten. De VNG is daar ook in mijn ogen terecht op ingesprongen. De heer Vermeend was nog niet zo lang geleden in het politiek café van de PvdA en toen heb ik dat ook rechtstreeks met hem opgenomen. Ik wil niet zeg gen dat dat de reden is, maar in ieder geval is daarna afge sproken dat er overleg met de VNG komtVervolgens weten wij niet hoe dit uitpakt. De generieke maatregelen waar de meeste fracties in feite mee instemmen, maar waar in algemene termen van gezegd wordt dat men het wel wil kunnen volgen, dus men wil wel zien waar dat toe leidt. Ik heb dat in de commissie toegezegd, wij zullen alle informatie daarover zoveel mogelijk naar de com missie sturen want dat wat de raad wil is natuurlijk ook wat wij willen. De heer Meerdink heeft nog eens gevraagd naar de 20%-maat- regel over 1998. Wij zijn daar nog even apart op ingegaan in de brief, die weliswaar heel laat is toegezonden, daarin zitten wij denk ik op exact dezelfde lijn als hij hier naar voren brengt. Wij hebben ook gezegd dat het altijd blijft

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 18