Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
betekent ook dat wij er in het college heel nadrukkelijk
voor gekozen hebben om het ombuigingsproces, zoals wij dat
hadden afgesproken bij Perspectief, te handhaven en niet te
zeggen, nu het financieel een beetje beter gaat, dan kunnen
wij dat ombuigingsproces wel wat minder doen. Daar hebben
wij heel nadrukkelijk voor gekozen.
Een tweede punt is dat ook het college vindt dat wij er nog
lang niet zijn en dat wij op een aantal punten wel degelijk
nog verder verbetering kunnen aanbrengen. Dat geldt niet in
de laatste plaats voor de productbegroting zelf. Wij hebben
als college gezegd, dat in de eerste plaats als het gaat om
het beschrijven van de producten zelf nog een hele slag ge
maakt zal moeten worden en in de tweede plaats, als het gaat
om inzicht krijgen in een aantal financiële vraagstukken,
zijn wij er ook nog lang niet. Ik zou het ook helemaal geen
punt vinden als de raad zou zeggen dat zij bij voorrang dat
financiële inzicht willen vergroten open vul dan maar
een aantal punten in, zodat wij als college met behulp van
de ambtelijke organisatie ook prioriteit kunnen geven aan
die zaken waarvan de raad zegt dat zij daar het eerste be
lang bij heeft met financieel inzicht.
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat wij er nog lang
niet zijn.
Dan een paar losse punten die nog aan de orde zijn geweest.
De CDA-fractie heeft gezegd dat zij de algemene reserve ei
genlijk wel willen opvoeren naar f 15 miljoen. Wij hebben de
discussie vorig jaar gevoerd, ook een aantal objectieve ar
gumenten proberen aan te leveren waarom je op z'n minst op
f 10 miljoen moet zitten. Ons voorstel aan de raad is ge
weest om te zitten tussen de f 10 en f 15 miljoen. Ik moet
eerlijk zeggen dat het voorstel van de CDA-fractie er wat
tussenin zit. Ik heb de neiging om niet de hele discussie
over te doen, maar te zeggen dat ons streven is om te zitten
tussen de f 10 en f 20 miljoen. Dan zijn wij het geloof ik
niet zo heel erg oneens
Ten aanzien van de CDA-fractie heb ik al gemotiveerd waarom
wij willen blijven zitten op het ombuigingsniveau van f 9,5
miljoen. Uiteindelijk hebben wij maar één doelstelling en
dat is de afwegingsruimte voor de raad te vergroten, de raad
sterker aan het stuur te krijgen. In die zin passen de CDA-
voorstellen om een aantal raadsuitspraken terug te draaien,
omdat het nu financieel wat beter is, niet in dat beleid en
is dat dus voor ons ook geen reden om daar als college over
van mening te verschillen.
Overigens valt het mij heel erg op dat u ons hoort zeggen
van wat wij willen is de ruimte voor afweging voor de raad
te vergroten, dat betekent dat de raad moet kiezen, tegelij
kertijd hoor ik de CDA-fractie niet kiezen. Zij zegt: wij
willen een aantal bezuinigingsvoorstellen terug draaien, dat
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
kost geld. Je zou verwachten dat daar een dekking voor komt.
Die ruimte is er om dekking te zoeken. Wij hebben afwegings
ruimte gegeven, zowel f 1 miljoen voor lastenverlichting als
f 1 miljoen voor onderhoud. Het is eigenlijk heel gemakke
lijk om die dekkingsruimte te vinden. Maar wat de CDA-
fractie doet is zeggen dat zij èn met het onderhoud het col
lege volgen èn de lastenverlichting willen volgen. Dus zij
kiezen wat dat betreft niet en willen daarover heen nog wat
extra uitgaven doen waarvoor geen dekking wordt aangegeven.
Met andere woorden ik constateer dat zij niet bereid is te
kiezen. Vervolgens wordt ook nog eens gezegd dat zij niet
akkoord gaan met het ombuigingsverhaal ven de f 6 miljoen,
waarbij ik dan serieus vraag aan de CDA-fractie om uit te
leggen wat zij nu eigenlijk wel wil. Zij wil dat wij afstap
pen van onze centrale met elkaar afgesproken wensen om die
financiële huishouding van de gemeente beter te maken. (De
heer Krol: Ik geloof niet dat dat mijn intentie was, wel
licht heeft mevrouw De Haan mij verkeerd begrepen. Ik kom
daar op terug. Ik denk dat zij niet te ver moet doordraven,
want het is absoluut niet zoals zij dat nu voorsteltIk
kan het niet anders uitleggen. De heer Krol vraagt aan de
ene kant zwaar aan ons om die financiële huishouding beter
te maken, meer inzicht te geven en te laten sturen, vervol
gens krijgt hij van de raad richting om te sturen en doet
hij het niet. Dat is mijn conclusie.
De WD-fractie vraagt of er nog duidelijkheid over de
f 100,- van Vermeend is. Nee, er wordt nog overleg gevoerd
met de VNGHij vraagt hoe het college heeft gereageerd. Ik
ben het eens met het feit dat de manier waarop het Kabinet
deze f 100,- nu naar de gemeenten stuurt ten koste gaat van
de autonomie van de gemeenten. De VNG is daar ook in mijn
ogen terecht op ingesprongen. De heer Vermeend was nog niet
zo lang geleden in het politiek café van de PvdA en toen heb
ik dat ook rechtstreeks met hem opgenomen. Ik wil niet zeg
gen dat dat de reden is, maar in ieder geval is daarna afge
sproken dat er overleg met de VNG komtVervolgens weten wij
niet hoe dit uitpakt.
De generieke maatregelen waar de meeste fracties in feite
mee instemmen, maar waar in algemene termen van gezegd wordt
dat men het wel wil kunnen volgen, dus men wil wel zien waar
dat toe leidt. Ik heb dat in de commissie toegezegd, wij
zullen alle informatie daarover zoveel mogelijk naar de com
missie sturen want dat wat de raad wil is natuurlijk ook wat
wij willen.
De heer Meerdink heeft nog eens gevraagd naar de 20%-maat-
regel over 1998. Wij zijn daar nog even apart op ingegaan in
de brief, die weliswaar heel laat is toegezonden, daarin
zitten wij denk ik op exact dezelfde lijn als hij hier naar
voren brengt. Wij hebben ook gezegd dat het altijd blijft