Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 1996 een hele nadrukkelijke uitspraak over gedaan en daar komt het college zeker niet op terug. De heer Hoogeveen benadrukte nog een keertje dat met het kwijtscheldingsprincipe 'de vervuiler betaalt' dat niet he lemaal stand gedaan wordt. Hij vroeg om een discussie te or ganiseren over dat principe en hoe je dat eventueel wel vol ledig door zou kunnen voeren voor alle huishoudensIk heb in de commissie in feite al toegezegd dat wij op zo'n soort discussie zullen terugkomen. Bijna alle fracties hebben opmerkingen gemaakt over het on derhoud en over de prioritering van het onderhoud. Mevrouw De Haan heeft al een aantal keren verwezen naar de antwoordnotitie van het collegeDaar staat in feite ook in dat wij zo snel mogelijk willen komen tot prioritering van het onderhoud. Dat heeft niet alleen met de feitelijke wens naar onderhoud te maken, het heeft onder andere ook met de belevingsaspecten te maken van de omgevingIn de antwoord notitie van het college staat ook dat wij in het voorjaar samen met de raad zullen komen tot een vorm van nadere prio ritering De heer Jacobse heeft ten aanzien van het onderhoud gezegd dat de vijvers eigenlijk naar voren zouden moeten worden ge haald. Dat komt in die hele prioritering uiteraard ook wel terug. Maar ik zou hem ook willen verwijzen naar eerdere me dedelingen die al in de Commissie Milieu en Stadsbeheer zijn gedaan. Daar waar het mogelijk is om vijvers en andere wa terpartijen schoon te maken, laten wij dat zeker niet. Aan staande donderdag zal bijvoorbeeld bij de vijver aan de Hob- bemastraat een aanvang worden gemaakt met het baggeren. Dus daar waar het kan doen wij het en daar waar het niet kan wachten wij nog even, maar als wij de mogelijkheden hebben doen wij het. Bij onderhoud is door de D66-fractie een motie ingediend. Het college zegt dat als de raad dat graag wil, zouden wij dat zo moeten doen. Ten aanzien van de dekking wordt aange geven het extra budget voor onderhoud van de fysieke leefom geving. De heer Hoogeveen heeft gezegd dat het eigenlijk uit die f 1 miljoen structureel zou moeten. Wij hebben als col lege gezegd dat je dat eigenlijk uit het incidentele deel zou moeten halen, omdat het een incidentele uitgave is ten laste van een incidenteel budget. Als ik het zo mag lezen, dan kunnen wij daar volledig mee akkoord gaan. Dan blijft er nog de motie van de WD-fractie over het zei len, al regelmatig aangekondigd dat die bij de begrotingsbe handeling naar voren gebracht zou worden. Wij hebben als college in eerdere instantie gezegd dat het in feite een pragmatische reden is waarom wij zeggen het zeilen nog even Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 aan te houden, want als wij ermee stoppen zitten wij met een dekkingsprobleem van een aantal uren van gemeentelijk perso neel. Maar als de hele raad zegt dat zij die kosten voor lief wil nemen, dan zegt het college niet nee tegen deze mo tie De heer Timmermans (weth.)Mevrouw Waanders heeft nog gewe zen op de toezegging van het college bij de juni-behande- ling met betrekking tot het handhavingsbeleid en dat daar in het najaar nog een notitie over zou komen. Wij zijn daar nog niet helemaal mee klaar, recent is al een notitie handhaving milieuregelgeving in de commissie behandeld. Dat is één pak ket. Een tweede notitie handhaving bouwregelgeving - een groot aantal van de voorbeelden door de PvdA-fractie naar voren gebracht sloegen op het onderdeel bouwregelgeving - is in concept gereed en intern vindt daar een laatste bespre king op 15 november a.s. over plaats. Ook dat is een onder deel van de hele problematiek. Er wordt op dit moment ge werkt aan een zogenaamde paraplunota waar die andere onder delen onder hangen. Daarvan circuleren, omdat daar heel veel verschillende dienstonderdelen bij betrokken zijn om de in- tegraliteit juist te benadrukken, de eerste voorzetten. Het laat zich raden dat in februari 1998 die paraplunota, inclu sief de onderhangende deelnota's, gereed zijn, zodat het in derdaad mogelijk is om eventuele consequenties, voor zover daar personele dan wel andere financiële consequenties aan de orde zijn, te kunnen behandelen bij de vaststelling van de Perspectiefnota De heer Jacobse heeft gesproken over de planschade en de heer Stoker heeft dat verder uitgewerkt in de richting van een motie, waarin hij pleit voor het verhogen van de plan- schadevoorziening en met name ook waar gekeken wordt voor dekking richting Grondbedrijf. Dat laatste is sowieso een onjuiste benadering. Dit is zeker het geval dat waar het gaat om nieuwe uitleggebieden je zou kunnen verwoorden dat de veroorzaker in dit geval ook zou moeten betalen en dan hebben wij het over de exploitatie van een desbetreffend plangebied. Maar zeer veel planschadekwesties komen voort uit initiatieven van particulieren, waar de gemeente al dan niet planologische medewerking aan wenst te verlenen en de schaden daarvan kun je dan niet naar het Grondbedrijf schui ven, want het Grondbedrijf heeft met dat soort claims abso luut geen relatie met de achterliggende vraag naar schade vergoeding. Dat lijkt ons geen goede benadering. Het tweede punt is dat die f 2 5.000,- te laag is, want het is aannemelijk dat er een toename van schadeclaims aan de orde zal zijn. Je kunt feitelijk vaststellen dat er in ieder geval een toename is voor wat betreft het aantal ingediende claims. Het is ook duidelijk dat er sprake is van een grote re mate van honorering dan in het verleden gebruikelijk was.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 21