Blad 52
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
vaak het gebeurt dat commissieleden ook in commissievergade
ringen technische vragen stellen, denk ik dat de voorzitters
daar eens wat strenger op zouden moeten toezien en dat moe
ten 'afstraffen' met: mijnheer of mevrouw dit is nu iets wat
u prima met de dienst kunt regelen. Ik denk dat wij dan al
heel veel tijd overhouden in de commissievergaderingen. (De
heer Den Oudsten: Ik begrijp dat de heer Brok vindt dat ver
gaderen overdag niet kan, maar hij vraagt de commissieleden
wel overdag tijd beschikbaar te hebben om de avondvergade
ring goed voor te bereiden.) Dat is onzin, als je een beetje
efficiënt omgaat op het werk of naast je werk, want wij
krijgen ook een hele goede onkostenvergoeding, er zijn ook
heel veel raadsleden die van die onkostenvergoeding minder
gaan werken. Ik kan mij voorstellen dat je op zo'n dag, als
je vrij neemt, eens naar de dienst gaat. (De heer Den Oud
sten: De heer Brok noemt nu zelf precies die argumenten
waarom wij denken dat het mogelijk zou moeten zijn om zeer
beperkt een afspraak te maken van af en toe overdag te ver
gaderen.) Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, want -
en dan spreek ik uit eigen ervaring - als je al een dag min
der werkt om op die dag inderdaad meer tijd te besteden aan
je raadswerk, dan red je het doodgewoon niet met één dag.
Dan zou je twee of drie dagen in de week vrij moeten hebben,
zo lijkt het tegenwoordig wel, om op een normale manier het
raadswerk te verrichten. Dus het gaat niet op wat de heer
Den Oudsten zegt, althans in mijn beleving.
De heer Krol van de CDA-fractie heeft gezegd dat zijn frac
tie op een heleboel punten een duidelijke en heldere discus
sie wil voeren, ook met het oog op de komende verkiezingen.
Dat ben ik ook gewend van de CDA-fractie. Hij noemt een aan
tal items op. Ik denk dat dat inderdaad items zijn waar wij
hele constructieve discussies over kunnen voeren met elkaar.
Wij wachten af
Er is ook door de CDA-fractie gesproken over de Buiten
school Ik meende even te horen dat er een causaal verband
gelegd werd tussen het geweld en de Buitenschool. Dat ont
ging mij even. Dat heb ik verkeerd begrepen, laten wij het
daar dan maar op houden.
Ik denk inderdaad dat datgene wat de wethouder heeft gezegd,
wij even rustig af moeten wachten wat voor adviezen wij
daarover van de commissie krijgen en dan praten wij hier
verder over
De heer Hoogeveen van de D66-fractie heeft gesproken over de
lastenbeperking in plaats van lastenverlichting. Ik denk dat
dat inderdaad een aanduiding is die wij beter kunnen hante
ren als wij de discussie hierover voeren.
De PAL/GL-fractie was eerst voor de zeilmotie. Toen gebeurde
er iets wat wij helemaal niet van die fractie gewend waren,
Blad 53
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
want toen was de PAL/GL-fractie opeens tegen die motie omdat
het budgettair-neutraai zou verlopen. De heer Meerdink heeft
kunnen lezen in de begroting dat het niet budgettair-neut-
raal verloopt, want er worden GSB-gelden gebruikt om het
budgettair-neutraal te laten verlopen. In mijn beleving is
het dan niet budgettair-neutraal. Dan zou ik verwachten, ook
gezien datgene wat ik van de PAL/GL-fractie gewend ben, dat
men vanavond zegt dat zij voor dat amendement zijn.
De heer Jacobse van de NLP-fractie met betrekking tot het
ophogen naar 100% van de kwijtschelding voor de afvalstof
fenheffing. De heer Jacobse heeft gezegd dat inkomensbeleid
bij het rijk thuis hoort. Naar de mening van de WD-fractie
is dat ook zo, daarin verschillen wij op geen enkel punt van
mening. Maar als dat in de praktijk niet toereikend blijkt
te zijn, dan zegt de heer Jacobse dat het dan niet solidair
is om het dan af te wentelen op die andere inwoners van de
gemeente. Eigenlijk zegt hij op dat moment dat je er niets
aan moet doen. Daar scheiden onze wegen, want daar denken
wij heel anders over. De heer Jacobse weet - en velen met
hem denk ik - dat het vrijheidsbegrip in het liberalisme een
van de meest belangrijke onderdelen is. Het vrijheidsbegrip
is een lege huls naar onze mening op het moment dat je daar
geen verantwoordelijkheid aan wilt koppelen, vrijheid kan in
onze beleving niet zonder verantwoordelijkheid. Dit impli
ceert dus ook solidariteit. Vooral in een gemeente als de
onze, waar wij met elkaar moeten constateren dat een groot
deel van de samenleving tussen de wal en het schip dreigt te
vallen, vinden wij het verdedigbaar en een goede zaak als
het gaat om gaten te dichten, die er nu eenmaal zijn en
waarvan het rijk heeft gezegd dat men die niet op wil vul
len. Mijn fractie is van mening dat er dan wel degelijk een
taak is voor de lokale overheid.
Bij de behandeling van de Perspectiefnota hebben wij gezegd
dat wij op dat moment geen extra geld beschikbaar wilden
stellen voor het minimabeleid. Gezien de financiële situatie
van toen vonden wij ook dat het gerechtvaardigd was om dat
te stellen, maar als je nu ziet dat we èn extra geld uit
gaan trekken voor het achterstallig onderhoud, ook een inci
denteel bedrag van f 4 miljoen daarvoor inzetten, een struc
turele lastenverlichting doen van f 1,5 miljoen, omdat ook
nog eens - dat heb ik in mijn eerste termijn al gezegd - er
bijna f 3 ton van de incidentele lastenverlichting voor de
OZB structureel blijkt te zijn, dan denk ik gewoon dat in de
balans van al die wensen die er leven binnen de collegepar
tijen het ook gerechtvaardigd is om een oude belofte daad
werkelijk gestalte te geven. Dus akkoord te gaan met het op
hogen naar die 100%.
- Motie nr. 1, dat mag duidelijk zijn, daar zijn wij voor.
- Motie nr. 2 zijn wij ook voor.