Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 vaak het gebeurt dat commissieleden ook in commissievergade ringen technische vragen stellen, denk ik dat de voorzitters daar eens wat strenger op zouden moeten toezien en dat moe ten 'afstraffen' met: mijnheer of mevrouw dit is nu iets wat u prima met de dienst kunt regelen. Ik denk dat wij dan al heel veel tijd overhouden in de commissievergaderingen. (De heer Den Oudsten: Ik begrijp dat de heer Brok vindt dat ver gaderen overdag niet kan, maar hij vraagt de commissieleden wel overdag tijd beschikbaar te hebben om de avondvergade ring goed voor te bereiden.) Dat is onzin, als je een beetje efficiënt omgaat op het werk of naast je werk, want wij krijgen ook een hele goede onkostenvergoeding, er zijn ook heel veel raadsleden die van die onkostenvergoeding minder gaan werken. Ik kan mij voorstellen dat je op zo'n dag, als je vrij neemt, eens naar de dienst gaat. (De heer Den Oud sten: De heer Brok noemt nu zelf precies die argumenten waarom wij denken dat het mogelijk zou moeten zijn om zeer beperkt een afspraak te maken van af en toe overdag te ver gaderen.) Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens, want - en dan spreek ik uit eigen ervaring - als je al een dag min der werkt om op die dag inderdaad meer tijd te besteden aan je raadswerk, dan red je het doodgewoon niet met één dag. Dan zou je twee of drie dagen in de week vrij moeten hebben, zo lijkt het tegenwoordig wel, om op een normale manier het raadswerk te verrichten. Dus het gaat niet op wat de heer Den Oudsten zegt, althans in mijn beleving. De heer Krol van de CDA-fractie heeft gezegd dat zijn frac tie op een heleboel punten een duidelijke en heldere discus sie wil voeren, ook met het oog op de komende verkiezingen. Dat ben ik ook gewend van de CDA-fractie. Hij noemt een aan tal items op. Ik denk dat dat inderdaad items zijn waar wij hele constructieve discussies over kunnen voeren met elkaar. Wij wachten af Er is ook door de CDA-fractie gesproken over de Buiten school Ik meende even te horen dat er een causaal verband gelegd werd tussen het geweld en de Buitenschool. Dat ont ging mij even. Dat heb ik verkeerd begrepen, laten wij het daar dan maar op houden. Ik denk inderdaad dat datgene wat de wethouder heeft gezegd, wij even rustig af moeten wachten wat voor adviezen wij daarover van de commissie krijgen en dan praten wij hier verder over De heer Hoogeveen van de D66-fractie heeft gesproken over de lastenbeperking in plaats van lastenverlichting. Ik denk dat dat inderdaad een aanduiding is die wij beter kunnen hante ren als wij de discussie hierover voeren. De PAL/GL-fractie was eerst voor de zeilmotie. Toen gebeurde er iets wat wij helemaal niet van die fractie gewend waren, Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 want toen was de PAL/GL-fractie opeens tegen die motie omdat het budgettair-neutraai zou verlopen. De heer Meerdink heeft kunnen lezen in de begroting dat het niet budgettair-neut- raal verloopt, want er worden GSB-gelden gebruikt om het budgettair-neutraal te laten verlopen. In mijn beleving is het dan niet budgettair-neutraal. Dan zou ik verwachten, ook gezien datgene wat ik van de PAL/GL-fractie gewend ben, dat men vanavond zegt dat zij voor dat amendement zijn. De heer Jacobse van de NLP-fractie met betrekking tot het ophogen naar 100% van de kwijtschelding voor de afvalstof fenheffing. De heer Jacobse heeft gezegd dat inkomensbeleid bij het rijk thuis hoort. Naar de mening van de WD-fractie is dat ook zo, daarin verschillen wij op geen enkel punt van mening. Maar als dat in de praktijk niet toereikend blijkt te zijn, dan zegt de heer Jacobse dat het dan niet solidair is om het dan af te wentelen op die andere inwoners van de gemeente. Eigenlijk zegt hij op dat moment dat je er niets aan moet doen. Daar scheiden onze wegen, want daar denken wij heel anders over. De heer Jacobse weet - en velen met hem denk ik - dat het vrijheidsbegrip in het liberalisme een van de meest belangrijke onderdelen is. Het vrijheidsbegrip is een lege huls naar onze mening op het moment dat je daar geen verantwoordelijkheid aan wilt koppelen, vrijheid kan in onze beleving niet zonder verantwoordelijkheid. Dit impli ceert dus ook solidariteit. Vooral in een gemeente als de onze, waar wij met elkaar moeten constateren dat een groot deel van de samenleving tussen de wal en het schip dreigt te vallen, vinden wij het verdedigbaar en een goede zaak als het gaat om gaten te dichten, die er nu eenmaal zijn en waarvan het rijk heeft gezegd dat men die niet op wil vul len. Mijn fractie is van mening dat er dan wel degelijk een taak is voor de lokale overheid. Bij de behandeling van de Perspectiefnota hebben wij gezegd dat wij op dat moment geen extra geld beschikbaar wilden stellen voor het minimabeleid. Gezien de financiële situatie van toen vonden wij ook dat het gerechtvaardigd was om dat te stellen, maar als je nu ziet dat we èn extra geld uit gaan trekken voor het achterstallig onderhoud, ook een inci denteel bedrag van f 4 miljoen daarvoor inzetten, een struc turele lastenverlichting doen van f 1,5 miljoen, omdat ook nog eens - dat heb ik in mijn eerste termijn al gezegd - er bijna f 3 ton van de incidentele lastenverlichting voor de OZB structureel blijkt te zijn, dan denk ik gewoon dat in de balans van al die wensen die er leven binnen de collegepar tijen het ook gerechtvaardigd is om een oude belofte daad werkelijk gestalte te geven. Dus akkoord te gaan met het op hogen naar die 100%. - Motie nr. 1, dat mag duidelijk zijn, daar zijn wij voor. - Motie nr. 2 zijn wij ook voor.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 27